"Tik" in het frame

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jasper298
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 28 augustus 2006, 19:43
Mijn mountainbike: Epic S-Works 2011

Ik heb een rare tik in het frame, deze hoor ik vooral als ik even staand fietst, dus flink aanzetten. Ook bij een afdaling hoor ik dit wat tikken. Het balhoofd is al vervangen. Het lijkt uit de voorbouw te komen, waar precies ben ik niet achter. Iemand een idee of heeft iemand dit al eerder meegemaakt?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het kan overal ontstaan! bijvoorbeeld de trapas, trappers, naven, stuur en noem maar op. Alles controleren en zorgen dat er vet tussenzit en natrekken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Sperry
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 12 januari 2007, 14:53
Mijn mountainbike: Klein Fervor

Kan zijn dat er iets kraakt in het stuur/stuurpen. Daar komt vaak veel kracht op te staan. Mayb daar alles wat strakker aandraaien. (had het ook bij een stadsfiets van me)
hubertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 490
Lid geworden op: ma 15 januari 2007, 11:09
Mijn mountainbike: Ti - CrMo - Al - SS - 4X
Contacteer:

Is het niet gewoon je zadelpen die niet genoeg gevet is?
° Titanium Squad Member °
" Less Is More "
* HotrodSpirit *
Xefidox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 311
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 16:54
Mijn mountainbike: BH team bike
Contacteer:

heb je een geveerde voorvork??
want ik had dat ook en toen bleek gewoon dat een kabel tegen mijn stuur tikte, had toen ook alles afgezocht bleek het toen iets simpel te zijn :((
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ligt er net aan wat voor tik het is...en zoals byorka al zei, het kan van alles zijn. Ik heb ook eens speling gehad op mn verende voorvork.. veroorzaakt ook een soort van tik. Dus dat wordt alles goed natrekken en controleren.. :roll:

en natuurlijk eerst de meest opzichtige dingen controleren hé, zoals kabels tegen je stuur ed. :wink: :tong (hé Xefidox :wink: )
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

hubertje schreef:Is het niet gewoon je zadelpen die niet genoeg gevet is?
waarschijnlijk niet als hij hem vooral hoort als hij even staand fietst
AIRBORNE
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 18:33
Mijn mountainbike: Airborne Liberator
Contacteer:

Doordat een frame hol en meestal van aluminium is, kan een tikje door het gehele frame galmen. De standaard plaaten waar het tikken meestal vandaan komt is het buttom bracket, stuurpen of zadelpen. Echter, het kan er dan op lijken alsof het getik heel ergens anders vandaan komt. Stuurpen en zadelpen even invetten en goed vastdraaien. Buttom bracket gewoon vervangen voor een nieuwe.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ho ho. Bracket vervangen is erg voorbarig!
Demonteren, invetten en weer monteren. Das voorlopig genoeg. Maar het hoeft nog helemaal niet aan het bracket te liggen.

Eerst de simpele dingen nalopen en dan de moeilijkere gevallen
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

ik zou als eerste de cranck schoonmaken en opnieuw in (laten) vetten, een droge/vieze crank kan zorgen voor een harde tik. ook kan het zijn dat je de boutjes van de trappers even aan moet draaien, deze geven eenzelfde geluid wanneer ze los zijn gaan zitten.
Gaat het nu weer over het fietsen?
Jasper298
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 28 augustus 2006, 19:43
Mijn mountainbike: Epic S-Works 2011

bottom bracket is het niet, want deze is hagelnieuw. Zadelpen zou het kunnen zijn want deze is al een beetje krom :( Maar het komt echt uit de voorbouw. Zal deze nog maar eens invetten. Balhoofd is ook al nieuw. en kabels zijn het ook niet want dat heb ik al bekeken.
Gebruikersavatar
Oppahr
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 12 februari 2005, 19:11
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 1

De nieuwe onderdelen zijn wel goed gemonteerd/vastgezet?
meisters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 23 februari 2005, 11:07
Mijn mountainbike: scott scale 20 model 2006

Ik heb een scott scale 20 maar deze is dan wel van carbon, maar heb ook een tik erin, maar alleen als ik druk zet op de tappers hoor ik een tik.
De dealer heeft alles schoongemaakt en gesmeerd trapas , balhoofd en noem maar op omdat het nog onder de agrantie valt.
Nu blijkt het bij mij te liggen aan hoogstwaarschijnlijk een fout in het frame, daarom komt de scott importeur en kijkt wat eraan te doen is.
Maar bij mij zal het de verlijming hoogstwaarschijnlijk zijn bij de bus waar de trapas inzit. ( deelde ze mij mede )
Dus ik weet niet of je iets aan deze informatie hebt, maar wilde je het niet onthouden.
succes ermee.
Plaats reactie