Tubeless

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Ik heb een probleem,

Ik heb tubeless banden op m'n fiets, bij hogedruk (3bar) gaat alles goed, pomp ik er bijv 1,5 bar in dan houd hij de lucht niet vast. Is dit normaal? Ik heb de banden (highroller 2.5) bij B2B besteld, en er zaten wel een paar knikken in de band, kan dit het probleem zijn en zo ja is dit op te lossen?.

(Ik rij hier mee DH, dus 3 bar is zeker wel veel)
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
megabike
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 6500, Manitou super six, Deore / LX /Magura HS33 /Bontrager
Contacteer:

Misschien een poosje hard opgepompt laten staan, zodat de band weer recht wordt ?
"Talk is cheap. Show me the code."
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Oke, en dat moet wel vaker bij tubeless banden? En 1 á 2 dagen laten staan?

Ik zal er dan nu wel ff 4 bar ofzo er in pompen.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Ik had hetzelfde probleem met mn Pythons. Enorm slag erin nadat ik hem op de velg had gemonteerd. Gewoon inderdaad zacht oppompen en ff een stukkie gaan rijden. Dan springt de band beter in zn "railsjes" en daarna kun je doorpompen.

Tubeless banden kunnen (en moeten) in principe met minder luchtdruk uit de voeten kunnen. Heb je veel zeepsop gebruikt om de band te monteren?

Oja, kijk uit dat je ze niet te hard oppompt, want dan scheurt de wang van de band als je gaat rijden (velg snijdt dan de band open aan de zijkant) en kun je hem niet eens meer plakken. Ik heb 2 van die bandjes liggen :cry:
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Dr Paaj

Jij hebt een levendige fantasie hè... Hoe oud ben je eigenlijk?
Heb je veel zeepsop gebruikt om de band te monteren?
Ik stop ze altijd in de vaatwasser, kan dat ook?

We gaan verder via PB.

@niels de banden moeten zich in de velg zetten en dat kan het beste met meer druk erineen nachtje laten staan. Als je gaat rijden naar je voorkeur druk. Tip van raffar, met zeepsop/vaseline druk de band zich beter in de velg waardoor de luchtdiichtheid beter wordt.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Levendige fantasie die ik domweg put uit de gebruiksaanwijzing van Hutchinson om een UST band te monteren. Zeepsop gebruiken is heel normaal. En zitten we hier te brainstormen om een probleem op te lossen of gaan we narrig naar elkaar zitten doen?

Ik ben oud genoeg om serieus genomen te willen worden, dankje Paaj.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Dr Paaj schreef:@niels de banden moeten zich in de velg zetten en dat kan het beste met meer druk erineen nachtje laten staan. Als je gaat rijden naar je voorkeur druk. Tip van raffar, met zeepsop/vaseline druk de band zich beter in de velg waardoor de luchtdiichtheid beter wordt.
Ik heb ze met aardig wat zeepsop gemonteerd. Dus dat zit wel goed, ik laat ze wel met die druk staat tot de fiets klaar is (ergens volgende week) dan even rijden met een bar of 3 er in (op de weg) en dan kijk ik het wel weer even aan. Verder was ik zeker van plan om met een heel lage banden spanning te rijden, daarvoor heb ik UST wielen/banden gekocht.

Raffar ook bedankt.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat een gezellige discussie.

Wanneer je banden alleen leeg lopen bij lage druk, dan heeft 't iets met de afdichting te maken.
En misschien komt dat goed door ze een tijdje goed op druk te houden.
Mogelijk zit het probleem in de andere helft van het systeem, nl de velg.
Misschien ook eens een ander bandje proberen (lenen).
Dan sta je ook wat sterker wanneer je verhaal moet halen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Als je bij tubeless, en dan met name bij lage druk, lucht verliest kan het ook zijn dat er vuil tusen je velg en de band zit. Ff goed schoonmaken wil dan wel eens helpen
Eat, sleep, ride, repeat
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vuil is de grote vijand van tubeless.
Vandaar dat ik in mijn andere speeltje binnenbanden gebruik.
Maar we mogen toch wel aannemen dat Niels z'n nieuwe spul schoon heeft gemonteerd?
Of is 't echt zo'n prutser???


:tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

ThaSingleTrackMastah schreef:Vuil is de grote vijand van tubeless.
Vandaar dat ik in mijn andere speeltje binnenbanden gebruik.
Maar we mogen toch wel aannemen dat Niels z'n nieuwe spul schoon heeft gemonteerd?
Of is 't echt zo'n prutser???


:tong

Eh McGyver gedraag je!

Idd velg en band zijn nieuw dus beide schoon.

Maar over een paar dagen meld ik me wel.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
michello
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: ma 24 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 Eagle
Contacteer:

Jah Niels heb dit ook gehad mijn mijn sjimmies ,wat voor mij werkte was oppompen tot 5 bar na een uurtje of twee lucht er uit laten lopen , dan tot 2 1/2 bar oppompen en een stukkie mee rijden.daarna terug oppompen tot +- 5 bar en een naggie laten staan :-q

maarja ik ben jou nie natuurlijk...
------------------------------
Gisteren werd er paniek gezaaid , vandaag stond het al een meter hoog

wielrennert

Trek Fuel EX8 Eagle
filip van nijlen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 24 januari 2005, 00:00
Mijn mountainbike: Stumpy
Contacteer:

Neem eens een kijkje op : www.notubes.com
Ik heb met dit product hele goeie ervaringen.
Niet ust banden op ust velgen op lage druk (1 bar), no problem !
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Ik denk niet dat Niels daar veel aan gaat hebben als ie al UST velgen en banden heeft liggen... :roll:

En volgens mij is het precies anders om. Met dat systeem kun je tubeless banden gebruiken op niet-tubeless velgen...
Eat, sleep, ride, repeat
Plaats reactie