Bontrager Kovee TLR wielset zonder TLR lint?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Hoi, even een hulpvraag

Ik heb nieuwe Bontrager Kovee TLR Elite wielen.
Deze carbonvelgen zijn standaard Tubeless ready met het dikke TLR lint dat in de velgen ligt.
Bij aankoop heb ik nieuwe Schwalbe banden geïnstalleerd op deze velgen.
Dat ging heel, heel lastig. Met 3 man kregen we de banden er om.
Mijn beeld is dat dit komt door het dikke velglint waardoor de band geen ruimte genoeg heeft om gemakkelijk om de velg te gaan.
Uiteindelijk is t gelukt.
Maar 1 ding weet ik zeker: in t veld krijg ik de band in mijn eentje er nooit af en op om een binnenband erop te leggen.

Mijn vraag nu: kan dat TLR lint er ook uit, waarna ik gewoon tubeless lint erin plak? En heeft er iemand ook ervaring of daarna banden makkelijker op de velg gaan?

Bas
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Met dunner velglint zul je de band er zeker makkelijker op en af krijgen, maar de lucht dichtheid wordt dan niet gegarandeerd. Bij de Bontrager velgstrips gaat de strip tot hoog onder de velgrand, waardoor de band volledig tegen de velgstrip komt en dicht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De hieldraden van de (Schwalbe) banden rekken nog wel wat op.
1e keer monteren is lastig, maar later gaat demonteren en monteren een stuk makkelijker.

Met dunner tape gaat het uiteraard ook makkelijker (maar misschien te makkelijk?)
Als dit bij de velgen hoort, dan zou ik het gewoon zo laten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ja die kun je eruit halen en gewone tape erin plakken. Ik heb dat met een maand terug ook gedaan, en het mooie ervan is......het scheelt je ook nog een 50 gram per velg 👌🤪
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Ps. De banden gaan er dan prima op en zijn met een handpomp op de rand te pompen. En zomaar lek dicht
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Michel

Dank voor je reactie!
Dat ga ik dan ook doen.
Trouwens: hoe krijg jij dat strakke TLR lint er fatsoenlijk af?
Ik weet van een jaar of 10 terug dat dat TLR nogal vast zit.

En welke Tubeless ventielen heb je gebruikt?
Want soms wil dat ook niet precies passen.

Bas
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Met een dun mesje of schroevendraaier kan je hem wel omhoog wippen en dan over de rand brengen. Ik heb muc off ventielen, die komen met 3 verschillende rubbers om in het velg bed te vallen. De tape overigens ook en de melk ook van dat merk 😜
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Fijne wielen he :evil:

Met Bontrager banden is het nog een grotere ramp.

Schwalbe gaat wat beter.

Heb nu al een tijdje Pirelli en dat gaat prima. En dat met het originele TLR lint.

Heb het idee dat Bontrager/Trek wel een modificatie door gevoerd heeft. Heb al een paar van die achterwielen kapot gereden en kan zeggen dat het met het achterwiel nu soepeler gaat dan het voorwiel.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Die velgen .... Man, ik heb daar menig potje mee staan 'band-worstelen'. Heb er inmiddels wel wat handigheid in gekregen maar ze hebben in combinatie met dat rubber-achtige tape gewoon net iets meer diameter en de band 'plakt' er soort van aan vast.

Als het zit dat zit het. Als een huis.

Maar je moet wel oefenen met de 'ghetto way' (band op een rand, voet overdwars bovenop die band, pak de velg en geen een ruk omhoog) om hem er trailside van af te krijgen..
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Waarom moeilijk doen met het behouden van een plastic strip? Gewoon zoals met alle velgen tapen en klaar. Niks geen geworstel met banden maar gewoon zoals normaal met handje erop en eraf.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik heb de bandenknecht van BBB ook gekocht er voor. Hoeft niet meer de hele familie opgetrommeld te worden voor een middagje band-worstelen. Maar ik ga ook doen wat Michel gedaan heeft. Moet niet zo zijn dat als ik even een keer wat meer profiel banden wil dat ik daags voor de tocht die ik ga rijden al kapot ben.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Trek heeft schijnbaar dat dikke velglint erin gemaakt om snakebites nog meer te verminderen als je met biba's rijdt.

Op zich een logische keuze, alleen het zijn echt enorm ellendige velgen, de term 'hookless' is ook echt hookless want je rijdt je band er moeiteloos af, maar als je de band er echt af wil halen omdat je lek hebt o.i.d. gaan ze er met geen godsmogelijke manier af.

Een verdiept velgbed net als dt en roval hebben zou enorm veel ellende schelen, maar zo ver zijn ze daar blijkbaar nog niet.

Zonde, ook omdat het als vervangende velgen qua prijs en kwaliteit de moeite waard is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Peelrijder schreef: za 3 december 2022, 20:42 Trek heeft schijnbaar dat dikke velglint erin gemaakt om snakebites nog meer te verminderen als je met biba's rijdt.
Hoezo? Het lint ligt compleet in de velg en doet niets voor de binnenband die tussen de velgrand en het obstakel geplet wordt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt mij ook vreemd/onmogelijk.
Maar het zorgt wel voor een hele goede afdichting, ook met iets te ruime buitenbanden.
Tubeless maken zonder compressor.
Maar wel met 4 handen en hele stevige bandenlichters....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Marke schreef: zo 4 december 2022, 18:04
Peelrijder schreef: za 3 december 2022, 20:42 Trek heeft schijnbaar dat dikke velglint erin gemaakt om snakebites nog meer te verminderen als je met biba's rijdt.
Hoezo? Het lint ligt compleet in de velg en doet niets voor de binnenband die tussen de velgrand en het obstakel geplet wordt
Snakebites door een stootlek vanaf de velg.

Ik heb die tig gereden toen ik met binnenbanden reed.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie