Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

Jan the Man schreef: vr 2 november 2018, 17:01
NovaX schreef: wo 31 oktober 2018, 19:35 een wiel dat niet gespaakt werd om de 5 mm uit het center gepositioneerde achternaaf te compenseren opdat de achterband in het spoor zou lopen van de voorband. Dat moet ik nog verifieren, maar vooralsnog kan ik geen andere verklaring bedenken voor die opvallend grotere slijtage aan 1 kant.
Als men een wiel bouwt gebruikt men per definitie een centreerboog. Ik ken alleen maar voornaven voor V-brakes waarbij de linker en rechterflens precies even ver uit het midden staan. Achternaven hebben per definitie altijd een offset (vandaar vaak licht afwijkende spaaklengtes). Ook een voorwiel voor V-brakes kun je alleen mooi in het midden spaken met een centreerboog, anders loop je altijd het risico dat de velg niet in het midden zit. Theoretisch zou je het optisch kunnen doen met het wiel in de vork.

Ciao,
Jan
Dat (ongelijke spaken) is weeral wat bijgeleerd. Bij de volgende gelegenheid ga ik het achterwiel eens omgekeerd pogen te steken, dan kan ik het spaakwerk uitsluiten als reden voor die scheve slijtage van de achterband. Misschien hang ik (doordat mijn 5 kilo standaard bagage rechts zit?) inderdaad wat scheef tijdens het rijden, en viel me dat vroeger niet op wegens veel smallere banden. Of heb ik een korter been haha.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

NovaX schreef: vr 2 november 2018, 02:18 Uw tip 1 is niet gedetailleerd genoeg om te volgen. Centrering van achtertandwiel tov achteras, wat heeft dat te maken met de kettinglijn? Het tandwiel zit met 6 boutjes gemonteerd op een schijfrem flens, die ook nog eens een centreringsring heeft waarop het tandwiel nauw aansluit. Het lijkt me zo voldoende juist gecentreerd.
Het kettingblad heeft ook een centrering, maar dat is enkel een stootrand op elke spiderarm, dus maar enkele graden van de omtrek, geen volledige ring zoals achteraan, dus dat zou zich wat kunnen verzetten (zie Sheldon Brown artikel erover).
Kettingblad is ook veel groter dan tandwiel achter, een afwijking van het center heeft naar mijn mening zo ook een verhoudingsgewijs grotere impact op de loop van de ketting.
Mijn tip heeft niks te maken met de kettinglijn, maar met het variëren van de kettingspanning. Door de centrering te checken kun je een andere oorzaak uitsluiten. Of tzt verhelpen.

Je komt weer met een theoretische verhandeling over de invloed van e.a. Goed dat je jezelf inleest, maar probeer ook die kennis om te zetten in de praktijk. Bij de dealer die jij hebt is dingen zelf kunnen controleren kennelijk onmisbaar, helaas.

BTW: €4.300 voor een fixie? :o
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Een Santos waarbij de dealer de Rohloff 'geheel kostenloos' (?) heeft vervangen voor een fixed naaf :wink:
Everybody bought a new bike!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Geheel kosteloos voor de dealer denk ik :bier:
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

zeroground schreef: ma 5 november 2018, 00:11
NovaX schreef: vr 2 november 2018, 02:18 Uw tip 1 is niet gedetailleerd genoeg om te volgen. Centrering van achtertandwiel tov achteras, wat heeft dat te maken met de kettinglijn? Het tandwiel zit met 6 boutjes gemonteerd op een schijfrem flens, die ook nog eens een centreringsring heeft waarop het tandwiel nauw aansluit. Het lijkt me zo voldoende juist gecentreerd.
Het kettingblad heeft ook een centrering, maar dat is enkel een stootrand op elke spiderarm, dus maar enkele graden van de omtrek, geen volledige ring zoals achteraan, dus dat zou zich wat kunnen verzetten (zie Sheldon Brown artikel erover).
Kettingblad is ook veel groter dan tandwiel achter, een afwijking van het center heeft naar mijn mening zo ook een verhoudingsgewijs grotere impact op de loop van de ketting.
Mijn tip heeft niks te maken met de kettinglijn, maar met het variëren van de kettingspanning. Door de centrering te checken kun je een andere oorzaak uitsluiten. Of tzt verhelpen.
Een centering betreft object en plaats, zolang u niet zegt welk object en welke plaats, valt er weinig mee aan te vangen.


Je komt weer met een theoretische verhandeling over de invloed van e.a. Goed dat je jezelf inleest, maar probeer ook die kennis om te zetten in de praktijk. Bij de dealer die jij hebt is dingen zelf kunnen controleren kennelijk onmisbaar, helaas.

BTW: €4.300 voor een fixie? :o
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

- Dedicated ss/fixed kransje en blad.

- Bijpassende ketting.

- Kettinglijn moet perfect recht zijn.

- Blad en kransjes moeten evt gecentreerd gemonteerd worden. Al heb ik daar bij geen van de 5 ss of fixed fietsjes die ik in de loop der jaren (probleemloos) bezeten heb werkelijk nog nooit moeite aan besteed, maar a la dan.

- Kettingspanning moet kloppen.

- Boel moet gesmeerd zijn en blijven.

Serieus.deze.zes.punten.zijn.werkelijk.het.enige.waar.je.voor.hoeft.te.zorgen.bij.een.ss.of.fixed.drivetrain.
hoe.moeilijk.kan.het.zijn.

Eén middagje klussen. Maximaal. En ondertussen zijn we al meer dan een jaar bezig, tientallen pagina's verder, en lijkt het einde van deze soap nog lang niet in zicht. Hoe is het mogelijk, hoe is het in godesnaam mogelijk.

Please, zoek gewoon een fietsenmaker die er wel wat van kan en laat die het gewoon oplossen. En als je die niet in de buurt hebt, prop je je fiets in een doos en geef m met UPS mee ofzo.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op di 6 november 2018, 22:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

zeroground schreef: ma 5 november 2018, 00:11
NovaX schreef: vr 2 november 2018, 02:18 Uw tip 1 is niet gedetailleerd genoeg om te volgen. Centrering van achtertandwiel tov achteras, wat heeft dat te maken met de kettinglijn? Het tandwiel zit met 6 boutjes gemonteerd op een schijfrem flens, die ook nog eens een centreringsring heeft waarop het tandwiel nauw aansluit. Het lijkt me zo voldoende juist gecentreerd.
Het kettingblad heeft ook een centrering, maar dat is enkel een stootrand op elke spiderarm, dus maar enkele graden van de omtrek, geen volledige ring zoals achteraan, dus dat zou zich wat kunnen verzetten (zie Sheldon Brown artikel erover).
Kettingblad is ook veel groter dan tandwiel achter, een afwijking van het center heeft naar mijn mening zo ook een verhoudingsgewijs grotere impact op de loop van de ketting.
Mijn tip heeft niks te maken met de kettinglijn, maar met het variëren van de kettingspanning. Door de centrering te checken kun je een andere oorzaak uitsluiten. Of tzt verhelpen.
Een centering betreft object en plaats, zolang u niet zegt welk object en welke plaats, valt er weinig mee aan te vangen.
zeroground schreef: ma 5 november 2018, 00:11 Je komt weer met een theoretische verhandeling over de invloed van e.a. Goed dat je jezelf inleest, maar probeer ook die kennis om te zetten in de praktijk. Bij de dealer die jij hebt is dingen zelf kunnen controleren kennelijk onmisbaar, helaas.

BTW: €4.300 voor een fixie? :o
Ik doe praktijk pas na goed te weten wat er aan de hand is, en hoe het kan worden opgelost. Lijkt me plezanter dan problemen toevoegen.
En 4300 tja, "fixie" gaat over aandrijving, de rest was zonder "fixie" al prijzig.
Volgens wat ik hoorde deed het weglaten van de binnenversnelling, inclusief vervanging door fixie onderdelen, een 700 euro af van de prijs.
Het is veel, voor een fiets en nog nadrukkelijker voor een fixie, maar ik had het er voor over, voor een aandrijving die "meegaat". Net dat bleek dus een farce. Zelfs na meer dan een jaar blijven er nog lijken uit die kast vallen.

Gisteren heb ik de Velosolo spacers en nog wat onderdelen ontvangen, en vandaag heb ik er 2 van 2 mm tussen gemonteerd, waardoor het achtertandwiel dus 4 mm naar buiten is gekomen. Ik heb noodgedwongen dezelfde boutjes moeten gebruiken, de zak M5 x 20 bleek een zak M6 x 20, ik had ze naast elkaar moeten houden. Nu, ze hebben een prul gekost, maar ik moet nu wel weer lopen voor de juiste (ik kan ze er wel 1 voor 1 zo indraaien, geen band meer leeglaten / wiel eruitnemen enz).
Een proefritje van 5 en daarna van 40 km gemaakt. Enkele malen gestopt om de boutjes te checken, de eerste keer kon ik er 2 nog iets meer aandraaien, de volgende keer bleken ze vast gebleven.
Er was geen gekraak / getik te horen, dus de klus kettinglijn recht krijgen lijkt me geklaard.
Asap langere boutjes monteren, en daarna ketting en tandwiel drijven tot hun eind.
En dan, 47T + 106 schakels + 16T. En kijken wat er allemaal mee opgelost geraakt is.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NovaX schreef: di 6 november 2018, 22:35
zeroground schreef: ma 5 november 2018, 00:11 Mijn tip heeft niks te maken met de kettinglijn, maar met het variëren van de kettingspanning. Door de centrering te checken kun je een andere oorzaak uitsluiten. Of tzt verhelpen.
Een centering betreft object en plaats, zolang u niet zegt welk object en welke plaats, valt er weinig mee aan te vangen.
Allez amai, juust het centreren van kettingblad en kransje tov de respectievelijke assen waarrond ze roteren se.

Precies gelijk d'n Sheldon Brown het in zijn artikelen beschreven heeft.
Everybody bought a new bike!
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: di 6 november 2018, 22:28 - Dedicated ss/fixed kransje en blad.

- Bijpassende ketting.

- Kettinglijn moet perfect recht zijn.

- Blad en kransjes moeten evt gecentreerd gemonteerd worden. Al heb ik daar bij geen van de 5 ss of fixed fietsjes die ik in de loop der jaren (probleemloos) bezeten heb werkelijk nog nooit moeite aan besteed, maar a la dan.

- Kettingspanning moet kloppen.

- Boel moet gesmeerd zijn en blijven.

Serieus.deze.zes.punten.zijn.werkelijk.het.enige.waar.je.voor.hoeft.te.zorgen.bij.een.ss.of.fixed.drivetrain.
hoe.moeilijk.kan.het.zijn.

Eén middagje klussen. Maximaal. En ondertussen zijn we al meen meer dan een jaar bezig, tientallen pagina's verder, en lijkt het einde van deze soap nog lang niet in zicht. Hoe is het mogelijk, hoe is het in godesnaam mogelijk.

Please, zoek gewoon een fietsenmaker die eDie r wel wat van kan en laat die het gewoon oplossen. En als je die niet in de buurt hebt, prop je je fiets in een doos en geef m met UPS mee ofzo.
Dat kan niet moeilijk zijn dacht ik ook, tot ik zelf maar naar een kettingblad en een ketting moest zoeken en meest recent, zelf de kettinglijn recht maken, na ontdekken dat ze scheef was, de fietsenmaker kan niet anders dan dat geweten hebben, maar doodgezwegen, het tegendeel gesuggereerd, en gebrek aan verklaring geveinst.
Dus inderdaad, doe het zelf, en spijts de klooierij waarmee ik opgescheept werd, heeft het me toch enige handigheid in fietstechniek opgeleverd, weliswaar enkel de simpele fixie woordenschat, maar ik kan nu veel meer mijn plan trekken dan met mijn andere/vorige. Precies daarom ook "fixie".
En tientallen pagina's... nou... als je de zwammen eruit wiedt valt het aantal paddestoelen nog dik mee. :)
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

asphaltdude schreef: di 6 november 2018, 22:43
NovaX schreef: di 6 november 2018, 22:35
Een centering betreft object en plaats, zolang u niet zegt welk object en welke plaats, valt er weinig mee aan te vangen.
Allez amai, juust het centreren van kettingblad en kransje tov de respectievelijke assen waarrond ze roteren se.

Precies gelijk d'n Sheldon Brown het in zijn artikelen beschreven heeft.
Het kransje zit rond een centreringsring, waarop het nauw, zonder zichtbare speling, aansluit. Is gezegd. Recentelijk gewijzigd door spacers, maar de boringen zijn nauw, er valt niks te verzetten.
Het kettingblad, stel dat ik die centreringsprocedure van Sheldon Brown volg, wel, als ik een paar keer vooruit en een paar keer achteruit duw, wie zegt dat het zich niet weer zal verzetten, en me terug brengt naar waar ik stond?
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

NovaX schreef: di 6 november 2018, 22:51 Het kettingblad, stel dat ik die centreringsprocedure van Sheldon Brown volg, wel, als ik een paar keer vooruit en een paar keer achteruit duw, wie zegt dat het zich niet weer zal verzetten, en me terug brengt naar waar ik stond?
Sheldon Brown
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nova, je luistert niet naar advies, je trekt het zelfs in twijfel.
Je geeft geen antwoord als we om info of foto's vragen, maar draait er omheen en komt weer met een ellelang epistel.
Wat doe je hier nog?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Wooooot! Hellcross is coming!! Vanavond indrinken! :bier:
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Gelukkig iemand die over bier begint, begon me al af te vragen of dit nog wel de single speed hoek was...
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 7 november 2018, 22:59 Nova, je luistert niet naar advies, je trekt het zelfs in twijfel.
Je geeft geen antwoord als we om info of foto's vragen, maar draait er omheen en komt weer met een ellelang epistel.
Wat doe je hier nog?
Welk advies?
Antwoord op welke vraag?
Jij vroeg me om een foto van het veertje, u kreeg er geen van me, punt uit.
Als dat u niet aanstaat, wat doet u hier dan nog? Pak een bier en vertier?
Plaats reactie