Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

?????????
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

asphaltdude schreef:Dingle dus?
Ik denk dat als ik tegen mensen begin over mijn roze dingle, dat ik hele rare blikken krijg, maar de plaatjes op het internet lijken er wel heel erg op :lol:
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
didadunlop
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 5 april 2007, 20:58

tringle drie voorbladen en drie kransje. Allemaal met steeds 2 tanden verschil. Oude 110BCD triple cranks lukt dat met TA bladen. En dan met een kransje stijl achternaaf 3 kransjes. Kans is trouwens minimaal dat je dan in alle verzetten een goede kettinglijn/kettingspanning hebt.
Skidding destroys trails!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt me iets dat je niet wilt hebben.
Als het echt te zwaar wordt voor singlespeed kan je altijd nog 1x9, 10 of 11 doen. ( Ai :-{ )
Of gewoon een klein stukje lopen. Met singlespeed heb je tenminste een goed excuus om af te stappen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Je hebt al 3 'versnellingen': zitten, staan en lopen ;) :D
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

:(( oei oei oei... poosje niet op dit topic gekeken en zie tekenen van versnellingen...
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Single speed?
Zeker weten!
Heb er een versnellings fiets bij (27,5)..maar ss is wel veel speelser.. en... 26" natuurlijk.
wat kan biken toch leuk zijn.
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Bijna al deze bladzijden nu gelezen, en ben maar vast begonnen :oops: :winkie:
Zonder spanner gaat niet; eentje gemaakt van halve oude nieuwe (NOS) derailleur.
Werkt goed. Moet nog wel een nettere bout kopen morgen :-q
Afbeelding
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Heb inmiddels het linkse derailleurwieltje er uit en dat is nog beter, nog minder wrijving :winkie:
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Heb toch nog een vraag, misschien over het hoofd gezien in de 287 blz.
Kun je een achterwiel met schroefcassette ook singlespeed maken?
Zo ja dan zit je tandwiel dan toch zeker op een vaste plaats?
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Okee. niet ideaal dus begrijp ik.
Maar ik moet toch op zoek naar geheel alu kleur wielen als deze bevalt en blijft; moet dan maar een met cassette zoeken.
Hier vast een foto van de test bike
Afbeelding
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Kaarsrecht de kettinglijn :-q
Afbeelding
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Zo, eerste testritje (uurtje asfalt en beetje bos, veel plassen en modder :winkie: ) gedaan op bovenstaande fiets.
38/18 verzet is veel te licht; hoop dat 16 dan scheelt, denk het niet :oops:
Is ook nog 170mm crankarm :lol:
Alles zelf uitproberen, dat is het leukste.
Kleinste wielbasis fiets die ik heb, 106,5, en hardtail. Toch best lekker met mijn 1,87 mtr.
Zitbuis is 56,5.
Smal stuurtje, V-brakes, alles anders dan de fully hier.
Leuk hoor. Waarschijnlijk blijftie wel. Desnoods andere crank.
Laatst gewijzigd door Ruudjoo op do 25 februari 2016, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ruudjoo schreef: 38/18 verzet is veel te licht; hoop dat 16 dan scheelt, denk het niet :oops:
Ik weet niet waar 'hier' voor jou is, maar over het algemeen wordt 2:1 (bij 26") als een heel redelijk vertrekpunt gezien voor in NL.
Je zit nu op een Gain Ratio van 4,09

Ik ben via 36:19, 36:20, 36:19 uiteindelijk bij 36:18 (op een 29'er met 180mm cranks) beland als allround verzetje voor Utrechtse Heuvelrug en omgeving. Gain ratio van 4,11. Nauwelijks zwaarder dan wat jij rijdt.
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie