Vochtige schuur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Hallo forumleden,

Mijn fiets staat in de schuur achterin in de tuin welke in de herfst en winster enorm vochtig wordt. Het lijkt alsof er vocht vanuit de bodem door het beton heen komt. Het achterste deel van de tuin is ook wat lager dus wellicht logisch dat het vocht uit de tuin die kant op gaat. De vloer wordt dan ook echt nat en kleurt donkerder.

Nu heb ik afgelopen zondag een rondje gefiets. Na het fietsen de fiets afgespoelt, zover mogelijk afgedroogd, buiten laten drogen, squirt lube wax op de ketting, vrij veel gesmeerd, laten intrekken, het overtollige lube weggehaald en de fiets in de schuur gezet. Een paar later staan er op mijn ketting flinke roestplekken en draait de ketting moeilijk rond. Hij lijkt wanneer ik de trapper naar achteren draai bijna aan het voorblad te plakken.

Heeft iemand eenzelfde probleem met een erg vochtige schuur? Zo ja, hoe los je dit op of zorg je dat je fiets niet naar de haaien gaat? Helpt het bijvoorbeeld om de fiets op te hangen. Of werkt het niet zo met vocht?

En wat mijn proces betreft voor mijn ketting. Hoe kan deze zo snel roesten wanneer ik alles net heb gesmeerd? Wat kan daar de reden van zijn? Was de ketting dan misschien niet droog genoeg toen ik ging smeren of is komt het vocht van de schuur door de wax heen naar de ketting?

En wat de ketting betreft in de huidige staat. Betekend dit een nieuwe ketting of kan ik deze nog op een manier nieuwe leven in blazen. Ik denk namelijk dat ik nu 10 watt extra moet trappen :evil:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Goedkope kettingen roesten eerder is mijn ervaring.
Muren van baksteen kun je laten hydrofoberen zodat er geen vochtdoorslag is. Vocht door het beton ligt aan de kwaliteit van het beton maar achter ik minder waarschijnlijk. Condenseren van vocht op de betonnen vloer kan wel.
Ventilatie openingen aanbrengen gaat ook helpen, dan kan de wind door de schuur heen en droogt deze eerder.

Isoleren van de schuur is ook een optie :bier:
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Waarschijnlijk is toch de ketting niet voldoende droog geweest voordat je smeerde.
Waar water zit komt geen olie en vice versa.
Roesten andere ijzeren/stalen voorwerpen ook zo snel in je schuur? Zo ja, dan iets aan de ventilatie of vochthuishouding doen. Zo nee, dan verwijs ik naar mijn eerste zin.

Een beetje roest (vliegroest) verdwijnt vanzelf bij de volgende ronde fietsen of de volgende poetsbeurt. Geen probleem. Nu alsnog met een oude doek de ketting goed drogen, indien nodig opnieuw (licht) smeren en dan lekker gaan fietsen.
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Pierre1968 schreef: wo 30 november 2022, 16:24 Roesten andere ijzeren/stalen voorwerpen ook zo snel in je schuur?
Alles roest idd. Had er een soort kastje staan met rieten manden. Op die manden groeiden na een winter ook een volle bos witte haren :-q
Maar wat er roest, roest zeker niet zo snel als mijn ketting nu doet.

Misschien een stomme vraag. Maar hoe weet ik dan of mijn ketting droog genoeg is wanneer ik wil gaan smeren. Zeker wanneer het buiten nat is en de luchvochtigheid is heel erg hoog. Ik heb hem nu afgedroogd met een handoek en daarna een kleine 10 min laten staan buiten in de wind.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Zeker een enkelsteens schuur? Dat had ik bij mijn vorige huis: altijd vochtig in de wintermaanden. Zelfs een laag van dat glasverf eroverheen hielp niet. Uiteindelijk geïsoleerd met aan de binnenkant houten voorzetwanden en glaswol erachter én(!) voldoende beluchtingsgaten in de stenen muren, want die "slaan door" met veel regenval.
carbon bike, titanium collarbone...
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Nespresso schreef: wo 30 november 2022, 17:08 Zeker een enkelsteens schuur? Dat had ik bij mijn vorige huis: altijd vochtig in de wintermaanden. Zelfs een laag van dat glasverf eroverheen hielp niet. Uiteindelijk geïsoleerd met aan de binnenkant houten voorzetwanden en glaswol erachter én(!) voldoende beluchtingsgaten in de stenen muren, want die "slaan door" met veel regenval.
Klopt helemaal. Een enkelsteens schuur. Maar als het doorslaan van regenval is zouden dan mijn muren/stenen ook niet nat moeten zijn aan de binnenzijde? Die lijken zover ik dan kan beoordelen droog. De voegen ook hoewel ik het heel duidelijk zie aan de vloer dat die wel nat is.

Ik ga dit weekend eens bij de hornback kijken of ze een buisventilator hebben waarmee ik de schuur mechanisch kan ventileren. Hopelijk doet dit iets. Ik vind de hele schuur isoleren wel een hele grote uitgaaf. Dat is waarschijnlijk duurder dan de fiets die erin staat welke ik droog probeer te houden. Ik ben zelf namelijk niet bijzonder handig dus dan zou ik het uit moeten bestenden.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Die ketting komt wel weer los als je fiets.

Ventileren helpt, maar zal niet altijd afdoende zijn. Afhankelijk van de luchtvochtigheid en temperatuur.

Alle vervuiling op je bike zal vochtvast houden. Kwetsbare punten zijn dan ook je remmen en draaipunten van vering. Extra service en bescherming met de juiste vetten vloeistoffen houd het in betere functie.

Neem een ander smeer systeem voor de ketting. het volgende is op olie gebaseerd. Combineerd niet goed met een water oplosbare was zoals squirt.

Na drogen met de handdoek kun je sprayen met wd 40. Dit is een vochtverdrijver (WD = water displacement) pas op met de spray nevel met je schijf. Daarna afnemen en smeren met olie. Ketting afnemen als je vertrekt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Is dit niet het perfecte excuus om de foto van je schoonouders boven de bank weg te halen en te vervangen voor een mooi ophangsysteem voor je echte liefde (op 2wielen)?

Afbeelding
plaatje gegapt van Mantel
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Met mijn standaard 5m2 houten nieuwbouwhuis schuurtje heb ik zelfde. Extra platen op de wand scheelt al. En ik heb een gamma werkplaatskacheltje staan voor als ik mijn fiets vochtig wegzet (en in de schuur bezig ben :D ). Halfuurtje aan en het is warm genoeg dat de ketting volledig droog is. Na kwartiertje even ketting op andere blad draaien. Vorige week een keertje niet aan gezet en gelijk weer oppervlakkige roest.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Meeste standaard garagboxen en schuurtjes zijn enkelsteens ( ook wel halfsteens genoemd ) en afhankelijk van de ligging echte vochthokken helaas. Mijn garage waarin een vrij kostbare oldtimer staat heeft 1 vd muren aan de "weerkant" dus daar staat de regen vaak vol op en die muur laat dus het meeste vocht door. Dit heb ik deels ondervangen met een electrische lucht ontvochtiger die je op marktplaats zo tussen de 75 en 150 euro aangeboden ziet staan. Die apparaten nemen wel wat stroom maar zijn daarentegen wel heel effectief, je schrikt ervan wat zo'n ding per 24 uur aan de lucht kan onttrekken.
Verder kan ik je enkel adviseren om zolang het niet regent of mistig is de ramen en deuren van zo'n schuur zoveel mogelijk open te zetten zodat het kan doorwaaien. Als je besluit om zo'n luchtontvochtiger te kopen, dan juist de boel hermetisch afsluiten !
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Misschien een stomme vraag. Maar hoe weet ik dan of mijn ketting droog genoeg is wanneer ik wil gaan smeren. Zeker wanneer het buiten nat is en de luchvochtigheid is heel erg hoog. Ik heb hem nu afgedroogd met een handoek en daarna een kleine 10 min laten staan buiten in de wind.
Met een oude badhanddoek (nieuw is zo zonde :D ) de ketting omvatten en de cranks een keer of 20-30 ronddraaien. De kettingbladen en cassette maak ik ook droog. Daarna laat ik de fiets een uurtje verder drogen voordat ik de ketting smeer (met Finish Line Wet Lube). Voor de volgende rit nog ff de overtollige Wet Lube afvegen met een doek.
Ook mijn fiets staat in een houten schuur met (soms vochtige) betontegelvloer. Wel is er ventilatie door kieren en spleten :o. Toch durf ik te denken dat het vooral door goed onderhoud is dat mijn ketting niet roest :-D
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ehhh... in de winter een nachtje in de gang zetten tot ie helemaal droog is, dan smeren. Daarna schuurtje in.

Ventilatie zal helpen, maar als de temp binnen tot onder het dauwpunt gaat, tja... dan wordt alles vochtig.

Ander merk ketting en/of ander smeermiddel of licht vettige spray (zoals siliconenspray) in de winter gebruiken? Voor de rest moet het ding er tegen kunnen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb vergelijkbare problemen.
Mijn belangrijkste oplossing: mijn goede fiets overwintert bij mijn schoonvader. Verder bij voorkeur niet schoonmaken. Als je dat wel wil, ga naar een route met afsluit mogelijkheden
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

KMC roest bestendige ketting gebruiken. Had ik ook op mn strandfiets en werkte goed met zout water.

Schuurtje droog krijgen is natuurlijk nog beter.

Groet, Jan
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Als m'n fiets niet echt heel vies is dan zet ik deze liever vies weg dan nat van een poetsbeurt. Een beetje zand op de onderbuis wordt ie niet minder van. Als ik wil poetsen zet ik de fiets daarna op een badlaken in de woonkamer te drogen
Plaats reactie