Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dennis1987 schreef:Het buitenblad valt ook nog wel mee , die gebruik ik weinig. Maar het kleinste blad heeft wel aardig wat slijtage toch ?
Welnee, nauwelijks. Dat ene halve tandje hoort zo.


Ik heb net een stukje gefietst en ik vind 22-19 een fijne versnelling. Ik woon in Zuid Limburg en waar ik woon zijn aardig wat steile heuvels. Die wil ik toch op komen vandaar het vrij lichte verzet.

Is er iets te krijgen in die verhouding ?
Klimmen hoort niet lekker te zijn op de SS. Af en toe grinden en lopen hoort erbij. Ik zou toch niet lichter gaan dan 32/20, anders kom je echt niet vooruit.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op wo 12 oktober 2016, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

[/quote]Klimmen hoort niet lekker te zijn op de SS.[/quote]

:tong :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vindt klimmen misschien wel het lekkerst op de SS.....zolang je een beetje soepel staand omhoog kan komen (dus tot zo'n 15%) klimt het lekkerder dan met versnellingen. Enige uitdaging is om fietsend boven te komen. ;-)
Maar 22-19 lijkt me een onrijdbaar verzet op alles behalve die paar echt steile klimmen. Heb zelf op de 29er 34x18 en dat is bijna overal (en dan heb ik het ook over Amerongen, Leersum en Rhenen) wel lekker. Rolt als het vlak is nog lekker door en je komt toch overal (nét) boven. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Net terug uit de Provence (F), Roc d'Azur.
32:18 werkt prima daar, dus 22:19 voor Z Limburg lijkt mij enorme overkill.

Standaard singlespeed verzet zit altijd rond de 2:1.
Nu is dat uit de tijd van 26", dus met 29"(of 26" fatbike) moet je ongeveer 10% lichter kiezen.
Voor een heuvelachtige omgeving kan je voor of achter nog een tandje lichter kiezen, maar met 22:19 heb je iets niet begrepen, vrees ik.

Verder is het uit technisch oogpunt onhandig om een klein voorblad (en dus een klein kransje achter) te kiezen.
De spanning in de ketting is dan hoger , dus de ketting slijt dan harder en je achterwiel wordt harder naar voren getrokken.
Meer slijtage en meer kans op een scheef achterwiel, terwijl 1 vd voordelen van singlespeed juist low maintenance zou moeten zijn.

Dat gezegd hebbende lijkt het frame van die Trek niet geschikt voor singlespeed, dus je hebt een kettingspanner nodig.
Ook heb je een uitdaging om je kettinglijn recht te krijgen.
Een singlespeedketting moet 100% recht lopen, lijkt me niet makkelijk met een Dikke achterband en alle mogelijke combinaties van cranks en achternaven die er tegenwoordig gebruikt worden.

Een 1x setup lijkt me het beste alternatief.
Dus 1x9, 1x10 of misschien zelfs 1x11, met 30 of 32 voor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

22-19 is ook wel erg licht ja maar ik vind dat fijn fietsen. Als ik ergens een hekel aan heb is het fietsen in een zwaar verzet. Waar ik een nog veel grotere hekel aan heb is zweten , en ik zie mezelf al met een zwaar verzet ploeteren op de Brunsummerheide , nee echt niet.

Ik wil overal relaxed omhoog komen zonder dat ik hoef te gaan staan. Ik weet dat 22-19 niet ideaal is met de kleine tandwielen , komt 30-26 overeen met 22-19 ?
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op di 11 oktober 2016, 23:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik geloof dat je met het achterwiel de ketting kunt spannen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Dennis1987 schreef:Morgen fiets ik ff naar de lbs om SS onderdelen te bestellen die ligt 8km verderop. Ik laat hem de hele weg op 22/19 staan en kijk nog ff hoe dat gaat.
Ik voorspel dat je voordat je de straat uit bent al de conclusie getrokken hebt dat het niks is. Ik weet waar ik het over heb, want ik heb zelf een fiets met 18:14 op 24 inch wielen. Dat is net zoiets als 18:15 of 22:18 of 32:26 op 26 inch wielen. Heel geschikt voor veel truukjes, maar helemaal niet om ergens te komen, zelfs als je geen haast hebt en heel veel geduld, en je jezelf onderweg probeert te vermaken met wheelies of iets dergelijks. Verder dan 2 kilometer van huis ben ik er nooit mee geraakt, behalve dan met de fiets mee achterin de auto.

P.S. Een illustratieve anekdote. Ik heb ooit de wijkagent geprobeerd ervan te overtuigen dat een fiets met alleen 22:18 eigenlijk geen echte fiets is, maar meer zoiets als rolschaatsen of een skateboard, en dat je er dus in het plantsoen mee op de wandelpaden zou mogen komen. Helaas ging hij er niet in mee.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dennis1987 schreef: Ik wil overal relaxed omhoog komen zonder dat ik hoef te gaan staan.
Dan wil je geen singlespeed. :lol:
Dennis1987 schreef:Morgen fiets ik ff naar de lbs om SS onderdelen te bestellen die ligt 8km verderop. Ik laat hem de hele weg op 22/19 staan en kijk nog ff hoe dat gaat.
Goede reis. Bij 90 rpm zal je snelheid iets meer dan 14 kilometer per uur bedragen. :bier:

Nog iets: ik betwijfel of de gemiddelde Limburgse LBS SS spulletjes heeft of kan of wil leveren. Ik zou ff naar On-One.co.uk surfen. Dan kun je meteen gewoon een 32 blad kopen ipv dat gepriegel met een 22.
Dennis1987 schreef:Ik geloof dat je met het achterwiel de ketting kunt spannen.
Zo ziet het er idd wel uit ja, da's mooi!
ThaSingleTrackMastah schreef: Ook heb je een uitdaging om je kettinglijn recht te krijgen.
Een singlespeedketting moet 100% recht lopen, lijkt me niet makkelijk met een Dikke achterband en alle mogelijke combinaties van cranks en achternaven die er tegenwoordig gebruikt worden.
Bracket is breder, maar de achternaaf ook, dus met een spacersetje moet je de kettinglijn echt wel goed kunnen krijgen zou ik denken.
Everybody bought a new bike!
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik had de lbs vanmiddag al ff gebeld , ze zeiden kom maar langs dan kijken we wat we kunnen bestellen :-D. 14 kmph is prima , ik meet de snelheid morgen met m'n fietscomputertje dan weet ik precies hoe hard het gaat.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Dennis1987 schreef:Ik had de lbs vanmiddag al ff gebeld , ze zeiden kom maar langs dan kijken we wat we kunnen bestellen :-D. 14 kmph is prima , ik meet de snelheid morgen met m'n fietscomputertje dan weet ik precies hoe hard het gaat.
Heerlijk, niet van z'n stuk te brengen die Dennis.
Gewoon lekker fietsen op jouw manier. :-q

(ook al ben ik het eens met alle gegeven tips&tricks)
HARD, HARDER HARDST
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Ik ben net naar de lbs gefietst samen met m'n broertje. Ik heb de heenweg de hele tijd met 22-19 gefietst en ik moet zeggen het is idd een wel erg licht verzet. Ik heb veel geduld en nooit haast maar m'n broertje had halverwege geen zin meer om met mijn slakkengangetje mee te fietsen en is omgedraaid. Ik ging gemiddeld 12 kmph. Ik vond ondanks dat het wel erg langzaam gaat het wel fijn fietsen maar zodra ik echt een steile heuvel op moet dan had ik toch liever een nog lichter verzet gehad. M'n favoriete verzet voor steile heuvels is 22-36. Daarmee kom ik zonder inspanning overal omhoog. SS is helaas toch niet iets voor mij. Ik had het wel graag gewild maar het past gewoon niet bij mijn rijstijl. Het is of met een 10-12kmph fietsen en alle heuvels relaxed omhoog komen of het is 20-25 kmph op het vlakke maar zodra het bergop gaat afstappen en lopen :(

Ik heb de fietsenmaker mijn voorbladen laten zien en hij zei net zoals jullie dat het maar weinig versleten is en dat die halve tandjes zo horen. Ik blijf voorlopig dus gewoon 2x10 rijden. En als de aandrijflijn wel echt versleten is komt er waarschijnlijk een 1x11 op met 22 voor en 11-42 achter of zoiets.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Dennis1987 schreef: 22-36.... met 22 voor en 11-42 achter of zoiets.
Ik volg je even niet, moet dat geen 36/22 zijn? 36 voor en 22 achter. Lijkt mij voor zelfs de Ardennen aan de lichte kant. Op een trippel crankstel lijkt mij een 22 voor wel kunnen. Achter die 11 kan ook. Maar dan hoort die 42 natuurlijk weer voor, met een 32 in het midden.
Ik geloof dat de cijfertjes een beetje door elkaar staan of heb ik iets ergens gemist?
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Dennis1987 schreef: SS is helaas toch niet iets voor mij. Ik had het wel graag gewild maar het past gewoon niet bij mijn rijstijl. .
Dat lijkt mij ook de juiste conclusie. Niks mis mee verder, je moet er van houden.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik denk dat je het eerst eens écht moet proberen, maar tot dusver denk ik wel dat je daar nog beter even mee kan wachten ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dennis1987 schreef:Het is of met een 10-12kmph fietsen en alle heuvels relaxed omhoog komen of het is 20-25 kmph op het vlakke maar zodra het bergop gaat aanloopje nemen, juiste lijn kiezen, naar boven rammen, hengsten, beuken, grinden, mashen, wrikken tot je benen ontploffen. Vervolgens kom je boven met een big smile van hier tot Tokyo, en met iedere rit word je sterker tot je over een jaar dijen van staal hebt, een baard en een aura van onoverwinnelijkheid. :winkie:
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie