vervangen stuurbuis van een mx comp

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
jeankrom
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: di 12 oktober 2004, 19:18
Mijn mountainbike: GT zaskar team

kan ik een te korte stuurbuus van een mx comp vervangen zo ja hoe?
en zijn er ook manieren om bv te verlengen?
of zijn dit domme vragen?
Goddam right it's a beautiful day
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Ik weet dat Bike2build nieuwe stuurbuizen verkoopt, die kunnen je vast ook wel vertellen hoe je ze moet monteren
Eat, sleep, ride, repeat
Megrootje
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500

Misschien is dit wat...?
Is misschien wel wat zwaarder maar lijkt me simpel te monteren.
Jaaa, Me...Grootje
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt me leuk om je stuur hoger te zetten, niet wanneer de vork eigenlijk niet in 't frame past. :-{
Dan liever een stukje aan de vorkbuis laten lassen, mx comp heeft immers een stalen vorkbuis.
Maar wanneer je de kasten mee gaat rekenen is het miss. goedkoper een nieuwe te kopen, en deze 2e hands te verkopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Mwah, zo'n stuurbuis kost maar 19 euro, lijkt me nog wel de moeite:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9212
Eat, sleep, ride, repeat
jeankrom
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: di 12 oktober 2004, 19:18
Mijn mountainbike: GT zaskar team

Ja lijkt mij ook wel beter, een nieuwe buis kopen bij b2b in em er gelijk in laten zetten misschien.
ik heb die extender bekeken maar dat is volgens mij bedoeld om omte bouwen van 1 naar 1 1/8 en anders om ,vind ik er ook niet zo betouwbaar uitzien .
maar iig wel bedankt voor de ideeen :-q
Goddam right it's a beautiful day
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kost idd bijna niets.
Maar de originele zit gelijmd en of geperst.
Hoe krijg je die nieuwe er in ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Geen idee, maar dat zou IMHO nou net de toegevoegde waarde van een zaak als Bike2build moeten zijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze het daar niet tegen een kleine vergoeding voor je kunnen doen
Eat, sleep, ride, repeat
Cubeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
Contacteer:

Lijkt mij dat zo'n balhoofdbuis van B2B alleen geschikt is voor de oudere modellen Marzocchi met een vervangbare balhoofdbuis.
Een model dus met twee boutjes en een daadwerkelijke klemming van de balhoofdbuis.
Ze meeste Z3/Z2/Z1 hadden dat voorheen maar de moderne niet meer!
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Volgens mij gaat dat nooit lukken met de moderne marzocchi vorken (iig de mx serie), omdat de stuurbuis daar inderdaad in geperst zit. Lassen is ook geen optie, omdat het een legering is waar ook magnesium in verwerkt zit en daardoor niet goed te lassen is (schijnt zo te zijn).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Men kan een stukje op de stuurbuis lassen, die is bij een MX comp immers van staal.
Maar dan moet je bij de vakman zijn, moet echt recht zijn, en moet netjes worden afgewerkt.
Ook mag het kroonstuk niet te warm worden.
In dat geval vraag ik mij af of een nw. vork niet goedkoper is, en verstandiger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Men kan een stukje op de stuurbuis lassen, die is bij een MX comp immers van staal.
Maar dan moet je bij de vakman zijn, moet echt recht zijn, en moet netjes worden afgewerkt.
Ook mag het kroonstuk niet te warm worden.
In dat geval vraag ik mij af of een nw. vork niet goedkoper is, en verstandiger.
Sjase schreef:Volgens mij gaat dat nooit lukken met de moderne marzocchi vorken (iig de mx serie), omdat de stuurbuis daar inderdaad in geperst zit. Lassen is ook geen optie, omdat het een legering is waar ook magnesium in verwerkt zit en daardoor niet goed te lassen is (schijnt zo te zijn).
Ik zeg toch: het is een legering . Dus wel staal, maar door toevoeging van andere metalen etc. van een dusdanige staalsoort dat het heel snel breekt op het laspunt.
Toen ik destijds op zoek was naar een langere stuurbuis voor een judy vork dacht ik ook dat het gelast kon worden en vroeg 't bij een eenmanszaakje die zelf racefietsen en ook een enkele mtb opbouwt en ontwerpt (Hommes heet het en zijn merk heeft Master). Die vertelde me dit verhaal. Hij had het zelf geprobeerd.

Sowieso is het veel te link om een stuurbuis te lassen. De buis wordt behoorlijk belast op het stuk tussen de twee balhoofdlagers, doordat de vork als een hefboom werkt.
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

Lassen aan het zwaarst belaste onderdeel op je fiets (de vork) is eigenlijk altijd af te raden.

Andere knutselwerkjes liever ook achterwege laten, tenzij je echt goed weet waar je mee bezig bent. Verlengen van stalen stuurbuizen is mogelijk, maar de juiste manieren zijn vaak zo veel omvattend en van een dermate prijs dat ik zeg; nieuw kroonstuk zoeken met een stuurbuis op juiste lengte, is een betere en vooral goedkopere optie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RonaldMcD
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 9 november 2004, 21:17
Mijn mountainbike: Specialized P.3

jeankrom schreef:Ja lijkt mij ook wel beter, een nieuwe buis kopen bij b2b in em er gelijk in laten zetten misschien.
ik heb die extender bekeken maar dat is volgens mij bedoeld om omte bouwen van 1 naar 1 1/8 en anders om ,vind ik er ook niet zo betouwbaar uitzien .
maar iig wel bedankt voor de ideeen :-q
Werkt anders prima in mijn Specialized P.3 :) En het is niet als ombouw van 1" naar 1 1/8" bedoeld, het is idd een EXTENDER. Verlenging van je vorkbuis. En ja het is tot nu toe nog betrouwbaar. Zit nog muurvast :)
George Clooney is my homeboy.
Plaats reactie