WD40 smeerolie op schijfrem....

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

Vanmiddag is, bij het smeren van mijn fiets voor een rit bij het "inspuiten" van mijn voorvork, wat WD40-smeerolie langs de vorkpoten omlaag gelopen en op de remschijf terrecht gekomen.

Dit merkte ik pas toen ik thuis weg fietste omdat de voorrem totaal 0 remvermogen had.

Meteen hierna heb ik de schijf schoongemaakt met wasbenzine en nu pakt hij weer lekker fel. Hoewel het in eerste instantie wel leek alsof ik de rem opnieuw moest "inremmen"...
Maar mijn vraag is of ik ook nog iets met de remblokken ofzo moet doen? Of hoef ik verder niets meer eraan te doen?
Le Mark
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1795
Lid geworden op: do 6 oktober 2005, 20:20
Mijn mountainbike: Mountainbike? Wat is een mountainbike?
Contacteer:

Je moet hem echt even zo heet mogelijk weten te stoken door inremmen enz. Anders heb je wanneer de fiets een nachtje heeft gestaan de volgende ochtend hetzelfde probleem. Meestal als je heel hard remt, en je ruikt zo`n branderig geurtje van je schijf komen als je eventjes ruikt, dan word het alweer beter, en dan verbrand je de meuk uit de blokken ;)
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Dit grapje heb ik met brunox gehad. De schijf heb ik schoongemaakt met brake-cleaner, en
zoals mark ook al aangeeft, de spullen hierna weer "ingeremd". Daarna remden ze weer als
vanouds.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

DopeMan schreef:Vanmiddag is, bij het smeren van mijn fiets voor een rit bij het "inspuiten" van mijn voorvork, wat WD40-smeerolie langs de vorkpoten omlaag gelopen en op de remschijf terrecht gekomen.
Waarom gebruik je hier WD-40 voor? Als je het op de seals spuit kun je beter siliconenspray gebruiken.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Een vakidioot wist mij te melden dat brunox en WD 40 praktisch hetzelfde zijn naar zijn idee.
Gezien de breedte van de toepasbaarheid zou dat maar zo eens kunnen.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

shiverer schreef:Een vakidioot wist mij te melden dat brunox en WD 40 praktisch hetzelfde zijn naar zijn idee.
Gezien de breedte van de toepasbaarheid zou dat maar zo eens kunnen.
En brunox is dan siliconenspray?
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Nee, brunox is hetzelfde als rock-shox vorkdeo, wat door RS aangeraden wordt om je vork mee
te "smeren".

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Jamis Diablo schreef:
DopeMan schreef:Vanmiddag is, bij het smeren van mijn fiets voor een rit bij het "inspuiten" van mijn voorvork, wat WD40-smeerolie langs de vorkpoten omlaag gelopen en op de remschijf terrecht gekomen.
Waarom gebruik je hier WD-40 voor? Als je het op de seals spuit kun je beter siliconenspray gebruiken.
Bij wp suspension is me een keer verteld dat minerale olie het beste is.
Beetje op een doekje doen, voorpoot insmeren, paar keer inveren en het overtollige verwijderen.
Zeker als je hem met een goed ontvettend schoonmaakmiddel schoon maakt, dan worden de voorpoten te schraal, en dus stroef. Ook de seals blijven wat soepeler en drogen minder snel uit als ze van boven af zo af en toe gesmeerd worden.
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

ik maak mijn schijven af en toe schoon met zuivere alcohol, te halen bij het kruidvat. werkt perfect.

wel het flesje meteen afsluiten tijdens gebruik, anders is het flesje snel leeg en zie je paarse olifanten
Gaat het nu weer over het fietsen?
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ik haal dan de blokken ook uit de remklauw om die even goed schoon te maken. Heb wel eens gehad dat de schijf weer schoon is en de remkracht weer terug is. Echter later kwam het weer terug. Ik maak dus tegenwoordig ook de blokken schoon.
Work... the eight hours between bicycle rides.
BertM
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 27 november 2006, 21:46

verwijderd
Laatst gewijzigd door BertM op vr 6 april 2007, 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

:cry: :cry: :cry:
Na het poetsen en smeren van m'n fietst merkte ik dat weer wat WD40 op de remschijf was gekomen... maar nu achter
:cry: :cry: :cry:
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

Waarom gebruikt iedereen toch WD40?
DopeMan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: za 5 augustus 2006, 18:12

:-P deze keer was het om de powerlink van de ketting een beetje los te krijgen... ;-)

Maar toen ik het merkte heb ik het meteen van de schijf geveegd en een km ofzo gefietst. Daarna pakte de rem weer goed, dus het zal nu wel weer goed zijn.... hoop ik...


Maakt het trouwens nog iets uit als je zoiets als WD40 op je schijfrem (dus schijf + remblok) krijgt en de fiets zo wegzet? Kan dit spul ook de remblok intrekken waardoor je deze moet vervangen of blijft het aan het bovenlaag van het blokje zitten?
Steks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 13:19
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion, Fox F80X, Shimano XT
Contacteer:

De volgende keer dat je powerlink weer vast zit gewoon wat kettingolie/teflon uit een flesje er op druppelen, niet spuiten, en dan krijg je hem ook makkelijk los.
Plaats reactie