beginners onderhoud vragen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
ice^
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 6 februari 2005, 15:04
Mijn mountainbike: Giant Terrago
Contacteer:

Hallo,

ik heb een paar tipische n00b vragen.

- in de achterderailleur zitten van die veertjes, moet je die schoonmaken/demonteren/invetten etc.?

- wat moet je nou presies onderhouden aan je balhoofdset, ik lees dat je hem soms uit elkaar moet halen enzo is dat echt nodig en heeft iemand een simpele uitleg? ik snap helemaal niets van de balhoofdset en al helemaal niets van het onderhoud daarvan

- de naven? hoe moet je die invetten en waarmee?

Thanks,
Ice

p.s post a.u.b niet van ga naar de fietsenmaker :P
Aphex
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: do 6 januari 2005, 14:31
Mijn mountainbike: Cube LTD5 2004
Contacteer:

Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

ice^ schreef:- in de achterderailleur zitten van die veertjes, moet je die schoonmaken/demonteren/invetten etc.?
Nee, lekker laten zitten. Aangezien ze nergens langs bewegen is invetten dus ook niet nodig.
ice^ schreef:- wat moet je nou presies onderhouden aan je balhoofdset, ik lees dat je hem soms uit elkaar moet halen enzo is dat echt nodig en heeft iemand een simpele uitleg? ik snap helemaal niets van de balhoofdset en al helemaal niets van het onderhoud daarvan
Hier wat onderhoudssites:
http://www.josecrappus.com/barnetts/
http://www.utahmountainbiking.com/fix/

Ik onderhoud trouwens helemaal niets aan mijn balhoofd. Hij is 7 à 8 jaar oud, piept niet, kraakt beetje, maar beweegt gewoon soepel.
ice^ schreef:- de naven? hoe moet je die invetten en waarmee?
Deze zijn bij mij wederom oud, piepen en kraken niet en lopen goed soepel.

Dit zijn niet echt antwoorden, maar misschien is naven onderhouden meer voor mensen met dure fietsen (en dus dure naven).
ID BIKETUNING
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 12:53
Mijn mountainbike: Cube LTD 3 2004

Kjiratsiekoedel schreef:maar misschien is naven onderhouden meer voor mensen met dure fietsen (en dus dure naven).
Volgens mij is een van de grote voordelen van dure naven dat ze beter gelagerd en afgedicht zijn = minder kans op water en vuil = minder onderhoud.
Schoonmaken van lagers en schalen en invetten met :
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=3804 of ander waterafstotend lagervet :-q
tis een kwestie van geduld tot heel Holland Limburgs lult (of er komt fietsen)
Mezz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 februari 2005, 19:08
Mijn mountainbike: Giant ATX Team 2001

ice^
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 6 februari 2005, 15:04
Mijn mountainbike: Giant Terrago
Contacteer:

ok bedankt, ik ga eerst eens even een potje vet kopen.
wat kan ik het beste kopen ik heb al teflon maar moet ook lagervet hebben voor zadelpen en schroefjes enzo?
wat raden jullie aan? lagervet van shimano of montage pasta ook van shimano? of een ander merk.
Plaats reactie