dual control lever werkt verkeerd?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
G.Biesterbosch
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 16 juni 2004, 22:01
Mijn mountainbike: Cube Reaction K4

Ik heb 3 weken geleden een nieuwe fiets gekocht waar de dual control levers opzitten van shimano. Nu is het zo dat het verkeerd omwerkt. Gebruik ik de lange slag (3 tandwielen) dan ga ik zwaarder fietsen en bij de korte slag (naar boven duwen) gaat hij 1 tandwiel lichter fietsen.

Het is een lx versie met lx achterderr.

De voorderr werkt wel gewoon goed. Is het een kleine instelling of moet ik er ff mee terug naar de lbs. Het is nu niet lekker fietsen als je een helling moet nemen en 8keer naar boven moet duwen.
Lekker wonen op de veluwe met vrouwtje en kat.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ehm, ik kan het mis hebben maar wat je beschrijft is toch het 'nieuwe', omgekeerde schakelen van Shimano? Je beschrijft precies net nadeel tov. het 'oude' systeem: Je kunt niet snel op schakelen naar een lichter kransje.
HumpjE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: za 6 mei 2006, 16:38

Voor een dual-control is daar niks vreemds aan, dat is inderdaad het nieuwe systeem. Als je het perse andersom wil kun je wellicht een andere (top normal) der. monteren. Je hebt nu (als ik het goed heb) een low normal der. die hoort bij dual controls. 8)
G.Biesterbosch
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 16 juni 2004, 22:01
Mijn mountainbike: Cube Reaction K4

dus je kan niet meer snel schakelen naar een lichtere versnelling :(
Lekker wonen op de veluwe met vrouwtje en kat.
Thijsje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: ma 14 juni 2004, 18:49
Mijn mountainbike: Trek Superfly
Contacteer:

Tenzij je een top-normal achterderailleur monteert...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

G.Biesterbosch schreef:dus je kan niet meer snel schakelen naar een lichtere versnelling :(
Welkom in de wondere wereld van Shimano, dit is innovatie :wink:

Voor mijn gevoel hebben ze de schakelrichting veranderd omdat je anders te hard omhoog moet duwen met je dual control hendels (op is toch naar een groter kransje?)
Als deze schakelrichting technisch echt beter en logischer zou zijn waarom schakelen dan de splinternieuwe 10 speed racegroepen nog 'gewoon ouderwets'?

Dit is natuurlijk maar een mening, maar ik heb nooit het voordeel ingezien van dual control (wel een paar nadelen) en ben blij dat de 'gewone' triggers en derailleurs ook weer leverbaar zijn.
Ik ben benieuwd of Dual control een blijvertje is of dat het Biopace achterna gaat.
HumpjE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 308
Lid geworden op: za 6 mei 2006, 16:38

De schakelrichting van dualcontrols is 'logischer' omdat aan beide kanten naar beneden duwen naar zwaarder verzet is. Eigenlijk maakt het natuurlijk geen moer uit omdat alles went. Over dualcontrol heeft kennelijk iedereen wel een mening. Ik rij inmiddels alweer een poosje met XTR dualcontrol en mijn mening is dat het een verbetering is ten opzichte van rapidfire, ik vind het lichter en trefzekerder schakelen, schakelen is net zo makkelijk geworden als iemand beledigen: je hebt maar 1 vinger nodig... Overigens merk ik wel verschil met bijvoorbeeld Deore dualcontrols, die schakelen zwaarder dan de XTR versie. XT en LX heb ik niet uitgeprobeerd. Maar inderdaad, het is maar een mening.
Tenslotte denk ik niet dat dualcontrol zomaar zal verdwijnen, Shimano heeft bij de nieuwe XTR ook dualcontrols in het assortiment zitten. Lelijker dan de 'oude' trouwens.
Krab
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 639
Lid geworden op: ma 5 juni 2006, 18:43
Mijn mountainbike: is echt wel MOOI!
Contacteer:

George schreef:
G.Biesterbosch schreef:dus je kan niet meer snel schakelen naar een lichtere versnelling :(
Welkom in de wondere wereld van Shimano, dit is innovatie :wink:

Voor mijn gevoel hebben ze de schakelrichting veranderd omdat je anders te hard omhoog moet duwen met je dual control hendels (op is toch naar een groter kransje?)
Als deze schakelrichting technisch echt beter en logischer zou zijn waarom schakelen dan de splinternieuwe 10 speed racegroepen nog 'gewoon ouderwets'?

Dit is natuurlijk maar een mening, maar ik heb nooit het voordeel ingezien van dual control (wel een paar nadelen) en ben blij dat de 'gewone' triggers en derailleurs ook weer leverbaar zijn.
Ik ben benieuwd of Dual control een blijvertje is of dat het Biopace achterna gaat.

Het heeft een paar jaar geduurd maar je hebt je "gelijk" gekregen. Duals zijn uit het shimano assortiment :-{ Ik vind ze ZO fijn!!!!

Wat denk je van de 10 speed, blijvertje????
Ben blij dat fietsen mijn beroep niet is, dan had ik geen hobby meer.
poebe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 september 2009, 06:49
Mijn mountainbike: scott yz1

ik druk in één duw 3 versnellingen omhoog... waarom jou systeem niet?
Plaats reactie