onderhoud ketting en tandwielen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ik denk dat het duidelijker is wanneer je "verderaf" een kengetal meegeeft, bijvoorbeeld: een
centimeter of 25. Of minder. Als byorka met wat dichterbij 25 cm bedoelt, en jij met verderaf
een cm of 25 bedoelt, zijn jullie lekker langs elkaar heen aan het lullen ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een hogedrukspuit heeft alleen maar hoge druk dichtbij de spuitkop. Verder weg van de kop wordt de druk snel minder en heeft hij dus ook weinig toegevoegde waarde.
Een hogedrukspuit heeft door de hoge druk kleine druppels. Deze dringen binnen op plaatsen waar "normaal" gietwater niet binnen dringt.
Daar komt nog eens bij dat je elke fiets met een tuinslang en zachte borstel zuiver te maken is dus waarom risico lopen.

Je mag het van mij doen zoals je wilt maar bovenstaande is mijn mening.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Een hogedrukspuit heeft alleen maar hoge druk tot in de lans. Zodra het water de norzel verlaat
is de druk weg, maar de snelheid van de druppels hoog.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

shiverer schreef:Een hogedrukspuit heeft alleen maar hoge druk tot in de lans. Zodra het water de norzel verlaat
is de druk weg, maar de snelheid van de druppels hoog.
pienter! Maar het effect is hetzelfde.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
bert1985
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 april 2007, 22:24
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp disc

Is de ketting afspuiten met perslucht ook voldoende? :~
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Nou geeft een compressor altijd wel wat oliedamp mee in de gecomprimeerde lucht, maar ik zou er persoonlijk niet vanuit gaan dat dit voldoende smering geeft aan je ketting ;)

Gewoon bij de lbs een busje chainwax halen. Eens in de paar keer wat op de ketting en met een tandenborstel insmeren. Daarnaast hele vuile kettingen ontvetten, afdrogen en dan met die wax. Ideaal spul.

In de frituur ben ik zelf niet zo van, daar krijgen de frikandellen zo'n eigenaardig smaakje van.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Krijg je het vet wat op je ketting en tandwielen op een nieuwe fiets er ook makkelijk af met een doek en een ontvetter? Het is namelijk nogal sticky.. Ik wil dit vet er graag afhebben voordat ik er mee het bos inga.
B@se
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 3 oktober 2006, 11:02
Mijn mountainbike: Raleigh Utah (CrMo reisfiets), Puch Cross Hybride (LX), Sirocco (erfenis)

Forau schreef:Krijg je het vet wat op je ketting en tandwielen op een nieuwe fiets er ook makkelijk af met een doek en een ontvetter? Het is namelijk nogal sticky.. Ik wil dit vet er graag afhebben voordat ik er mee het bos inga.
Hi, nieuwe ketting zeker?

idd even met een doek met wasbenzine of ontvetter even de buitenkant van de ketting afdoen, plakt de boel een stuk minder.

even copy/ pasta vanuit een mailtje:

"Het klopt dat de kettingen vettig zijn. Dit is bewust gedaan. Enerzijds is dit daar de tijd die verloopt tussen het moment van het produceren van de ketting en het moment van aankoop door de consument, nogal fluctueert. Om de kettingen in goede conditie te houden is het noodzakelijk om vet te gebruiken. Anderzijds is de smering natuurlijk ook nodig om de ketting goed te laten werken.

De "overmatige" vetheid aan de buitenzijde van de ketting kunt u met een ietwat vochtige doek (met oplosmiddel zoals terpentine) ontvetten. Echter, niet teveel vettigheid weghalen. "

Bas
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

B@se schreef:
Hi, nieuwe ketting zeker?


Bas
Nieuwe fiets :D
Biker-Sander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3044
Lid geworden op: di 20 februari 2007, 17:54
Mijn mountainbike: Is een met grote wielen!

Ik doe het zelf met een kettingreiniger( zon doosje met borstels) daar wat Ontvetter in bijv. (Dasty van de Aldi lkkr goedkoop en werkt perfect) dan de ketting ong 30 keer rond laten gaan. Als hij schoon is, droog maken en dan de ketting invetten met Pedro's Icewax of wat anders, doe het zelf met icewax werkt perfect. Cassete: het beste er van naaf afhalen en dan ook onder de kraan met afwasborstel en ontvetter. Droogspuiten met de compressor en dan weer op de naaf. En Klaar is kees.
Op de 11 gaat het vanzelf.
Martientje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 00:23
Mijn mountainbike: Kona Lisa HT 2007... roze :D
Contacteer:

Sven schreef:Een wat dikkere olie is beter (maar blijf van icewax af!)
Biker-Sander schreef:Als hij schoon is, droog maken en dan de ketting invetten met Pedro's Icewax of wat anders, doe het zelf met icewax werkt perfect.
Wat zijn dan de nadelen van icewax?
Pink, it was love at first sight... Ow wat een mooie foto!!
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Ben ik ook benieuwd naar. Die opmerking had ik overheen gelezen.

Doe het altijd met ice wax van Pedros. Prima spul en mijn ketting is in prima conditie. Na een erg modderige rit even fietsje schoonmaken en de ketting insmeren met ice wax en klaar. Eventueel met tandenborstel inwrijven. Voor mij geen frituur.
Work... the eight hours between bicycle rides.
ajo59
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 25 februari 2007, 23:17
Mijn mountainbike: Ghost SE3000 th. Edition

Jansuh schreef:De nevel die van een hoge druk afkomt als je hem wat verder van het af te spuiten onderdeel houd, heeft genoeg kracht om modder en zand van je ketting/casette te spuiten. maar niet genoeg om zaakje om zeep te helpen.
Als je deze stelregel aanhoudt, kun je net zo goed de tuinslang pakken lijkt mij. Heb je ook niet het risico, dat je toch te krachtig je fiets staat af te spuiten.
Bij mij is de hoge druk spuit voor het reinigen van de fiets in ieder geval niet in beeld. :wink:
Er is misschien wel iets wat je altijd al had willen doen, maar nog nooit de moed voor had: doe het, je kunt uiteindelijk meer dan je denkt!
ajo59
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 25 februari 2007, 23:17
Mijn mountainbike: Ghost SE3000 th. Edition

byorka schreef:Een hogedrukspuit heeft alleen maar hoge druk dichtbij de spuitkop. Verder weg van de kop wordt de druk snel minder en heeft hij dus ook weinig toegevoegde waarde.
Een hogedrukspuit heeft door de hoge druk kleine druppels. Deze dringen binnen op plaatsen waar "normaal" gietwater niet binnen dringt.
Daar komt nog eens bij dat je elke fiets met een tuinslang en zachte borstel zuiver te maken is dus waarom risico lopen.

Je mag het van mij doen zoals je wilt maar bovenstaande is mijn mening.
Kijk, dat bedoel ik nou: geen risico lopen! :D
Er is misschien wel iets wat je altijd al had willen doen, maar nog nooit de moed voor had: doe het, je kunt uiteindelijk meer dan je denkt!
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Ik heb een vraagje. Mijn ketting is versleten (+/- 3300km). Nu weet ik dat je dan ook je cassette moet vervangen. Maar is het nu ook nodig de kettingbladen te vervangen?
Plaats reactie