Vraagje over maten stuur en zadelpen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Ik zit eraan te denken mijn stuur en zadelpen up te graden, maar nu vroeg ik me af welke maten ik moet hebben..?! Ik wil deze namelijk online bestellen en dan is het handig om meteen te bestellen wat past. :D

Neem nu het stuur:
De diameter van het stuur dat ik op het oog heb is 25,4 mm
Misschien een domme vraag maar is dit de goede maat? Ik heb een standaard Cannondale stem (voor de bike klik hier beneden op het zwarte fietsje)

Dan de zadelpen:
Die is er in 4 verschillende maten;
350 mm lengte bij 26,8 of 27,2 mm diameter, óf
400 mm lengte bij 30,9 of 31,6 mm diameter
Welke moet ik dan hebben? 350 mm bij ..??!?

bvd
Hannibal
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Gewoon even opmeten met een schuifmaat, dan weet je zeker wat je moet hebben.
Metalbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 8 mei 2004, 20:38
Mijn mountainbike: Viper Sickboy

Helder licht :-q
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

PFW schreef:Gewoon even opmeten met een schuifmaat, dan weet je zeker wat je moet hebben.
Ik heb geen schuifmaat en ga hiervoor ook niet één aanschaffen. Na wat zoekwerk op internet lijkt het me dat de meeste Cannondale's een 27,2 mm zadelpen hebben. Dus dit zal bij de mijne ook wel zo zijn..?!
350x27,2 wordt het dus waarschijnlijk.
Hetzelfde geldt voor de sturen, bijna allemaal 25,4.. Ik zal de LBS ook nog ff navragen! 8)

Heb ik nu mijn eigen vraag op gelost? Of heeft iemand nog iets (nuttigs; zie onder) toe te voegen?
Metalbiker schreef:Helder licht :-q
:roll:
Laatst gewijzigd door Hannibal op zo 30 januari 2005, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
PFW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 946
Lid geworden op: di 23 november 2004, 10:43
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9
Contacteer:

Hannibal schreef:
PFW schreef:Gewoon even opmeten met een schuifmaat, dan weet je zeker wat je moet hebben.
Ik heb geen schuifmaat en ga hiervoor ook niet één aanschaffen. Na wat zoekwerk op internet lijkt het me dat de meeste Cannondale's een 27,2 mm zadelpen hebben. Dus dit zal bij de mijne ook wel zo zijn..?!
350x27,2 wordt het dus waarschijnlijk.
Hetzelfde geldt voor de sturen, bijna allemaal 25,2.. Ik zal de LBS ook nog ff navragen! 8)

Heb ik nu mijn eigen vraag op gelost? Of heeft iemand nog iets (nuttigs; zie onder) toe te voegen?
Ja, koop gelijk een schuifmaat, handig stuk gereedschap (niet alleen hiervoor) :-q

Meten = weten

Meetlint, of anders gewoon touwtje erom en dat opmeten, kun je de diameter zo uitrekenen..

Maar 25,4 is wel de standaarmaat voor het stuur en 27,2 komt ook veel voor dus het zal allemaal wel goed gaan...
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

sturen met Ø25.4mm is de standaard voor mtb's, maar te laatste tijd zien we steeds meer oversized versies. Let daar dus op.

Daarnaast heb je voor je Cannondale dus een Headshock stuurpen nodig, zoals je wellicht zult weten... Mocht je dus je stuurpen ook willen vervangen.... vergeet dan de Thomson's of Easton's maar... die gaan niet passen op je stuurbuis.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

FF je zadelpen eruit halen, het staat er op als het goed is.
Everybody bought a new bike!
Speedy1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 22:07
Mijn mountainbike: ene die serieus oud en verroest : type aldi bike

.......
Laatst gewijzigd door Speedy1 op do 5 juli 2012, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
biking from '87

mijn bike:ene die serieus oud en verroest : type aldi bike
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Je kan ook je zadelpen meenemen naar de bouwmarkt en daar even opmeten met een schuifmaat. Maar het is toch wel een handig ding hoor, je kunt er bv ook de slijtage van je ketting mee meten.
Dr Paaj

Zadelpen is bij Cannondale 27.2.

Stuur is 25.4(dit is standaard) Je kunt geen dikkere monteren(ritchey carbon riser)
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

Bedankt allemaal! :-q
Plaats reactie