ketting zonder powerlink demonteren

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

hallo allemaal,

Ik heb problemen met mijn ketting. Ik heb een ketting zonder powerling (d8 ik ten minste :roll: ) en vroeg me af hoe (en of) je deze kan demonteren. Ik wil hem er namelijk afhalen, zodat ik deze eens even goed kan schoonmaken.. Maar nu weet ik dus niet hoe ie er afmoet.

Dus bij deze:

hoe kan je een ketting zonder powerlink het makkelijkste en snelste demonteren ??

groet, Jasper :-q
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
Sp33dFr34k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4530
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 21:16
Mijn mountainbike: Een vonkje
Contacteer:

Met een kettingpons

Afbeelding
Scott Spark LTD, huidig gewicht: 9.24kg
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Of als je die niet hebt: een schakel op de pinnetjes losslijpen.
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

ATBJasper schreef:hoe kan je een ketting zonder powerlink het makkelijkste en snelste demonteren ??
Het makkelijkste en snelste is in iig met een slijpschijfje. :tong

Daarna heb je als nog een kettingpons nodig om de kapotte link te verwijderen.

hmm peter net ff sneller.
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Retep87 schreef:Of als je die niet hebt: een schakel op de pinnetjes losslijpen.
nee, ik heb dat aparaat idd niet, maar hoe bedoel je dit ? :oops: hoe knijp je zoiets los.. dat is dus mijn probleem ? hoe krijg je t los. :roll:
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

Door een kettingpons the kopen.
Zonder een pons kom jer er gewoon niet.
B@se
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 3 oktober 2006, 11:02
Mijn mountainbike: Raleigh Utah (CrMo reisfiets), Puch Cross Hybride (LX), Sirocco (erfenis)

remonrace
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: zo 28 augustus 2005, 19:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper A1 pro Fs
Contacteer:

Zo'n dingetje kostte bij mijn lbs 12,-, maar je kunt ze waarschijnlijk nog wel goedkoper krijgen. Dat is zo'n ding dat je een keertje koopt en jaaaaaren mee doet, het werkt heel erg simpel omdat ik er zelfs mee overweg kan gaan ;)
Never say 'Ooops', always say 'Ah, interesting'
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Ik heb er nu 1 in mn multitool zitten, ideaal :)
Maar toen ik mn ketting los wilde hebben had ik dat dingetje nog niet. Toen heb ik een hobbyboortje gepakt met een slijpschijfje erin. Vervolgens 1 van de grote schakeltjes op de pinnetjes losslijpen. Zodra 1 kant los is kan je de andere kant met 2 pinnetjes eraan zo erafhalen, klaar is kees ;)
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Koop wel een iets betere kettingpons. Ik weet het merk niet van mij, maar ik had eerst een el cheapo pons en die was na 3 kettingen gewoon half kapot (er was iets afgebroken) en daardoor kon je dus met geen mogelijkheid het pinnetje weer precies erin krijgen. Dus koop een pons die uit solide materiaal lijkt te bestaan en massief aanvoelt.
remonrace
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: zo 28 augustus 2005, 19:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper A1 pro Fs
Contacteer:

Ik heb hem van BBB, daar krijg je ook een extra pinnetje er bij.
Never say 'Ooops', always say 'Ah, interesting'
mfhanske
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 2 oktober 2006, 15:46
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp Carbon & Scott Scale 40
Contacteer:

ATBJasper schreef:hallo allemaal,

Ik heb problemen met mijn ketting. Ik heb een ketting zonder powerling (d8 ik ten minste :roll: ) en vroeg me af hoe (en of) je deze kan demonteren. Ik wil hem er namelijk afhalen, zodat ik deze eens even goed kan schoonmaken.. Maar nu weet ik dus niet hoe ie er afmoet.
groet, Jasper :-q
Euhehe :-{
Als je hem gaat demonteren alleen voor het schoonmaken zou ik als ik jou was er nog een x goed over na denken want de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Als ik jou moet geloven dan heb je hier geen ervaring mee en er zijn tal van betere manieren om je ketting te cleanen en makkelijkere manieren.

Of je moet er zin in hebben tijdens een tt met een kapotte ketting langs het parcour te staan, tenzij je precies weet waar je mee bezig bent is het geen probleem.

Ik mtb al 9 jaar en heb nog nooit met een kapotte ketting gestaan maar ik haal hem er ook niet onnodig af.
:-q :-q :-q :-q
gr hans
My Bikes:
Specialized
Scott

Drommelsch Drommelsch en nog eens Drommelsch het zijn die clown en die acrobaat.
Markless
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1922
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 22:02
Mijn mountainbike: Turner 4X #10, Fox Float RLC, Fox RP3, King, X.0.
Contacteer:

mfhanske schreef:
ATBJasper schreef:hallo allemaal,

Ik heb problemen met mijn ketting. Ik heb een ketting zonder powerling (d8 ik ten minste :roll: ) en vroeg me af hoe (en of) je deze kan demonteren. Ik wil hem er namelijk afhalen, zodat ik deze eens even goed kan schoonmaken.. Maar nu weet ik dus niet hoe ie er afmoet.
groet, Jasper :-q
Euhehe :-{
Als je hem gaat demonteren alleen voor het schoonmaken zou ik als ik jou was er nog een x goed over na denken want de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Als ik jou moet geloven dan heb je hier geen ervaring mee en er zijn tal van betere manieren om je ketting te cleanen en makkelijkere manieren.

Of je moet er zin in hebben tijdens een tt met een kapotte ketting langs het parcour te staan, tenzij je precies weet waar je mee bezig bent is het geen probleem.

Ik mtb al 9 jaar en heb nog nooit met een kapotte ketting gestaan maar ik haal hem er ook niet onnodig af.
:-q :-q :-q :-q
gr hans
Dr rijden anders MEER dan genoeg mensen met een powerlink rond, en hem er ook afhalen om hem schoon te maken. Van XC tot DH
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::
mfhanske
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 2 oktober 2006, 15:46
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp Carbon & Scott Scale 40
Contacteer:

Markless schreef:
mfhanske schreef: Euhehe :-{
Als je hem gaat demonteren alleen voor het schoonmaken zou ik als ik jou was er nog een x goed over na denken want de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Als ik jou moet geloven dan heb je hier geen ervaring mee en er zijn tal van betere manieren om je ketting te cleanen en makkelijkere manieren.

Of je moet er zin in hebben tijdens een tt met een kapotte ketting langs het parcour te staan, tenzij je precies weet waar je mee bezig bent is het geen probleem.

Ik mtb al 9 jaar en heb nog nooit met een kapotte ketting gestaan maar ik haal hem er ook niet onnodig af.
:-q :-q :-q :-q
gr hans
Dr rijden anders MEER dan genoeg mensen met een powerlink rond, en hem er ook afhalen om hem schoon te maken. Van XC tot DH
Volgens mij begrijp je mij niet goed.
ik bedoel voor hem dat het misschien geen goed idee is want naar mijn inziens heeft hij hier geen ervaring mee en zit hij met zijn handen in het haar.
natuurlijk is het geen probleem als je weet wat je doet en je moet doen voor zo'n ding te monteren maar in zijn geval gewoon laten zitten en gewoon cleanen.
ik ben bang als hij gaat experimenteren dat hij zichzelf tegenkomt enwel met een gebroken ketting langs het parcour.
gr hans
My Bikes:
Specialized
Scott

Drommelsch Drommelsch en nog eens Drommelsch het zijn die clown en die acrobaat.
Markless
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1922
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 22:02
Mijn mountainbike: Turner 4X #10, Fox Float RLC, Fox RP3, King, X.0.
Contacteer:

mfhanske schreef:Volgens mij begrijp je mij niet goed.
ik bedoel voor hem dat het misschien geen goed idee is want naar mijn inziens heeft hij hier geen ervaring mee en zit hij met zijn handen in het haar.
natuurlijk is het geen probleem als je weet wat je doet en je moet doen voor zo'n ding te monteren maar in zijn geval gewoon laten zitten en gewoon cleanen.
ik ben bang als hij gaat experimenteren dat hij zichzelf tegenkomt enwel met een gebroken ketting langs het parcour.
gr hans
Ehm, hoeveel kun je fout doen wanneer je een ketting open ponst en een powerlink monteert?
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::
Plaats reactie