hoe krijg ik mijn achtertandwielen eraf??

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
detonate
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 6 april 2005, 15:12
Mijn mountainbike: Oow is Dat Zo??
Contacteer:

ik wil mn achtertandwielen eraf halen maar ik zou niet weten hoe ik die dingen eraf kan krijgen

wie kan mij helpen???
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:

Voor het demonteren heb je twee stukken gereedschap nodig, een pignonsleutel (of hoe je het schrijft), dat is een blok met kartels die je tussen de as en de bladen schuift (aan de zijkant). Maar als je die naar links draait om de cassette eraf te schroeven, draait de cassette mee, en die hou je niet vast met je handen, dat gaat pijn doen. Daarvoor heb je een apparaat nodig met een stuk ketting eraan. Geen idee hoe die heet, maar zonder die dingen krijg je zover ik weet de cassette er niet af.

Gr René
detonate
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 6 april 2005, 15:12
Mijn mountainbike: Oow is Dat Zo??
Contacteer:

bedankt voor je antwoord ik ga is opzoek naar zo'n sleutel
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

Hier heb je de twee die je nodig hebt:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=5658
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:

Let op met dit gereedschap! Het kan je je knokkels kosten als je niet goed oplet! Als je tenminste niet zo lomp met gereedschap bent zoals ik.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Let ook op dat je de goede maat hebt!
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Maatje 36 aub... Maar wat kun je dan verkeerd pakken? Of heeft Campa rommel een andere sluitring, verder is alles toch wel redelijk hetzelfde.
Jazzper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: do 29 april 2004, 00:59
Mijn mountainbike: '16 Cube LTD SL, '96 Giant Boulder Alu lite, '01 Trek 4500

kettingzweep heet die tool met het stukje ketting (in combinatie met de kettingjes en haken aan mijn balken hier om de fiets op te hangen heb je het halve SM jargon al gehad). Maar goed de maat zit em niet in die kettingzweep maar in die afnemer. Shimano Hyperglides hebben weer een ander profiel dan Campa's om maar iets te noemen.
wielrennen & mtb & mecanicien ///
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Campa heeft inderdaad een andere sluitring. (ik had pas de verkeerde meegekregen en snapte maar niet waarom het niet goed paste...........)

Maar, als je de cassette weer vast wil hebben, hoe vast is vast? Beetje krachtzetten, goed stevig aandraaien?
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

De aanhaalmomenten staan in de handleiding. Maar anders gewoon vast zonder al te brute kracht.
Jazzper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: do 29 april 2004, 00:59
Mijn mountainbike: '16 Cube LTD SL, '96 Giant Boulder Alu lite, '01 Trek 4500

dosenboden schreef:Campa heeft inderdaad een andere sluitring. (ik had pas de verkeerde meegekregen en snapte maar niet waarom het niet goed paste...........)

Maar, als je de cassette weer vast wil hebben, hoe vast is vast? Beetje krachtzetten, goed stevig aandraaien?
ik doe altijd 'handvast' of gewoon met sleutel lafjes aandraaien. (Zegt de lsb ook) Immers: je trapt dat ding steeds vaster, losser is iig onmogelijk of je moet intents hard achteruit trappen misschien maar dan heb je geen weerstand.
wielrennen & mtb & mecanicien ///
datadutch
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 5 januari 2004, 15:08

Brum schreef:De aanhaalmomenten staan in de handleiding. Maar anders gewoon vast zonder al te brute kracht.
iets in de buurt van 20 NM. Op een sleutel van 25 cm lengte betekent dat een kracht van goed 8 kg. Eigenlijk is alles tussen handvast en heel vast goed.

grtx
cr
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

datadutch schreef:
Brum schreef:De aanhaalmomenten staan in de handleiding. Maar anders gewoon vast zonder al te brute kracht.
iets in de buurt van 20 NM. Op een sleutel van 25 cm lengte betekent dat een kracht van goed 8 kg. Eigenlijk is alles tussen handvast en heel vast goed.

grtx
cr
't Is toch echt 40 Nm. Staat ook gewoon op de sluitring van de casette.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:


ik doe altijd 'handvast' of gewoon met sleutel lafjes aandraaien. (Zegt de lsb ook) Immers: je trapt dat ding steeds vaster, losser is iig onmogelijk of je moet intents hard achteruit trappen misschien maar dan heb je geen weerstand.
Met trappen draai je de cassette niet vaster hoor!!
Knaag
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: do 20 januari 2005, 23:24
Mijn mountainbike: Cube ltd3 (2004/2005), Batavus Torix B1 (1995)
Contacteer:

Je hebt die 2 gereedschappen trouwens echt nodig, ik probeerde het laatst zonder dat kettinggeval, had meteen een paar gaten in me hand. Gister kocht ik dat kettingding erbij en hij vloog er meteen vanaf
Plaats reactie