Vochtige schuur

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

Jurf schreef: wo 30 november 2022, 18:01 Is dit niet het perfecte excuus om de foto van je schoonouders boven de bank weg te halen en te vervangen voor een mooi ophangsysteem voor je echte liefde (op 2wielen)?
Dit zou inderdaad het ideale excuus zijn. Echter hangt op de plek van de foto van mijn schoonfamilie mijn racefiets al :bier:
Helaas geen plek voor twee fietsen in de woonkamer. En gezien mijn racefiets over het algemeen wat schoner blijft en lichter is gekozen om die op te hangen. Maar had ik plaats gehad had ik hem zeker erbij gehangen.
fietstas
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 9 november 2009, 12:59
Mijn mountainbike: Een custom build gelimiteerd kubusje

ThaSingleTrackMastah schreef: do 1 december 2022, 13:49 Jarenlang een schuur met betonvloer en eensteens muur gehad.
Geen roest.
Maar dat was op Brabantse zandgrond.
Buitenmuren impregneren, ventilatie aanbrengen, waterdicht dak en waterdichte vloer.
Een hele klus, maar niet alleen fijn voor je fiets, maar ook voor al je andere spullen.
Ik ga beginnen met mechanische afzuiging en impregneren. Kijken wat dat doet. Fiets van de grond af en aan haken aan plafond bevestigen. Kijken wat dat doet.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

In mijn natte schuur werkte wax echt voor geen meter, nu ik een garage heb is wax prima, juist in de winter.

Maar als het echt vochtig is, mijn schuur stond nog op het zuiden, dan gewoon even een nachtje binnen drogen.
Want vocht wat je niet ziet droogt helemaal niet.

Ik blaas hem ook altijd droog met de compressor.

Maar een dakventilator kan echt enorm helpen.
Inpregneren dat kan, licht eraan waar het vocht vandaan komt.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

fietstas schreef: do 1 december 2022, 19:05 Ik ga beginnen met mechanische afzuiging en impregneren. Kijken wat dat doet. Fiets van de grond af en aan haken aan plafond bevestigen. Kijken wat dat doet.
Ik heb een simpel houten schuurtje in de tuin staan. De vloer bestaat uit stoeptegels die op het zand liggen. Tegen optrekkend vocht heb ik op de vloer houten terrastegels gelegd. Dat werkt erg goed. Onder de tegels kan het ventileren en geen last van optrekkend vocht.

Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik vind 't wel erg vergaande oplossingen voor een non-issue. Als je er niet bekend mee bent zul je misschien schrikken van vliegroest op je ketting maar zoals gezegd kan het geen kwaad en verdwijnt het vanzelf weer. Mensen die niet een snelle blik op hun ketting werpen voor het rijden zullen niet eens weten dat er soms wat vliegroest op zit.

Het is bij smeren altijd een beetje zoeken van de balans tussen veel te vet en dus vies en zwart (maar nooit roest) of iets te droog (maar wel mooi schoon, maar ook wat vatbaarder voor vocht).

Je zou ook kunnen overwegen een goedkope compressor te scoren bij de LIDL oid, en na het wassen alles goed droog te blazen.
Verwarmen houdt misschien wat vocht uit je schuur, maar een net gewassen fiets zal overal nog wat vocht hebben zitten wat ook wel gaat roesten als het in een warmere omgeving staat.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een compressor is typisch een onmisbaar stuk gereedschap en dat merk je pas als je hem hebt.
Ja echt waar geen vragen stellen gewoon kopen :D
-Fiets droogblazen en tbv tubeless. ketting droogblazen voor het waxen of olien
-Kinder zwembadjes opblazen, roosters schoonblazen, tuin drainage leegspuiten voor de winter etc etc.

Maar een mechanisch dakventilator is wel een aanrader, niet zozeer voor je fietsen maar ook voor je enkelsteens, of houten schuurtje zelf.
Die tegels hebben weinig zin als je daarbij aan de zijkanten niet ventileert.

In geval van enkelsteens, boor je beluchtingssleuven na, die zitten vaak dicht gemetseld
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou idd als eerste kijken of er überhaupt ventilatie is.
Rondom boven en onder wat ventilatie openingen. Roostertjes er voor tegen knaagdieren en insecten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bram87 schreef: wo 7 december 2022, 10:45 ik vind 't wel erg vergaande oplossingen voor een non-issue. Als je er niet bekend mee bent zul je misschien schrikken van vliegroest op je ketting maar zoals gezegd kan het geen kwaad en verdwijnt het vanzelf weer. Mensen die niet een snelle blik op hun ketting werpen voor het rijden zullen niet eens weten dat er soms wat vliegroest op zit.
"en draait de ketting moeilijk rond"

Wellicht is vliegroest op de ketting een non-issue, maar een langdurig vochtige omgeving is gewoon heel erg slecht om al je spullen in op te bergen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Ik zie hierboven een opmerking over compressors. Ik heb er afgelopen week bij de Gamma eens naar staan kijken. Wat is eigenlijk de meest handige inhoud v/d tank? Ik ben niet van plan om er ooit maar iets anders mee te doen dan de ketting droog blazen en eventueel de banden een "shot" te geven.....
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met die vraag kun je beter hier aanhaken: https://www.mountainbike.nl/forum/viewf ... ss%20maken
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Herkenbaar verhaal. Hier thuis hetzelfde. Vochtige schuur icm squirt lube werkt niet. De roest gaat er wel weer grotendeels af bij het rijden, maar aan de buitenkant niet volledig. De oplossing is ofwel een duurdere ketting, ofwel kettingolie.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Of dit

https://muc-off.com/products/ludicrous-af-lube

Werkt perfect, ik vind hem alleen iets te prijzig :lol:

De monteur van mijn LBS is er iig enthousiast over (oud veldrijder die nog marathons rijdt af en toe)
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

no additional corrosion inhibitor
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Geen toegevoegde anti corrosie, wil niet zeggen dat het er niet inzit
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben sowieso geen fan van MO
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie