Achterwiel niet goed?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

Hey,

Even een vraag, misschien een hele stomme, maar dat risico neem ik maar :)

Als ik mijn achterwiel optil en even flink aan de pedalen zwengel dan heb ik het gevoel alsof mijn achterwiel niet rond is, daarmee bedoel ik dat door het draaien het frame lichtelijk omhoog en omlaag wordt getrokken. Misschien hoort dat door de kracht waarmee het wiel draait maar het voelt raar en ziet er raar uit. Alsof het wiel niet rond is maar een beetje eivormig. Pas 150 km gefietst met de velgen en banden (overigens nergens last van als ik fiets) mijn vraag is echter of dit hoort of dat ik toch even beter naar mijn LBS moet gaan.
Als je naar links kijkt dan zie je rechts niks
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Heb dit zelf ook, komt idd door de krachten die er allemaal op spelen. Kan ook een lichte
hoogteslag in je achterwiel zijn.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
bagger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2720
Lid geworden op: wo 30 maart 2005, 17:13

Heeft volgens mij te maken met het feit dat de gewichtsverdeling door de aanwezigheid van het ventiel altijd iets verstoord is.
"Adventure is just bad planning"
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Dat zijn de centrifugalekrachten als ik me niet vergis.
Dit komt omdat vaak het ventiel het zwaarste punt in het wiel is dat tijdens hard draaien naar 'buiten' wil.
Niks erg dus.
toyotafan
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 17 maart 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 SL 29 2019

't ventiel is een extra stukje gewicht in 't wiel, en dus is een wiel qua gewichtsverdeling "niet helemaal rond" om 't maar zo te zeggen. Let er maar 's goed op.

Als je een flinke slag in 't wiel hebt zitten was je dat zelf al wel opgevallen neem ik aan.
op fietse.....
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

Okay, ik dacht even checken :-q Dan weet ik dat het in ieder geval niet iets geks is. Mijn wiel heeft een kleine slag, ik heb in een eerdere topic gelezen dat ik de wielen dan even moet laten natrekken, goed voor het behoud van mijn velgen :-D

In ieder geval bedankt voor de info
grassiekuik
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 17 april 2007, 15:17
Mijn mountainbike: cannondale scalpel 800 met lefty
Contacteer:

hey dit heb ik dus ook. Dit zorgt er wel voor dat als ik met een te hoge snelheid met losse handen ga rijden ik gigantisch op mijn bek ga.
treka3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 12 mei 2007, 13:37
Mijn mountainbike: Trek 6500 Disc
Contacteer:

hey dit heb ik dus ook. Dit zorgt er wel voor dat als ik met een te hoge snelheid met losse handen ga rijden ik gigantisch op mijn bek ga.
Zo erg heb ik het nou ook weer niet ik kan gewoon 25 km/h rijden met losse handen. Met een Trek ga je dan niet op je bek :-q (maar wellicht is 25 niet hard genoeg, maar veel harder wil ik toch niet rijden met losse handen)
Als je naar links kijkt dan zie je rechts niks
Fumi
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 963
Lid geworden op: di 29 mei 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Scott Scale 29 carbon / S-Works HT 29, Epic 29 en Tarmac SL4

Gisteren in Willingen in een afdaling over de weg met 60 de handjes van het stuur, net zo'n strakke lijn rechtdoor. Moooi spul joh, die Stumpjumpers. :tong
grassiekuik
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 17 april 2007, 15:17
Mijn mountainbike: cannondale scalpel 800 met lefty
Contacteer:

mijn achterbrug is carbon dus die zal wat slapper zijn gok ik zo. Dat zal ook wel uitmaken
Plaats reactie