Tubeless velg, bobbel in de band

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
dosenboden
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: za 12 maart 2005, 10:08
Mijn mountainbike: TREK superfly
Contacteer:

Na het omzetten van wegbandjes naar terrein banden willen die banden er niet meer mooi om.

De velgen zijn crossland geschikt voor tubeless, maar ik gebruik wel binnenbanden en 'normale' buitenbanden (continental explorer supersonic).

Het lijkt wel of de buitenband op sommige plekken té diep in de velg blijft waardoor die er niet mooi omligt, maar hobbeldebobbelt. Ik heb vanochtend 3 maal de band leeglatenlopen en geprobeerd alles goed te krijgen, maar het mocht niet baten!

Ik hoorde van een collega fietser dat hij hetzelfde had wanneer hij een binnenbandje in zijn fast fred/ crossmax stopt.

Mijn vraag is dus:

Hoe krijg je een binnenband/ buitenband combi netjes om een tubeless velg?
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Ja, commentaar graag. Ik heb hetzelfde probleem met CrossMax XL-UST en Pythons wanneer ik met binnenband rijd.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Er zijn banden die hier van zichzelf last van hebben, ongeacht het merk.

Maar wat wel eens helpt is de band flink hard op te pompen tot het maximum dat de fabrikant toestaat. Meestal plopt de band dan wel op z'n plek, zeker als je hem even een kwartier zo laat staan. Je hoort dan een soort van harde klakken. Zorg er wel voor dat je binnenband absoluut goed zit, ik heb op deze manier al eens 2 lekke binnenbanden gemaakt binnen 10 minuten...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
jeankrom
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: di 12 oktober 2004, 19:18
Mijn mountainbike: GT zaskar team

Je kan ook een beetje zeepsop op je buitenband smeren voordat je ze om de velg legt en dan idd knalhard oppompen 4tot4.5 bar.
Ikzelf ga altijd op de band staan waar hij te diep ligt en kantel dan het wiel richting grond.
Goddam right it's a beautiful day
Valley
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 januari 2003, 10:08

Ik gebruik tegenwoordig van die schuimende handzeep uit een pompje. Dat smeer ik op in m'n velg tegen de wanden. Je er dan van verzekeren dat de binnenband gelijkmatig om de velg ligt, buitenband erom doen, ventiel een aantal maal op- en neer halen en daarna een keer flink hard oppompen.
Works for me.
tbfkad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 7 februari 2005, 15:50
Mijn mountainbike: B1

Eerst de randen van je band insmeren met een sopje van dreft, dan alles er mooi opleggen en dan tot een 5-6 bar pompen en dan springt de band mooi in de velg. Ik doe dit altijd zo en heb nog nooit problemen gehad zo...
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Oh, en ik me maar afvragen waarom op mijn velgen een maximale druk van 4 bar wordt aangegeven...
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

Brum schreef:Oh, en ik me maar afvragen waarom op mijn velgen een maximale druk van 4 bar wordt aangegeven...
Ik denk dat dat de maximale druk is om er mee te rijden , en niet om je band goed in je velgrand te laten springen.
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

Bij mij scheurde een stuk van het loopvlak af (van m'n Jimmy) na even op 4,5 bar te hebben gestaan. 35 euro door de plee :-q
Aangegeven max is dus echt de max!
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

Ik heb mijn Jimmys ook regelmatig opgepomt tot 5,5 bar en nooit geen problemen gehad.(die van jou een maandagmorgen of vrijdagmiddag bandje misschien :-D )

ps. en Brum had het over de velgen en niet over de bandjes. :-q
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

ik heb ook al twee keer 35 euro door de plee gespoeld vanwege een te hoge druk. zijkanten gescheurd en onherstelbaar.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
tbfkad
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 7 februari 2005, 15:50
Mijn mountainbike: B1

Die 4 bar die op de band staat is de maximale druk waarop de fabrikant u garandeert dat er niets zal gebeuren met uw band, maar dat betekent niet dat die band niet meer aankan. Ge zou is met een band die ge toch niet meer gaat gebruken eens moeten proberen hoe ver ge zou kunnen gaan, ze zult er van verbaasd staan. Maar probeer dit nu ook weer niet bij elke band, want ik heb bv een ritchey z-max met versleten flanken en daar moet je dat natuurlijk niet op proberen.
Metalbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 8 mei 2004, 20:38
Mijn mountainbike: Viper Sickboy

is het iemand wel eens gelukt een velg op te blazen door een te hoge druk?
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen
Singlespeed: minder is meer...
Dr Paaj

Ja een oude velg, die ingesleten was, maar gelukkig niet mijn wiel.... maar ik had hem wel opgepompt, dat knalt...
FastFreddy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 5 april 2005, 20:01

Ik heb mij onlangs een stel crossmax enduro's aangeschaft.
Tweede maal dat ik er ging mee rijden een nieuw stel tubeless banden op gemonteerd, maar geen eep gebruikt.
Gevolg : band kwam niet goed op z'n plaats.
Met de compressor dus maar wat meer druk in het stoken.
5 bar, 6 bar, 6.5 bar BOEM !!!!!!!! :-{
Band van de velg geknald. :~
Ik zo goed als doof :cry:
In de velg een flinke knik :(

Gelukkig kan mijn fietshersteller voor 7.5€ de velg toch nog behoorlijk recht krijgen.
Plaats reactie