Smeren scharnierpunten fully
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11
Om de hoeveel tijd en met wat kun je het beste de scharnierpunten smeren van een fully? Kan me voorstellen dat die scharnierpunten op z'n tijd ook een kloddertje vet nodig hebben.
Nope. Zolang er de normale industrie lager's inzitten heeft het geen vet nodig aangezien de lager's van de fabriek af ingevet zijn.
Je zou de lager's kunnen "servicen" door de rubberen seal eraf te pulken met een hobby mesje en het binnen in schoon te maken en weer in te vetten. Als je dit wilt doen is er special lager vet te koop bij de betere bikeshop's. Maar let wel, als je de seal beschadigt of verkeerd terug monteert riskeer je je lager.
Je zou de lager's kunnen "servicen" door de rubberen seal eraf te pulken met een hobby mesje en het binnen in schoon te maken en weer in te vetten. Als je dit wilt doen is er special lager vet te koop bij de betere bikeshop's. Maar let wel, als je de seal beschadigt of verkeerd terug monteert riskeer je je lager.
Laatst gewijzigd door Sneeck op do 16 november 2006, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- shiverer
- Site Admin
- Berichten: 17266
- Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
- Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
- Contacteer:
Ik zou overwegen om het lagervet niet bij de LBS te halen, maar gewoon bij de betere autospeciaalzaak
of een mechanisatiebedrijf. Machinelagervet (van die spuitpatronen) zijn veel goedkoper dan wat
de lbs je voor gaat zetten
Mijn patroontje retinax is denk ik al 2 % op, na 6 jaar.
of een mechanisatiebedrijf. Machinelagervet (van die spuitpatronen) zijn veel goedkoper dan wat
de lbs je voor gaat zetten
Mijn patroontje retinax is denk ik al 2 % op, na 6 jaar.
-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
-
- Pro Biker
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
- Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
- Contacteer:
Wat voor fiets is het en wat voor schanieren. Mijn LTS heeft nylon lagers, met busjes erin en die vet ik eens in de zo veel tijd. Vooal na modder en natte ritten.
Na verloop van tijd gaan ze wat piepen en smeer ik ze in. Maar mijn lagers zijn ook al 9 jaar oud.
Na verloop van tijd gaan ze wat piepen en smeer ik ze in. Maar mijn lagers zijn ook al 9 jaar oud.
Items for sale: http://members.home.nl/children-of-the- ... -shop2.htm
-
- Genius
- Berichten: 3747
- Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
- Contacteer:
Paar keer per jaar de vetspuit erop. Nippels goed schoonhouden, verder geen moeite mee. Snap sowieso niet echt wat lagers in een achterbrug te zoeken hebben, die dingen zijn gemaakt om veel en hard rond te gaan, niet 1/20 van een omwenteling heen en weer te bewegen. Maargoed.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 423
- Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
- Contacteer:
Juist!!! Kogellagers zijn daar niet voor gemaakt. Als ze vastlopen, wat erg waarschijnlijk is, dan gewoon vervangen door glijlagers.Brum schreef:Paar keer per jaar de vetspuit erop. Nippels goed schoonhouden, verder geen moeite mee. Snap sowieso niet echt wat lagers in een achterbrug te zoeken hebben, die dingen zijn gemaakt om veel en hard rond te gaan, niet 1/20 van een omwenteling heen en weer te bewegen. Maargoed.
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 587
- Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
- Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel
nylon bussen mogen absoluut niet gesmeerd worden! nylon zelf is het smeermiddel. door de smering wordt het nylon aangetast en gaat hij juist piepen. Enige uitzondering is het gebruik van een klein beetje teflonspray.LTS Biker schreef:Wat voor fiets is het en wat voor schanieren. Mijn LTS heeft nylon lagers, met busjes erin en die vet ik eens in de zo veel tijd. Vooal na modder en natte ritten.
Na verloop van tijd gaan ze wat piepen en smeer ik ze in. Maar mijn lagers zijn ook al 9 jaar oud.
- cHoc
- Mountainbike Junk
- Berichten: 340
- Lid geworden op: vr 12 augustus 2005, 09:31
- Mijn mountainbike: Ik heb geen mountainbike, Ik heb Mountain Cycles
- Contacteer:
Nylon bussen mogen wel gesmeert worden, alleen niet met normaal vet, maar met syntetisch vet.MXXL schreef:nylon bussen mogen absoluut niet gesmeerd worden! nylon zelf is het smeermiddel. door de smering wordt het nylon aangetast en gaat hij juist piepen. Enige uitzondering is het gebruik van een klein beetje teflonspray.LTS Biker schreef:Wat voor fiets is het en wat voor schanieren. Mijn LTS heeft nylon lagers, met busjes erin en die vet ik eens in de zo veel tijd. Vooal na modder en natte ritten.
Na verloop van tijd gaan ze wat piepen en smeer ik ze in. Maar mijn lagers zijn ook al 9 jaar oud.
Partner In Management Position, that make's you the ho!
Done a update in Fury
Done a update in Fury
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2056
- Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11
Het is een Santos sfs, met een onderstaand veersysteem. Industrielagers met ook scharnierpunten van asjes met een soort kunststof ring ertussen.LTS Biker schreef:Wat voor fiets is het en wat voor schanieren. Mijn LTS heeft nylon lagers, met busjes erin en die vet ik eens in de zo veel tijd. Vooal na modder en natte ritten.
Na verloop van tijd gaan ze wat piepen en smeer ik ze in. Maar mijn lagers zijn ook al 9 jaar oud.
Er wordt gezegt dat je voorzichtig moet zijn met teflonspray, er zitten namelijk oplosmiddelen in die het materiaal kunnen aantasten.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
- Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
- Contacteer:
Klopt, zou ook geen teflon gebruiken op de nylon ringen. Gewoon iets van vet ertussen.
Ik gebruik judy butter, daar smeer ik ze mee in, draai ze in elkaar en draai ze een tijdje rond, zodat alles lekker door gesmeerd is.
Ik heb wel eens teflon gebruikt, maar vet werkt toch beter.
Gebruik in ieder geval geen WD40, dat tast het echt aan, net als op je vork, niet doen.
Ik gebruik judy butter, daar smeer ik ze mee in, draai ze in elkaar en draai ze een tijdje rond, zodat alles lekker door gesmeerd is.
Ik heb wel eens teflon gebruikt, maar vet werkt toch beter.
Gebruik in ieder geval geen WD40, dat tast het echt aan, net als op je vork, niet doen.
Items for sale: http://members.home.nl/children-of-the- ... -shop2.htm
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Er zijn dus ook lagers speciaal ontworpen voor die kleine op-en-neer bewegingen die in een achterveersysteem gemaakt worden.Remo schreef:Juist!!! Kogellagers zijn daar niet voor gemaakt. Als ze vastlopen, wat erg waarschijnlijk is, dan gewoon vervangen door glijlagers.Brum schreef:Paar keer per jaar de vetspuit erop. Nippels goed schoonhouden, verder geen moeite mee. Snap sowieso niet echt wat lagers in een achterbrug te zoeken hebben, die dingen zijn gemaakt om veel en hard rond te gaan, niet 1/20 van een omwenteling heen en weer te bewegen. Maargoed.
Verder is mijn (subjectieve dus val niet over me heen) tip: neem een single pivot De mijne scharniert al 7 jaar zonder enig onderhoud. Ik haal twee keer per jaar even de demper los om te voelen of het spul nog soepel en spelingsvrij scharniert en tot nu toe is dat het geval....
Jurriaan,
Nee dit heb ik nooit meegekregen. Gebruik het spul al jaren op verschillende soorten lager's(rubber, metaal en teflon geseald) zonder enige problemen. Wel waren lager's van kleinere afmetingen.
wd-40 dus vooral niet gebruiken. Bedankt voor de tip.
Nee dit heb ik nooit meegekregen. Gebruik het spul al jaren op verschillende soorten lager's(rubber, metaal en teflon geseald) zonder enige problemen. Wel waren lager's van kleinere afmetingen.
wd-40 dus vooral niet gebruiken. Bedankt voor de tip.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 240
- Lid geworden op: wo 2 mei 2007, 08:12
- Mijn mountainbike: Cannondale F-Si carbon 2
Wat is de conclusie nu eigenlijk?
Ik heb dezelfde bike en bij mij piept/kraakt de achterbrug ook bij vochtig weer. Ik heb 'm pas een maand dus het lijke me nog niet nodig om de lagers opnieuw te smeren...
Ik heb dezelfde bike en bij mij piept/kraakt de achterbrug ook bij vochtig weer. Ik heb 'm pas een maand dus het lijke me nog niet nodig om de lagers opnieuw te smeren...