Gaat dit allemaal werken?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ATB Topper
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 23:16
Mijn mountainbike: Bulls 8.80 - HS33

Hi all,

ik kom dit setje tegen op het internet voor 39 euro!! is dit iets wat ik kan gebruiken om volledig 9-speed te gaan rijden inclsuief die andere shifters?? en wat voor cassette is aan te raden 11-32 of 11-34. ik heb flauw idee wat het inhoud en het verschil is. :~



Shimano Bundelpakket
Bundelpakket Mtb 9 speed: Sram pc59 ketting + Shimano hg50 Cassette (9001002)
Laaggeprijsde aanrader: Sram PC 59 9 speed ketting en HG 50 Deore 9 speed 11-32 of 11-34 cassette van Shimano
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Walter schreef:ff corrigeren: De ketting is bij 9speed smaller dan bij 8 speed.
8 speed ketting op 9 speed cassettte gaat spontaan schakelen.

ff nuanceren: V- brakes met of zonder parallelogram hebben V-brake remhendels nodig, merken type maakt niet uit.
(remhendels voor cantilevers icm V-brakes kan wel, maar heeft een aantal praktische bezwaren)
Mijn ervaring is toch echt anders. Mijn LX V-brakes werkten met Deore remgrepen voor geen meter, pas toen ik LX remgrepen ging gebruiken deden ze het zoals het hoort. De veer van zo'n LX V-brake is namelijk vrij zwak, in elk geval niet sterk genoeg om de kabel terug te trekken als je de rem loslaat. Bij een LX remgreep zit de kabelnippel helemaal ingeklemd (i.p.v. ingehaakt zoals bij andere grepen) zodat de remhendel de kabel een duwtje kan geven. Het maakt echt wel verschil.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

LX, XT en XTR remgrepen zijn mogelijk fijner.
De overbreningsverhouding is aan te passen aan de individuele wensen.
Maar ook met Deore hendels kan je V-brakes goed bedienen.
De slappe veertjes in de hendel hebben er niets mee te maken. De veer in de rem is belangrijk, en een kabel zonder wrijving.
Netjes afknippen en goed smeren met olie. Geen vet, dat plakt.
Over de lengte van de achterkabel kleeft dat zo erg dat de rem maar moeilijk terug komt, vooral bij kou.

Wat ik vooralbedoelde is dat je voor V-brakes ook V-brake hendels moet gebruiken.
Canti hendels hebben een andere overbrengingsverhouding.
Dat resulteert in heel hard remmen, sponzig gevoel en moeilijk/veelvuldig afstellen.
Maar het kan wel...
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Walter schreef:De slappe veertjes in de hendel hebben er niets mee te maken. De veer in de rem is belangrijk
Als je goed leest dan zie je dat ik het ook over de veer van de REM heb, en dat de LX HENDEL de veer in de REM ondersteunt. Kabels en alles dik in orde, zo goed als geen weerstand, maar nog doen ze het niet goed. Het staat ook in de handleiding van Shimano dat je LX parallellogram remmen alleen met LX remgrepen kunt gebruiken.
walter schreef: Canti hendels hebben een andere overbrengingsverhouding.
Dat resulteert in heel hard remmen, sponzig gevoel en moeilijk/veelvuldig afstellen.
Maar het kan wel...
Hou op schei uit. Ik heb eens een hybride onder handen genomen van iemand die zei dat zijn remmen steeds maar zo slap werden en sponzig aanvoelden. Er zaten dus Nexave remgrepen op, en wat denk je? Ja hoor, die stonden doodleuk op canti/rollerbrakestand - die knuppels in de winkel hadden niet even de moeite genomen dat goed te zetten...
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

De veren van de remmetjes kan je op je frame vaak in 1 vd 3 gaatjes prikken, zodat je de voorspanning wat hoger kan maken. Achter heb je altijd wat meer veerspanning nodig dan voor, door de langere buitenkabel.
En je kan ze altijd nog wat naar buiten buigen. Lomp, maar werkt wel.

En niet alles geloven wat Shimano zegt.
Die praten nl vooral in euro's.
Plaats reactie