Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Jamis Diablo schreef: Ik ben het niet met alles eens:
Hoeft ook niet ; Single speed is maar voor een beperkt aantal mensen weggelegd :-q
RaNk
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 4 december 2005, 15:55

Ik ben het wel eens met Jamis Diablo. Volgens mij is het echte MTB gevoel dat je iedereen in zijn waarde laat, ik beleef met mijn versnellingen al 18 jaar plezier aan deze hobby. Ik kan me best voorstellen dat single speed hartstikke leuk is, ik wil mijn oude mtb waarschijnlijk ook ombouwen tot een, vandaar dat ik hier eens kwam lezen. En ik voel me echt geen lafaard als ik bijtrap in een afdaling, gewoon doen als je de versnellingen wel hebt, of ben ik dan niet single speed waardig? :p
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

slijtage zal bij SS iets minder zijn omdat je altijd in de ideale kettinglijn rijdt (recht) en je daardoor geen torsie op je ketting hebt.
Bij mij is de lol van het SS rijden dat je veel meer moet anticiperen op het terrijn, dus je techtniek wordt er beter van. Met mijn geared maakt het niet zoveel uit hoe ik op een hellinkje aankom bijvoorbeeld, ik kan altijd wel een paar tandjes terug. Maar op de SS kom ik veel soepeler boven als ik van tevoren even aanzet en zo met een wat hogere kadans aan het klimmetje begin.
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

RaNk schreef:En ik voel me echt geen lafaard als ik bijtrap in een afdaling, gewoon doen als je de versnellingen wel hebt, of ben ik dan niet single speed waardig? :p
Tuurlijk ben je Single speed waardig , maar als jij samen met een geared rijder rijdt die alleen zijn winst haalt uit het bijtrapen in een afdaling en met de klim helemaal achterblijft. :x

Vaak gaan mensen prat gaan op hun "gemiddelde" :tong

maar gewoon lekker doen , je oude fiets ombouwen tot single speed, ga je plezier van krijgen.

-------------------------------------------------------
Hyves? ok ...dan ook maar aan de hyves
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Slijtage is bij een SS absoluut minder. Idd. omdat je niet schakelt zodat je de ketting minder belast, verder omdat schakelonderdelen zijn aangepast om te kunnen schakelen. SS specifieke kransjes en tandwielen hebben veel langere tanden dan die van een schakelsysteem en zijn dus minder snel versleten. Schakelsystemen vervang je omdat ze, als gevolg van slijtage...niet meer lekker schakelen :tong

Een ander punt van SS is dat de aandrijving veel effectiever is. Rijden met een SS 32-16 is totaal anders (in mijn beleving) dan datzelfde verzet rijden op een 'geared'. Door de directe aandrijving van een kortere ketting met meer spanning wordt meer van je energie omgezet in beweging. Wat ook helpt is dat een SS altijd lichter is dan dezelfde fiets met versnellingen...
Laatst gewijzigd door George op za 7 april 2007, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
RaNk
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 4 december 2005, 15:55

Hilco schreef:
RaNk schreef:En ik voel me echt geen lafaard als ik bijtrap in een afdaling, gewoon doen als je de versnellingen wel hebt, of ben ik dan niet single speed waardig? :p
Tuurlijk ben je Single speed waardig , maar als jij samen met een geared rijder rijdt die alleen zijn winst haalt uit het bijtrapen in een afdaling en met de klim helemaal achterblijft. :x

Vaak gaan mensen prat gaan op hun "gemiddelde" :tong

maar gewoon lekker doen , je oude fiets ombouwen tot single speed, ga je plezier van krijgen.

-------------------------------------------------------
Hyves? ok ...dan ook maar aan de hyves
Ach ik rijd toch bijna altijd alleen, dus heb ook enkel mezelf als vergelijk. :D Ik fiets dan ook voor de lol en zie single speed ook helemaal zitten, maar dan wel voor erbij en niet als vervanging. Ik zal mijn bike wel eens laten zien als ik ermee klaar ben, moet alleen even kijken hoe ik dat met die kettingspanning ga doen maar ik heb al wel wat bruikbare tips gezien hier. 8)
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Ik denk dat 80 procent van de Single speed rijders een geared fiets er naast heeft :wink:



-------------------------------------------------------
Hyves? ok ...dan ook maar aan de hyves
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: Ik beleef fietsen net zo, met carbon, 2x vering en veel versnellingen.
Maar dit topic is ter info en discussie hierover is volgens mij nutteloos, ieder zijn ding, als je maar met plezier fietst! (van mijn part ga je met een step het bos in)
Tuurlijk heeft Jamis Diablo hier helemaal gelijk: ook met een dikke bling bike gaat het gewoon om de beleving van het biken (en dat zie je ook echt wel terug in het bos hoor). Denk dat het vooral in de bladen, advertenties en op internet is dat de 'marketing'-bikes zo beeldbepalend zijn dat het soms lijkt of het alléén nog maar daarover gaat. Misschien SS en fix ik ook wel om mijzelf eraan te helpen herinneren waarom ik ookalweer bike!

Bij SS'ers zie je trouwens ook soms best wat bling, hoewel ik vind dat merken die je typisch bij SS ziet (Surly, On-One, King, Thomson, Phil Wood, White Industries etc) toch meer puur functionele en tijdloze producten bieden dan de mainstream merken zoals Giant, Cannondale, Specialized, Trek, Shimano, RockShox etc die elke paar seizoenen de collectie helemaal om gooien en datgene dat 3 jaar geleden nog als 'helemaal de bomb!' werd geadverteerd stilletjes afdanken. (Giant NRS, C'dale Scalpel etc)
Everybody bought a new bike!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat laatste heeft ook wel te maken met innovatie. Vooral bij nieuwe dempers en veersystemen. SS-merken zoeken het dan misschien meer in de perfectionering van bestaande concepten. Ik vind wel dat het op SS gebied wel eens een beetje doorschiet met 'boutique' merken. Sowieso liggen de prijzen imho erg hoog voor relatief eenvoudige onderdelen zoals cranks/kransjes/kettingbladen/kettingspanners. Het is een kleine markt natuurlijk, maar toch...

Ik zou het toejuichen als een merk als bv.Redline vaste voet aan de grond zou krijgen in NL/Europa (kom op Batavus!) Ik vind de NL routes erg geschikt voor SS en het zijn perfecte bikes voor 'erbij' als winterfiets of zelfs als budget/beginnners fiets...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

George schreef:Dat laatste heeft ook wel te maken met innovatie. Vooral bij nieuwe dempers en veersystemen.
Uiteraard, maar soms wordt er ook vooral geïnnoveerd om maar iets nieuws te brengen (denk aan de cranksletten met buitenboordlagers bijvoorbeeld, of de hype van oversized sturen bijvoorbeeld)

George schreef: Ik zou het toejuichen als een merk als bv.Redline vaste voet aan de grond zou krijgen in NL/Europa (kom op Batavus!)
Helemaal mee eens! En er zijn in de US nog veel meer mooie al dan niet 29" SS'ers te krijgen voor enigzins redelijke prijzen, bv de Haro Mary, Raleigh XXIX etc. Hopen dat SS wat groter wordt hier in NL. (hier en op DP lijkt het wel of iedereen bezig is met SS projectjes maar in het bos zie ik nog steeds niet echt veel)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, de versnellingen kwamen later pas, toen ze ook probeerden omhoog te fietsen.
In den beginne ging men met clunckers naar beneden, na het genot van wat geestverruimend spul.
Dat werkte zo geestverruimend, dat er uiteindelijk iemend bedacht dat terug omhoog fietsen misschien wel zo handig was.
En omdat ze niet allemaal dikke benen hadden, waren versnellingen bijzonder welkom.
Hier in NL heb je geen dikke benen nodig om singlespeed te rijden.

Singlespeed is net als skien of snowboarden.
Je moet 't een keer geprobeerd hebben.
En dan ben je verslaafd, of je doet 't nooit meer.

De slijtage vd singlespeed aandrijving gaat iets gelijdelijker dan bij een versnellingsfiets.
Daar zijn een aantal oorzaken voor.
De ketting loopt altijd recht.
De ketting loopt altijd over dezelfde tandwielen, dus het spul slijt gelijkmatig op elkaar in. Dus niet het ene moment op een "ongebruikt" buitenblad, en dan weer op een versleten middenblad.
De singlespeed tandwielen hebben echte volle tanden, niet die afgefreesde halve tandjes van hyperglide, powerglide enz.
En zelfs al is 't versleten, nooit last van chainsuk.

Singlespeed, je kan er uren over ouwehoeren, maar je moet 't gewoon doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsberg
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: do 23 september 2004, 13:24
Contacteer:

If you don't hear the voice from within - don't worry about it :-q
asphaltdude schreef: Helemaal mee eens! En er zijn in de US nog veel meer mooie al dan niet 29" SS'ers te krijgen voor enigzins redelijke prijzen,
De prijs die in de US betaald wordt in $, dat is de prijs die je in Nederland minstens moet betalen in €!
Het viel mij op dat het bestellen van mijn Mary helemaal niet zo moeilijk ging. Een levertijd van maar 3 weken via mijn eigen lbs en de Nederlands importeur van Haro.


Ik zeg altijd maar zo: Al is de fiets nog zo snel, de conditie achterhaald hem wel!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: slijtage
En, niet te vergeten: bij SS kun je je kransje en kettingblad omkeren, en je kettingblad een kwart slag draaien, ook allemaal manieren om méér KM's uit dezelfde spullen te halen :-D
Everybody bought a new bike!
scaluner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 6 maart 2006, 01:32
Mijn mountainbike: GF Rig & Trek Session77
Contacteer:

asphaltdude schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef: slijtage
En, niet te vergeten: bij SS kun je je kransje en kettingblad omkeren, en je kettingblad een kwart slag draaien, ook allemaal manieren om méér KM's uit dezelfde spullen te halen :-D
En als het dan toch versleten is ben je met € 15,- klaar voor een nieuwe ketting + tandwiel (nee dan heb je geen Boone titanium kransje voor, maar DX + budget ketting werkt ook prima...)
triDanny

Hilco schreef: Je gemiddelde opkrikken door op afdalingen bij te trappen vind ik laf.
Hahaha, zo ken ik je weer en dit soort uitspraken (van Hilco in eigen persoon) hebben ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk een SS fiets ben gaan bouwen.

Goed om te lezen dat je je mening nog steeds niet onder stoelen of banken steekt :-q

Ik zal later mijzelf nog wel even voorstellen en een fotootje plaatsen van mijn bescheiden SS'je.
Plaats reactie