Beste Forum leden.
Het is alweer een tijd geleden dat ik op het forum ben geweest, maar na 2 dagen op internet van alles te hebben gelezen over ombouwen en offsets enz was het duidelijk dat ik wel wat hulp/tips kan gebruiken. ik zou graag 2 fietsen willen ombouwen. het gaat om een specialized camber comp uit 2015(van de vrouw) en een specialized camber comp uit 2017. het liefste zou ik ze beide naar 1x12 om bouwen, maar ik ben bang dat ik dan bij de fietst van mijn vrouw een andere achter naaf moet om spaken. ik zal even de gevens van de de fietsen geven.
camber comp 2015
dit is een 2x10 met BB sram GXP xr,73mm
crank custom sram s-1250,GXP spindle,36/22 104/64 BCD spider
naaf Shimano XT FH-M8010 12x142mm trueaxle
camber 2017
dit is een 2x11 met BB pf30
crank raceface aeffect,6000 series alloy 24 mm spindle, 49 mm chainline,26/36t
naaf DT swiss 240 12x142mm trueaxle
Sram GX 11 speed long cage
voor de 2017 wou ik graag de nieuwe 1x12 van Shimano xt kopen met 10-51 cassette, xt derailleur, xt shifter, xt ketting en een los voorblad.waar ik nu niet helemaal zeker van ben is als ik de spider eraf haal en er een blad op zet zit ik dan op de goede offset? deze moet dacht ik weer 49mm zijn. En op de 240 naaf moet er een rotor kit ratchet shimano 12sp op.
voor de 2015 wil ik een andere crank kopen zat aan een sram GX gxp te denken. maar zit er nu verschil tussen een 11 sp en 12 sp crank?
Als ik van deze fiets een 1x12 wil maken dan gaat dat waarschijnloijk niet met de naaf die er nu in zit? en moet ik de nieuwe xt naaf erin zetten? kon geen body vinden voor deze naaf (FH-M8010) met micro spline. De wielen set heb ik laten maken en voel er niet heel veel voor om nu alweer een andere naaf erin tespaken.
Dus zit ik te denken om er dan maar een 1x11 van te maken. wat ik me afvroeg is of ik dan de GX 11 speed derialleur van de 2017 kan gebruiken. ik las dat een derailleur voor een 1x11 niet gebruikt kan worden voor een 2x11 maar ik neem aan dat het andersom geen probleem is? en dat de body van shimano voor een 11 speed 1.8 mm langer is dan een voor 10 speed. Dus dan zou ik alleen een 11 speed body moeten kopen en een andere Crank en dan de derialleur van de 2017 en de shifter en cassette over kunnen bouwen? en is de offset bij een gxp altijd 6mm?
ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is
graag jullie advies hierover.
mvg Riek