Momentsleutel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Welke momentsleutel tegen een redelijke prijs? (max 75 euro)
Welke maat in "?
Welke Nm waarde, min. en max.?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

BBB heeft een nieuwe set op de markt gebracht voor 5 tientjes. Zal geen absolute topkwaliteit zijn, maar normaal gesproken voldoet BBB prima voor de thuissleutelaar.
Bicycle, bicycle, bicycle
Steelboy
Genius
Genius
Berichten: 1943
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 22:56

Hoe heet die duitse toko.... Syntace heeft er ook 1... van 1 tot 20 Nm of zo...
Alles wat je daarboven aandraait breekt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het voornaamste om met een momentsleutel aan te draaien zijn de kwetsbare onderdelen zoals lichtgewicht sturen e.d. Die momenten zitten dacht ik rond de 8Nm, of soms zelfs lager. Ik zou dus voor een sleutel kiezen waarmee je in elk geval die kleine krachten kan instellen.
Heb op sommige duitse online shops wel eens een sleutel van Wurth gezien, maar weet niet meer precies waar en hoe duur...

Even terzijde: voor de montage van carbon is er nog montagepasta, die zorgt voor meer wrijving zodat je met lage klemkrachten kunt werken.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Hij moet vanaf 1 of 2 Nm zijn. De meeste boutjes moet je ongeveer van 2.5 tot 8 Nm aandraaien. Zelf heb ik er een van 1 tot 25, traploos verstelbaar. Hier kun je alles mee aandraaien behalve de lagercups. Voldoende dus.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Verstandig is om eerst bij de onderdelen op je fiets de momenten op te zoeken. Dit moet ie gewoon aan kunnen. Wanneer je veel aluminium hebt dan komt 2-3 Nm geregeld voor.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
rene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 28 december 2005, 20:32

Gebruik er zelf een van proxon. gaat van 4 tot 20 nm. Ben op mijn fietsen nog niets tegengekomen wat met minder dan 4 nm vast moet. En op de cranck na ( welke een aandraaimoment heeft welk op 50 nm ligt) kan ik alles aandraaien.
Destijds gekocht voor euro 67.50

Tot nu toe :-q :-q
C-W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 20 maart 2006, 10:03
Mijn mountainbike: Een heel oude Kona Hahanna

Ik gebruik zelf ook een momentsleutel van Syntace; deze is duur (€ 90) maar deze voelt zo lekker profi in je hand. Je voelt je zelf een Formule 1 monteur.

Ik zou persoonlijk niet de momentsleutel van Wurth nemen omdat het minimum hiervan 4 Newton-meter is. Duimschakelaars, lock-on grips en de boutjes op je schijfrem moeten volgens mij zo rond 4 Nm vastgedraaid worden (zeker op een carbon stuur) en een momentsleutel is minder accuraat als hij op zijn minimumwaarde is ingesteld.
Ik weet dat bovenstaande miereneukierg klinkt maar waarom zou je een Wurth van € 80 kopen als je met de Syntace van € 90 helemaal klaar bent.

Boven de 20 Nm heb ik een goedkope draaimomentsleutel (€ 15) waarbij een soort stang wordt verbogen; een kleine wijzer aan de verbogen stang geeft dan het moment aan. Dingen als je cassette of je crank moet je met 40 Nm vastzetten maar dat is zo vast dat ik niet het gevoel heb dat 5 Nm meer of minder veel uitmaakt. Dat is gewoon een sleutel erin zetten en knoertehard trekken.

CWC
Jasper11
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 23 oktober 2006, 09:25
Mijn mountainbike: is modderig
Contacteer:

Steelboy schreef:Hoe heet die duitse toko.... Syntace heeft er ook 1... van 1 tot 20 Nm of zo...
Alles wat je daarboven aandraait breekt
www.bike-discount.de :wink:
Op het moment is er eentje precies in jou prijsklasse 74,90 :D
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik dacht zelf aan deze maar dat is dus niet handig omdat de minimale waarde 5 Nm is.

Het verschil tussen de Wurth en de Syntace op de site van Bike-discount zie ik niet, op de merknaam na dan en het feit dat de wurth pas bij 5nm begint wat dus een te hooge startwaarde is.
msxx
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5179
Lid geworden op: zo 16 mei 2004, 15:13
Mijn mountainbike: Een Yank
Contacteer:

Jasper11 schreef:
Steelboy schreef:Hoe heet die duitse toko.... Syntace heeft er ook 1... van 1 tot 20 Nm of zo...
Alles wat je daarboven aandraait breekt
www.bike-discount.de :wink:
Op het moment is er eentje precies in jou prijsklasse 74,90 :D
Tikfoutje? Ik zie hem voor 94,90 staan?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

2 NM moet ie kunnen. Anders heb je er te weinig aan.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
rene
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 28 december 2005, 20:32

Heb zowel een carbon mtb als racefiets. Ben bij normaal gebruik nergens een boutje tegengekomen welk met minder dan 4 nm moest worden vastgedraaid.

Iets anders wordt het als je bijvoorbeeld de hele achterder. uit elkaar haalt. De boutjes van bijvoorbeeld de wieltjes moeten bij een sram met 2,5 nm worden aangedraaid.

De vraag welke je jezelf dus moet stellen, wat ga ik ermee doen en pas hier je aankoopbeslissing op af. Een syntace is een hele goede sleutel. heeft een zeer laag bereik, maar valt nu nog boven je aangegeven budget.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik geloof dat de triggers van sram van 2.5-4 Nm geadviseerd worden. Zo zijn er nog wel meer dingen met dunne alu boutjes waar 2 geen luxe bij is.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

byorka schreef:Ik geloof dat de triggers van sram van 2.5-4 Nm geadviseerd worden. Zo zijn er nog wel meer dingen met dunne alu boutjes waar 2 geen luxe bij is.
Zal wel meevallen, en uit de tijd dat ik geen momentsleutel had heb ik ook nooit iets gesloopt. Bovendien zien die Wurth en Syntace er op de b-d.de site er iig vrijwel identiek uit, en dan vooral kijkend naar de schaalverdeling. En met een afwijking van 4% denk ik dat het niet veul uitmaakt. Heb zelf een 4-24Nm sleutel. Kleinste ding op m'n fiets is Syntace stuurpen op carbon stuur --> 8Nm. Derailleurwieltjes en kleine plastic knoei zal hendig wel minder strak vastmoeten, maar dat gebeurd mooi op gevoel.
Plaats reactie