Ik wil dus zelf een complete fiets opbouwen.
Wat ik al heb gekocht
-Complete XT groep met schijfremmen (160mm en 203mm)
-wielenset met XT
-Voorvork rock shox duke r
-rithey stuur/zadelpen/stuurpen
Ik moet volgens mij alleen nog maar een balhoofdset en hadvaten te kopen en natuurlijk een frame.
Ik wil eerst een goedkoop frame kopen en later als ik mijn oude fiets verkoop waarschijnlijk een ander frame. Ik heb nu een goedkoop frame gezien van Kinesis (a500).
Wat heb ik allemaal nodig aan gereedschap en smeermiddelen.
inbussleutels/steeksleutels/kettingdichter/balhoofdvet heb ik al.
Heb ik nog een cranktrekker nodig of hoeft dat niet meer bij de nieuwe Xt serie? Ik heb er ook geen boekjes bij van Shimano maar zijn die ergens online te bekijken?
fiets in elkaar zetten
-
- Genius
- Berichten: 3747
- Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
- Contacteer:
Wel slim dat je al je zadelpen en voorderailleur hebt gekocht aangezien die niet op elk frame zullen passen...
Je hebt verder een balhoofdfrees, balhoofdpers, bb-draad-snij-apparaat, bb-rand-vlakker (erg belangrijk bij externe lagers zoals de XT), bb cup tool & afdichtring tool (beide specifiek voor externe lagers), kettingzweep & cassettelockringtool. Dat was het wel zo'n beetje qua gereedschap, beste laat je het frees- snij en perswerk door je LBS doen aangezien deze tools onbetaalbaar zijn. Qua smeermiddelen doe je er goed aan om Locknot & Locktite te kopen.
En eigenlijk zou je alle boutjes op hun geadviseerde aandraaimoment moeten vastdraaien met een momentsleutel. Persoonlijk doe ik niet, maar als je bijvoorbeeld een karton stuur hebt doe je er wel goed aan er eentje in huis te halen.
Cranktrekker is sowieso overbodig bij montage.
Je hebt verder een balhoofdfrees, balhoofdpers, bb-draad-snij-apparaat, bb-rand-vlakker (erg belangrijk bij externe lagers zoals de XT), bb cup tool & afdichtring tool (beide specifiek voor externe lagers), kettingzweep & cassettelockringtool. Dat was het wel zo'n beetje qua gereedschap, beste laat je het frees- snij en perswerk door je LBS doen aangezien deze tools onbetaalbaar zijn. Qua smeermiddelen doe je er goed aan om Locknot & Locktite te kopen.
En eigenlijk zou je alle boutjes op hun geadviseerde aandraaimoment moeten vastdraaien met een momentsleutel. Persoonlijk doe ik niet, maar als je bijvoorbeeld een karton stuur hebt doe je er wel goed aan er eentje in huis te halen.
Cranktrekker is sowieso overbodig bij montage.
De voorder. zat bij de hele set die ik van iemand kon overnemen ( nieuw ) en de zadelpen had ik al liggen (31.8mm).
Voorder. had ik niet aan gedacht trouwens
Een moment sleutel heb ik wel (moet ik alleen weten wat de waardes zijn) en Locktite ook.
Ik zal dan alleen een kettingzweep & cassettelockringtool kopen en het frees werk laten doen. (Is dat echt noodzakelijk) Want de schijfremmen komen van een complete fiets.
Wat bedoel je met een stuur van karton?
Voorder. had ik niet aan gedacht trouwens
Een moment sleutel heb ik wel (moet ik alleen weten wat de waardes zijn) en Locktite ook.
Ik zal dan alleen een kettingzweep & cassettelockringtool kopen en het frees werk laten doen. (Is dat echt noodzakelijk) Want de schijfremmen komen van een complete fiets.
Wat bedoel je met een stuur van karton?
-
- Pro Biker
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
- Mijn mountainbike: Canyon Lux
Met een karton stuur bedoelt brum Carbon..
Verder heb je als je een frame koopt waar al een balhoofd in zit geen balhoofdpers nodig natuurlijk..
Verder vooral inbussleutels, cassette tools, en voor de montage van de nieuwe XT crankset heb je de 2 gereedschaptools op onderstaan plaatje nodig.
EDIT: op de shimano site staan alle handleidingen. Even op typenummer zoeken van het product en je vindt de handleiding in PDF formaat.
Verder heb je als je een frame koopt waar al een balhoofd in zit geen balhoofdpers nodig natuurlijk..
Verder vooral inbussleutels, cassette tools, en voor de montage van de nieuwe XT crankset heb je de 2 gereedschaptools op onderstaan plaatje nodig.
EDIT: op de shimano site staan alle handleidingen. Even op typenummer zoeken van het product en je vindt de handleiding in PDF formaat.
-
- Genius
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
- Contacteer:
volgens mij is een duke niet eens geschikt voor een 203 disc.
waarom trouwens eerst voor een goedkoop frame gaan, zonde van je poen. Spaar door en koop meteen het juiste.
waarom 2 keer je geld uitgeven
waar smeren jullie trouwens al die locktite.
waarom trouwens eerst voor een goedkoop frame gaan, zonde van je poen. Spaar door en koop meteen het juiste.
waarom 2 keer je geld uitgeven
waar smeren jullie trouwens al die locktite.
Ride First Work Later!!
Ik dacht al dat de 203mm niet paste maar die verkoop ik dan gewoon door en koop ik er een 16mm voor terug
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 190
- Lid geworden op: za 1 februari 2003, 23:27
- Mijn mountainbike: Merida Athens SE ( Heeft nu DT-Swiss!!)
Heb ik het nou verkeerd begrepen??
Locktite gebruik ik alleen maar om boutjes te borgen .
Of hebben ze ook smeermiddelen onder die produktnaam .
Locktite gebruik ik alleen maar om boutjes te borgen .
Of hebben ze ook smeermiddelen onder die produktnaam .
Groet'n, Siebe
Tja, dat vroeg ik me ook al af.monsieb schreef:Heb ik het nou verkeerd begrepen??
Locktite gebruik ik alleen maar om boutjes te borgen .
Of hebben ze ook smeermiddelen onder die produktnaam .
Meeste boutjes kun je beter montagevet gebruiken. Alleen die boutjes die liever niet los moeten gaan (en je ook tijdens onderhoud niet los moet kunnen maken!) zou ik van loctite voorzien.
Voor sommige onderdelen moet je nog weer ander vet gebruiken, bijvoorbeeld het balhoofd.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.