kan ik een te korte stuurbuus van een mx comp vervangen zo ja hoe?
en zijn er ook manieren om bv te verlengen?
of zijn dit domme vragen?
vervangen stuurbuis van een mx comp
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Lijkt me leuk om je stuur hoger te zetten, niet wanneer de vork eigenlijk niet in 't frame past.
Dan liever een stukje aan de vorkbuis laten lassen, mx comp heeft immers een stalen vorkbuis.
Maar wanneer je de kasten mee gaat rekenen is het miss. goedkoper een nieuwe te kopen, en deze 2e hands te verkopen.
Dan liever een stukje aan de vorkbuis laten lassen, mx comp heeft immers een stalen vorkbuis.
Maar wanneer je de kasten mee gaat rekenen is het miss. goedkoper een nieuwe te kopen, en deze 2e hands te verkopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Bommie
- Site Admin / Fotograaf
- Berichten: 5645
- Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0
Mwah, zo'n stuurbuis kost maar 19 euro, lijkt me nog wel de moeite:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9212
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9212
Eat, sleep, ride, repeat
-
- All rounder
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 12 oktober 2004, 19:18
- Mijn mountainbike: GT zaskar team
Ja lijkt mij ook wel beter, een nieuwe buis kopen bij b2b in em er gelijk in laten zetten misschien.
ik heb die extender bekeken maar dat is volgens mij bedoeld om omte bouwen van 1 naar 1 1/8 en anders om ,vind ik er ook niet zo betouwbaar uitzien .
maar iig wel bedankt voor de ideeen
ik heb die extender bekeken maar dat is volgens mij bedoeld om omte bouwen van 1 naar 1 1/8 en anders om ,vind ik er ook niet zo betouwbaar uitzien .
maar iig wel bedankt voor de ideeen
Goddam right it's a beautiful day
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Kost idd bijna niets.
Maar de originele zit gelijmd en of geperst.
Hoe krijg je die nieuwe er in ?
Maar de originele zit gelijmd en of geperst.
Hoe krijg je die nieuwe er in ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Bommie
- Site Admin / Fotograaf
- Berichten: 5645
- Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0
Geen idee, maar dat zou IMHO nou net de toegevoegde waarde van een zaak als Bike2build moeten zijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze het daar niet tegen een kleine vergoeding voor je kunnen doen
Eat, sleep, ride, repeat
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 384
- Lid geworden op: ma 19 april 2004, 16:58
- Mijn mountainbike: Gerry Visser Rig SS/Custom Waltworks SS/Singular Gryphon/Swift/Peregrine en Gilbertson Cyclone CX
- Contacteer:
Lijkt mij dat zo'n balhoofdbuis van B2B alleen geschikt is voor de oudere modellen Marzocchi met een vervangbare balhoofdbuis.
Een model dus met twee boutjes en een daadwerkelijke klemming van de balhoofdbuis.
Ze meeste Z3/Z2/Z1 hadden dat voorheen maar de moderne niet meer!
Een model dus met twee boutjes en een daadwerkelijke klemming van de balhoofdbuis.
Ze meeste Z3/Z2/Z1 hadden dat voorheen maar de moderne niet meer!
Volgens mij gaat dat nooit lukken met de moderne marzocchi vorken (iig de mx serie), omdat de stuurbuis daar inderdaad in geperst zit. Lassen is ook geen optie, omdat het een legering is waar ook magnesium in verwerkt zit en daardoor niet goed te lassen is (schijnt zo te zijn).
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Men kan een stukje op de stuurbuis lassen, die is bij een MX comp immers van staal.
Maar dan moet je bij de vakman zijn, moet echt recht zijn, en moet netjes worden afgewerkt.
Ook mag het kroonstuk niet te warm worden.
In dat geval vraag ik mij af of een nw. vork niet goedkoper is, en verstandiger.
Maar dan moet je bij de vakman zijn, moet echt recht zijn, en moet netjes worden afgewerkt.
Ook mag het kroonstuk niet te warm worden.
In dat geval vraag ik mij af of een nw. vork niet goedkoper is, en verstandiger.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThaSingleTrackMastah schreef:Men kan een stukje op de stuurbuis lassen, die is bij een MX comp immers van staal.
Maar dan moet je bij de vakman zijn, moet echt recht zijn, en moet netjes worden afgewerkt.
Ook mag het kroonstuk niet te warm worden.
In dat geval vraag ik mij af of een nw. vork niet goedkoper is, en verstandiger.
Ik zeg toch: het is een legering . Dus wel staal, maar door toevoeging van andere metalen etc. van een dusdanige staalsoort dat het heel snel breekt op het laspunt.Sjase schreef:Volgens mij gaat dat nooit lukken met de moderne marzocchi vorken (iig de mx serie), omdat de stuurbuis daar inderdaad in geperst zit. Lassen is ook geen optie, omdat het een legering is waar ook magnesium in verwerkt zit en daardoor niet goed te lassen is (schijnt zo te zijn).
Toen ik destijds op zoek was naar een langere stuurbuis voor een judy vork dacht ik ook dat het gelast kon worden en vroeg 't bij een eenmanszaakje die zelf racefietsen en ook een enkele mtb opbouwt en ontwerpt (Hommes heet het en zijn merk heeft Master). Die vertelde me dit verhaal. Hij had het zelf geprobeerd.
Sowieso is het veel te link om een stuurbuis te lassen. De buis wordt behoorlijk belast op het stuk tussen de twee balhoofdlagers, doordat de vork als een hefboom werkt.
-
- Genius
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: N+1
- Contacteer:
Lassen aan het zwaarst belaste onderdeel op je fiets (de vork) is eigenlijk altijd af te raden.
Andere knutselwerkjes liever ook achterwege laten, tenzij je echt goed weet waar je mee bezig bent. Verlengen van stalen stuurbuizen is mogelijk, maar de juiste manieren zijn vaak zo veel omvattend en van een dermate prijs dat ik zeg; nieuw kroonstuk zoeken met een stuurbuis op juiste lengte, is een betere en vooral goedkopere optie.
Andere knutselwerkjes liever ook achterwege laten, tenzij je echt goed weet waar je mee bezig bent. Verlengen van stalen stuurbuizen is mogelijk, maar de juiste manieren zijn vaak zo veel omvattend en van een dermate prijs dat ik zeg; nieuw kroonstuk zoeken met een stuurbuis op juiste lengte, is een betere en vooral goedkopere optie.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 134
- Lid geworden op: di 9 november 2004, 21:17
- Mijn mountainbike: Specialized P.3
Werkt anders prima in mijn Specialized P.3 En het is niet als ombouw van 1" naar 1 1/8" bedoeld, het is idd een EXTENDER. Verlenging van je vorkbuis. En ja het is tot nu toe nog betrouwbaar. Zit nog muurvastjeankrom schreef:Ja lijkt mij ook wel beter, een nieuwe buis kopen bij b2b in em er gelijk in laten zetten misschien.
ik heb die extender bekeken maar dat is volgens mij bedoeld om omte bouwen van 1 naar 1 1/8 en anders om ,vind ik er ook niet zo betouwbaar uitzien .
maar iig wel bedankt voor de ideeen
George Clooney is my homeboy.