trillen voorwiel en erger...

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Afgelopen weekend zeer hard over de kop geslagen toen ik met losse handen fietste op normaal wegdek. Mijn stuur (dus ook vork en voorwiel) gingen als een gek heen en weer. Mijn band (Scorpion) stond niet helemaal hard en ik heb een nieuwe Fox Float 100R op mijn Epic. Vandeweek gebeurde hetzelfde bijna weer, ook gewoon op straat. Weet iemand wat het probleem kan zijn? Zachte band (tubeless moet toch niet zo hard staan?) te weinig compressie in de vork, of zou het kunnen zijn dat het ondersteboven monteren van de stuurpen de oorzaak is van "het uit evenwicht raken van de fiets"? Of staat mijn zadel misschien te hoog (ben 1.96m) zodat het zwaartepunt ongunstig uitkomt als ik rechtop ga zitten?

Zie foto voor configuratie: http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=399330

Ik maak mij zorgen om de volgende fietstocht... :-{
Laatst gewijzigd door raffar op do 17 maart 2005, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Los balhoofd? Spaken en naven die een tik hebben gekregen?
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Kleine Eskimo schreef:Los balhoofd? Spaken en naven die een tik hebben gekregen?
Nee, er zit niets los en alle onderdelen zijn nagenoeg nieuw.. het lijkt een geometriekwestie maar ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

raffar schreef:
Kleine Eskimo schreef:Los balhoofd? Spaken en naven die een tik hebben gekregen?
Nee, er zit niets los en alle onderdelen zijn nagenoeg nieuw.. het lijkt een geometriekwestie maar ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.
Ik heb dat ooit gehad met een gewone fiets. Het gebeurde alleen wanneer ik op de bagagedrager zat. Ik zeg niet dat dat de oorzaak was maar het gebeurde alleen dan. Misschien heeft het inderdaad iets te maken met geometrie en zit je door je lengte te ver achterop het wiel.

Groet Ralph
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen

Je hoeft niet bang te zijn hoor raffar.
Komt gewoon door te weinig voorwiel druk!
Het is een combinatie van geometrie [balhoofdhoek/sprong/naloop] en wieldruk.
De meeste fietsen zullen de neiging hebben om te gaan slingeren naarmate de wieldruk minder wordt, alleen bij de één gebeurd dat sneller dan bij de ander.
Probeer maar;
Als hij gaat slingeren als je helemaal rechtop zit zonder handen aan het stuur en hij gaat slingeren,.... leun dan iets meer voorover. Je zult dan zien dat het weg is of dat het veel minder is. Let wel, het is altijd snelheids afhankelijk!
Ga anders nog iets verder voorover leunen door wat op de stuurpen te drukken met één vinger, dan moet het helemaal weg zijn.
Dat laat dus zien dat het met de wieldruk en dus gewichtsverdeling te maken heeft :wink:
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Simpel, niet meer op de weg rijden :wink:
Zonde van zo'n fiets, en die banden slijten dan ook veel te hard.
Kwestie van afmeting, gewichtsverdeling en stabiliteit.
Bij een bepaalde snelheid kan het spul in resonantie komen. Beweging van je lichaam, nopjes op 't asfalt enz.
Kan natuurlijk altijd, maar bij jouw combinatie gebeurt 't dus bij een snelheid die je veel rijdt op de weg.
Handen aan het stuur, dan demp je de trilling en het gewicht is dan ook verdeelt over de fiets zoals het bedoeld is.
easyrohling dré
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:24

Losse handen, betekent dat dan 'zonder handen'?
Zoja, is het probleem simpel op te lossen door je handen aan het stuur te houden. Wat je ervaren hebt, is gewoon wat men in het Engels shimmy noemt. Google + 'shimmy bicycle' als zoekterm om er meer over over te leren....
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1133
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Hier had ik laatst ook last van.. met een Racing Ralph band. Ik fiets dus met losse handen, begint mn stuur/wiel/ vork vet te trillen, ik schrok me dood. Ik ben dan wel niet op mn bek gegaan... maar het scheelde niet veel.

Ik denk zelf dat het aan teveel achterover leunen als je je handen niet aan het stuur hebt ligt...dus gewoon te weinig druk op je voorwiel..

Ik had toen net die Racing Ralph er een paar dagen opliggen, misschien ligt het daar wel aan.

Ik heb het eigenlijk ook maar één keer gehad...
Leville
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 14:42

Zelfde mening als hierboven: te weinig druk op het voorwiel.
sgsdebruijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper M4 en nog wat Rocky's
Contacteer:

Het is toevallig geen kabel die ergens achter blijft hangen en als je een beetje stuurt opeens losschiet, hoop dat je snapt wat ik bedoel...

Ik had dat op mijn fiets doordat ik de remkabels niet goed had gemonteerd bv achterrem onder voorrem, waardoor hij af en toe achter mijn kmteller bevestiging bleef hangen!
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

http://www.sheldonbrown.com/brandt/shimmy.html

Ik denk inderdaad dat ik de oorzaak heb gevonden. Had nog nooit van Shimmy gehoord :~

De omschrijving van dit fenomeen (in het engels) lijkt precies op datgene wat ik meemaakte. Wel typisch dat dit de eerste keer was... na 15 jaar fietsen.

Tanx guys!
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Ik heb het idd ook eens gehad, maar niet zo heftig dat ik op m'n plaat ging.
Plaats reactie