Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Statistisch sta ik dit jaar op 1-1 qua gebroken geponste ketting vs. gebroken op de quicklink. Ik denk dat kettinglijn het belangrijkste is, voor de rest geen idee
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Niet ponsen maar een quicklink er in.
Ponsen gaat vaak fout, verbuigt de buitenschalm net teveel, stift zit vaak niet helemaal goed. Kortom onnauwkeurig en risicovol. Gebroken quicklink alleen gezien bij onkundigen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3360
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ik SS gewoon met 8-speed kettingen met quick link. Nooit niet geen problemen mee :bier:
Everybody bought a new bike!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

asphaltdude schreef: vr 10 september 2021, 22:25 Ik SS gewoon met 8-speed kettingen met quick link. Nooit niet geen problemen mee :bier:
Hier hetzelfde, al is het met 9-speed.

Heb in 5 jaar singlespeeden misschien 2 gebroken kettingen gezien, en in dik tien jaar regulier mtb-en misschien wel het 10-voudige aan gebroken kettingen aldaar.... :roll:

Edit: de gebroken kettingen heb ik vooral bij anderen gezien, zelf slechts 1 maal meegemaakt, op mijn eerste echte MTB, toen ik het woordje onerhoud nog niet kende
Laatst gewijzigd door Freekenstein op zo 12 september 2021, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

asphaltdude schreef: vr 10 september 2021, 22:25 Ik SS gewoon met 8-speed kettingen met quick link. Nooit niet geen problemen mee :bier:
Contaminatie²🤭
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

DaanJ schreef: wo 8 september 2021, 17:14 Kettingkwestie voor de single speeders: quick link of aan elkaar ponsen? In de trials wereld wordt altijd enorm gewaarschuwd voor het gebruik van quick links in een ketting. Ze zouden slapper zijn en sneller breken. Nu breken we bij trials inderdaad nog wel eens een ketting, gelukkig zelf maar een keertje meegemaakt. Gangbaar is om een nieuwe ketting gewoon aan elkaar te ponsen.

Ikzelf gebruik eigenlijk wel altijd de quick link, is tot nu toe niet misgegaan, maar bij elke nieuwe ketting twijfel ik weer. En nu weer tijd voor een nieuwe ketting. Dussss, wat vinden we hier, iemand kettingtheoretisch onderlegd? Zit er wat in, die theorie van slappere quick links? (natuurlijk alleen voor singlespeed, met een perfect rechte kettinglijn)
Altijd quicklink, nooit problemen :).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een singlespeed ketting, die altijd exact rechtuit loopt, pons ik nog wel eens.
Meestal zijn dat kettingen voor BMX, singlespeed of dikke 7-speed kettingen. Atijd probleemloos. Maar ook wel eens snelschakels gebruikt, ook zonder problemen.
Op de singlespeed nog nooit een ketting gebroeken.

Op de MTB altijd een Powerlink.
De ketting is op mn MTB wel eens gebroken, maar nog nooit gebroken bij de Powerlink.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mu``
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1332
Lid geworden op: wo 9 september 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Close to Jedi.
Contacteer:

Zo, na 4 jaar afwezigheid plaats ik ook maar weer eens een berichtje. Ik zag het bericht over Facebook en het NKSS. Kan iemand mij daar een link van geven? Ik ga zeker niet meefietsen, maar wellicht wel even komen kijken…
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Het is inmiddels traditie maar ik moet de meeste dagen van NKSS werken. Is er iemand die weet hoe laat de start op zondag is? Bovenstaande links geven die info niet en ik zit niet op Feesboek...
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Nobody knows....
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

:lol:

Dan moet het maar op de bonnefooi. Ik zal eens kijken, ik zou zaterdagavond al die kant op kunnen komen, ook wel leuk...
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Als iemand het weet is het Schorem
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ja maar da’s tuig :winkie:
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Sinds deze week mijn trouw El Mar weer in de singlespeed versie opgebouwd. Gisteravond rondje paars / rood in Groesbeek gereden, dat was wel ff aanpoten met 34-18 :winkie: Maar wel weer erg lekker en leuk fietsen, voorlopig laat ik hem zo.

Afbeelding
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Plaats reactie