Onderhoud schijfremmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Omdat ik eigenlijk nog nooit iets aan het onderhoud van m'n schijfremmen heb gedaan, vraag ik me af of dit niet nodig is. Het gaat hier om de Shimano XT schijfremmen van 2004.

De zuigers komen niet helemaal gelijktijdig uit de caliper, op zich neit zo'n probleem, maar als ze er gelijk uitkomen gaan mn remblokjes toch net iets langer mee.

Verder heb ik sinds een weekje een irritante piep, volges mij van aanlopende remblokjes, maar ik krijg het neit weg.

Ik denk dat er vuil ofzo in het systeem zit. Hoe maak je dit schoon,moeten die zuigers eruit? En is er verder nog iets wat je kan onderhouden aan schijfremmen (behalve remblokjes)?
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Maar moet je perse nieuwe olie gaan gebruiken? Kan ik niet alleen de zuigers ofzo schoonmaken?
datadutch
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 5 januari 2004, 15:08

hanz schreef:Maar moet je perse nieuwe olie gaan gebruiken? Kan ik niet alleen de zuigers ofzo schoonmaken?
Nee, dat hoeft niet. Je gebruikt alleen nieuwe olie wanneer je leven je lief is. In dat geval vervang je minstens eens per twee jaar de olie, of wanneer je sowiso de olie eruit haalt voor een reparatie.
Plaats reactie