Vochtige schuur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Nog een tip, leg hem in de auto met de airco en verwarming maximaal om te drogen
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2113
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

In de wintermaanden droogt mijn fiets, tot grote ergenis van mijn vrouw, gewoon een nachtje in de huiskamer, keuken of gang :wink:

Pas na de nacht en als de fiets goed op kamertemperatuur is, pas dan squirt ik mijn ketting en laat ik de fiets nog zeker een uurtje in huis staan. Vaak draai ik mijn ketting, wederom tot ergenis van mijn vrouw :o , nog een paar keer rond om de squirt goed te laten verspreiden in de ketting.

Trouwens is het wel zo dat de squirt wax, niet echt goed tegen roest werkt, zoals op olie- of siliconen gebaseerde smeermiddelen wel vaak doen.

Overigens, is het alleen je ketting die roest of ook andere onderdelen van je fiets ? Als het alleen de ketting is die roest, dan zou de ketting zich ook wel eens aan het einde van zijn werkzame leven kunnen bevinden...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dat je ketting zwaar loopt is logisch, je smeert er wax op!
Een achteruit trappend blijft de ketting een beetje plakken omdat het nu eenmaal niet gemaakt is voor achteruit te trappen, dit probleem ontstaat vooral bij de derailleurwieltjes, want daar hangt de ketting iets slapper.

Optrekkend vocht kan geen kwaad, je rijdt nota bene door een nat/ vochtig bos en ik neem aan dat je je fiets ooit poetst met water.

Roestaanslag op de aandrijving is ook niets aparts, meestal maar oppervlakkig en als je een stuk gereden hebt gaat het vanzelf weg.

Deze ontstaat eerder door het niet goed droogmaken na het fietsen als het fietsen an sich (draait rond, vocht slingert eraf)

Je ketting qltijd goed schoon en droog maken voor je de wax opnieuw aanbrengt.
Niet telkens ontvetten! Afhalen, droogmaken, smeren.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Zoals gezegd, niet wassen. Laten drogen en eventueel met een zachte borstel afborstelen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vochtige lucht condenseert op de koudste delen in een schuur. Staal is vaak kouder dan de lucht. Dus vocht blijft op je fietsketting condenseren. Goed invetten van metalen onderdelen is dan verstandig. Squirt is geschikt voor mensen die hun fiets verwarmd kunnen stallen.

Een beetje roest op je ketting rij je er overigens wel af.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Da's kolder Willem, ik smeer met squirt in een dito situatie al TS en rij al jaren probleemloos.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Squirt bevat water ...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Smeren met squirt gaat prima. Het gaat om het wegzetten van je fiets in een vochtig schuurtje waar roest op je ketting slaat. Daar is goed ingevette ketting een beter bescherming dan wax. Je kan voor het rijden wat van dit vet eraf halen. De olie is niet om te smeren, maar bescherming tegen vocht. Ik rij ook met wax, maar mijn fiets staat niet in een vochtig schuurtje.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Knappe bike met Pinion + Belt drive is (misschien :winkie: ) goedkoper dan een nieuwe schuur?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de winter olie op je ketting.
Daar plakt wat zand aan, maar das alleen de buitenkant.
Voor het fietsen droog vegen, na het fietsen schoonvegen en weer smeren.
Maar dat lost je vochtprobleem in je schuurtje nog niet op...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 december 2022, 12:52 Squirt bevat water ...
Olie ook
Willem Altes schreef: do 1 december 2022, 12:59 Smeren met squirt gaat prima. Het gaat om het wegzetten van je fiets in een vochtig schuurtje waar roest op je ketting slaat. Daar is goed ingevette ketting een beter bescherming dan wax. Je kan voor het rijden wat van dit vet eraf halen. De olie is niet om te smeren, maar bescherming tegen vocht. Ik rij ook met wax, maar mijn fiets staat niet in een vochtig schuurtje.
Olie is beter dan squirt wat dat betreft, maar zoals ik al aangaf zou dat niet veel moeten uitmaken.

Bij mij kruipt het vocht dan ook niet door de vloer omhoog, maar het is wel een ongeïsoleerde, enkelsteense schuur.

Wat voor TS de moeite kan zijn is om de vloer af te gieten, dan is het probleem van optrekkend vocht een heel eind weg.

Ik heb in mijn 'fietskast' waar mijn helmen/ handschoenen en schoenen liggen 2 grote zoutstenen staan, deze onttrekken een groot deel van het vocht uit de lucht (wel in een bak zetten wa t het vocht gaat eronder liggen).

Zo is de omgevingslucht in de kast an sich vrij droog.
Of dit ook werkt voor een hele schuur denk ik niet, maar een mechanische afzuiging gaat je hierbij ook niet helpen, dan moet je ook gaan verwarmen en zonder isolatie is dat een vrij kostbare onderneming.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jarenlang een schuur met betonvloer en eensteens muur gehad.
Geen roest.
Maar dat was op Brabantse zandgrond.
Buitenmuren impregneren, ventilatie aanbrengen, waterdicht dak en waterdichte vloer.
Een hele klus, maar niet alleen fijn voor je fiets, maar ook voor al je andere spullen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Ik heb een vrijstaande enkelsteens garage op de Veense kleigrond. Het vocht herken ik enorm (kartonnen dozen moet je na een paar maanden niet meer vertrouwen), maar van roest heb ik dan weer nooit last.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4692
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 december 2022, 13:49 Jarenlang een schuur met betonvloer en eensteens muur gehad.
Geen roest.
Maar dat was op Brabantse zandgrond.
Buitenmuren impregneren, ventilatie aanbrengen, waterdicht dak en waterdichte vloer.
Een hele klus, maar niet alleen fijn voor je fiets, maar ook voor al je andere spullen.
:-q hier hetzelfde. Alleen Veluwse zandgrond ... Verder hetzelfde. Eigenlijk nooit last van roest.

Iets wat ook goed helpt is dagelijks fietsen. Met meer fietsen een hele bezigheid maar het voorkomt wel roesten :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Het tegengaan van vocht doe je door te ventileren, te verwarmen en de toevoer van vocht zo veel mogelijk te beperken.

Ventileren is hierbij het belangrijkste. In principe zouden twee redelijk grote openingen diagonaal geplaatst voldoende moeten zijn maar een kleine ventilator en een diagonaal geplaatste toevoer is natuurlijk ook prima.
Wat betreft het verwarmen daar snap ik dat je vooral in deze tijd van dure energie niet continu een ongeïsoleerde geventileerde schuur wil verwarmen, maar dat hoeft ook niet per se. Een gesloten bouwwerk is normaal gesproken altijd al wel wat warmer dan buiten door warmte van de zon/bodem.
Tot slot is het belangrijk de toevoer van vocht zoveel mogelijk te beperken. Zet zo min mogelijk natte dingen in de schuur en probeer vocht doorslag tegen te gaan met een coating of wellicht een dampremmende laag op de vloer met daarop een dekvloer.

Met drogers heb ik zelf slechte ervaringen als er veel toevoer van vocht is via openingen en vocht doorslag en erg duur in het gebruik.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie