Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In mijn ervaring is je huidige setup top. Ik kan geen enkele reden bedenken om daar iets aan te veranderen.....Alu bladen gaan sneller slijten, lichtere ketting lijkt me onzin.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ook hier geen beter idee. Ik rij met een 9-speed KMC ketting, achter een Gusset DoubleSix SS Sprocket, en voor een Absolute Black Narrow Wide blad (had ik nog liggen). Gaat in principe ook gewoon lang mee
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

One Only schreef: za 16 maart 2019, 09:48 Ha mede singlespeeders. De aandrijving van mijn SingleBe One Only is aan vervanging toe. Rij tot nu eigenlijk altijd met stalen Surly blad voor en achter en een goedkope KMC ketting (32X17). Eigenlijk geen klagen over maar wellicht zijn er andere betere opties of goedkopere die even goed zijn. Eisen gaan eigenlijk niet verder dan moet lang mee gaan :winkie:

Dank voor het meedenken :-q
Ha ik ben mijn nieuwste velo begonnen met een 3/32 Surly stainless steel blad 95,50 € voor en een 1/8 KMC rustbuster kettingske 10,90 €.
Na anderhalve maand - 2500 kilometerkes waren beide samen > 100€ sloop.
Ik heb dan een Stronglight Track 2000 chainset (heel set aan prijs van bovenstaand Surly blad alleen) en een bredere Gusset ketting van 16 euro gemonteerd.
Sinds dan, met dat kettingblad (aluminium graad 7075T6) en ketting (2 keer zo dikke plaatjes) is er 17 maanden gepasseerd.
Tandwiel achter ging een paar maanden langer mee, een chromoly stalen 16T, en is een keer omgedraaid.
Noot: dit is wel fixie, tandwiel achter vast, op schijfremmontage (IS disc).
1/8ste bladen gaan serieus langer mee dan 3/32ste, en maken het grootste deel van het verschil uit op het hele aandrijvingsplaatje. Ik heb ervaren dat het rvs 304 staal voordeel van dat 3/32 Surly blad wordt overklasd door het 1/8 voordeel van alu 7075T6. Had Surly een 1/8 versie ik had misschien daarvoor geopteerd. Aan de andere kant, het kost bijna 3 keer zoveel als een alu 7075T6, wat het dan weer nadeliger maakt op vlak van termijnkost goedkoper
Dus, als de eisen niet verder gaan dan moet lang meegaan, .... :D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb ook Surly v & a icm KMC ss ketting, https://www.bike-components.de/en/KMC/Z ... in-p44298/
Redelijk onverwoestbaar.
Truvativ heeft ook ss stalen voorbladen die een stuk goedkoper zijn, ik heb er een op mijn Krampus 1x11 (met bash en jumpstop) en die gaat ook al lang mee.
https://www.bike-components.de/en/Truva ... CD-p18661/
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

@Novax

95,50 :o :o :o :o

Daar koop je 3 Surly stalen bladen voor. Weet je zeker dat je geen gouden had :-D

Gezien de reacties ga ik maar weer voor dezelfde set-up. Dank allen.
NovaX
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 320
Lid geworden op: di 18 juli 2017, 11:25

One Only schreef: za 16 maart 2019, 18:22 @Novax

95,50 :o :o :o :o

Daar koop je 3 Surly stalen bladen voor. Weet je zeker dat je geen gouden had :-D

Gezien de reacties ga ik maar weer voor dezelfde set-up. Dank allen.
Ja, dit is een uittreksel van de factuur, kwas wel fout, item erboven (crankset sugino) was 95,50, moest de 90,50 eronder zijn:
Kettingblad Surly Stainless steel 48T steek 110 1 € 0.090,50 € 0.090,50 21%
Misschien was dat een typfout maar toen had ik niet rondgeshopt en had nog geen benul wat zo een rvs blad kostte.
De dealer heeft alleszins geen correctie gemaakt. :P
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

https://www.bike-components.de/en/compo ... urer=Surly

Beter zoeken of andere LBS kiezen die beter kan rekenen :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Groter voor- én achterblad, verhouding hetzelfde houden als 32:17 goed bevalt.
Je verdeelt de slijtage dan over meer tandjes en meer schakels, dat scheelt iets.
Ook wordt de kracht op de ketting kleiner door het grotere voorblad, scheelt ook weer iets.
Kan gecombineerd een flink verschil maken.
Verder is een crank met 5 armen beter, dan kan je het voorblad telkens 1/5 verdraaien, scheelt ook weer iets. Een 4-armig crankstel kan je maar 1x 1/4 verdraaien.
Maar iig voorblad verdraaien voordat het op 2 plekken is ingesleten.
En natuurlijk de kettinglijn absoluut recht (meten, niet kijken!)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Dank TSTM, goede tips. Draaien van het voorblad nooit aan gedacht maar klinkt idd logisch :-q Betreft een slx cranck dus met 4 armen. Over de levensduur geen klachten dus wat dat betreft zit alles goed.

Inderdaad ook nagedacht over een 34 voor en dan dezelfde verhouding maar weet niet of dat past. Zal eens nameten. Bij het custom laten maken van dit frame aangegeven dat ik met een 32 wil rijden. Weet niet hoe goed ze geluisterd hebben :roll:

Thx!
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

34/18 zal vast ook passen.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de positie vh buitenblad kiezen en dan achter de kettinglijn achter aanpassen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Herfst en winterbok liggen met 35% korting in de schappen. Voordeel pakken of voor de lentebok gaan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

lentebok vind ik niet lekker.
maar ook wel eens gehad dat de laatste partij herfstbok niet te zuipen was, waarschijnlijk nog ff snel wat gebrouwen om aan de laatste vraag te voldoen
dus wat is wijsheid...
als je zelf wel van lentebok houdt, dan voor lentebok gaan om risico van oude meuk te vermijden ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Grolsch herfstbok kun je prima kopen, en dan in de kelder (of onder je bed ofzo) leggen, en wachten tot volgend jaar (of het jaar erna, of daarna) en dan opdrinken. Wordt die alleen maar lekkerder van.

Of dat voor andere merken ook geldt, geen idee.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
PaganiProductions

Nu heb ik vandaag een stukje langs vlak asfalt weg gereden met de Haikbike en ben er achter gekomen ik nu inmiddels dat als ik een lang stuk asfalt snel over wil fietsen snelheid hoger dan 20 km gemiddeld begin ik een beetje de gearing uitlopen de fiets heeft voor 26x2.20 en achter ietsje smallere achterband.
Als mijn huidige setup versleten is 32/16 zou ik dan voor naar een grote blad kunnen bijvoorbeeld 34 tanden kunnen en achter bijvoorbeeld 14 tanden zodat ik ook nog ermee kan klimmen en ik wil er ook nog het bos mee in kunnen.
En woon werk ritten etc.
Plaats reactie