OPGELOST freewheel bontrager wielen draait door. Hoeveel vet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Halo,

Ik heb een setje wielen gekocht merk Bontrager, type race modified (tweedehands) Nu ik ze gemonteerd heb blijkt na een tijdje het freeweel door te gaan draaien.
Ik heb 'm nu ff open gehaald om te kijken of de boel aan gort is, maar alle tandjes zijn nog helemaal scherp, en dat kan dus volgens mij het probleem niet zijn. Nu heeft de vorige eigenaar de lagers van de naaf en body vervangen (industrielagers) en de boel opnieuw in het vet gezet. Volgens mij heeft hij alleen wel wat heeeeeel errug veel vet gebruikt (het gedeelte met de palletjes zat eigenlijk massief gevuld.
Is dat de bedoeliing? en hoe veren de palletjes van het vreewheel terug? gaat dat "gewoon" op centrifugaalkracht of moeten er veertjes achter zitten die ze weer naar buiten drukken?
Momenteel is de set up als volgt: in de naaf zitten twee uitsparingen waar de palletjes in liggen. De palletjes worden op hun plaats gehouden door een rond stukje ijzerdraad (verenstaal) wat over de palletjes heen loopt. Hier omheen zit de body met de vertanding aan de binnenkant.

Als laatste mijn vragen op een rijtje:
  1. - hoeveel vet moet er in het freewheelgedeelte
    - moeten er nog veertjes zitten onder de palletjes van het freewheel
    - nog andere op en aanmerkingen op het hierboven beschrevene (graag constructief ;-) )
Alvast bedankt!!!!
Laatst gewijzigd door HotSnail op za 23 april 2005, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Don't believe the hype!
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

1. Er moet GEEN vet op. Een beetje olie smeert voldoende.

2. Er moet inderdaad een veertje tussen, die het palletje weer terug duwt. Als ik je verhaal goed begrijp zit ie aan de verkeerde kant.

Geen wonder dus dat deze set-up doordraait. Eerder een wonder dat ie dat niet altijd gedan heeft.
Trainen is voor mensen zonder talent!
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Sven schreef:1. Er moet GEEN vet op. Een beetje olie smeert voldoende.

2. Er moet inderdaad een veertje tussen, die het palletje weer terug duwt. Als ik je verhaal goed begrijp zit ie aan de verkeerde kant.

Geen wonder dus dat deze set-up doordraait. Eerder een wonder dat ie dat niet altijd gedan heeft.
Ik ben ondertussen ook al wat verder gagaan, maar het vet verhaal had ik in ieder geval nog geen idee over. Ook het veertje snap ik nog niet helemaal :~

Er zit een rond veertje (gewoon een enkel graadje verenstaal wat in een cirkel gebogen is) door een groef over de palletjes heen. Het drukt alleen aan de achterkant op de palletjes. Als ik nu op het veertje fruk gaat het palletje wel omhoog staan. Heeft het veertje dan niet meer genoeg veerkracht? maar het is niet echt opgerekt, het is nog wel een stuk kleiner als de groef waar het in loopt.

Snap er nix van wat ik er aan moet doen :-( eens naar de winkel om te vragen of ze zo'n veertje hebben? of is daar haast geen kans op?
Don't believe the hype!
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Hij rateld weer!!!!

Het veertje moest op een iets andere manier gemonteerd worden. Wel boven de nokjes langs, maar er zit een dwarsstukje aan, en dat moet niet in de grote uitsparing met twee rechte einden maar in een kleine uitsparing met afgeronde einden.

Als je met deze naven bezig bent zie http://www.bontrager.com/assets/File_Li ... 35_970.pdf

of zoek naar je type op de Bontrager site. Staan een boel manuals op!
Don't believe the hype!
Plaats reactie