Wielomtrek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt er geen band mee?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

lekker topic dit :D

maar anyway, my 2 cents:

- ik geloof de GPS afwijking wel en accepteer deze, daarnaast vind ik een sensor te lelijk op mijn mooie Duke wielen :bier:
(hoe meer korte bochten, hoe minder km er geregistreerd worden, maar de meeste metingen doe ik op basis van ronde tijden en dan maken de km en of km/uur niet uit. Ik zie over het algemeen 2-5% te weinig km op basis van GPS als ik door het terrein rij. Op de weg is de afwijking verwaarloosbaar)

- accurate snelheid/afstand voor trainingen op de MTB... sja.. als je een powermeter niet zo nuttig vind op de MTB, dan is accurate snelheid dat eigenlijk ook niet.. Ik kijk op de MTB eigenlijk nooit naar gemiddelde snelheden.. omstandigheden kunnen zoveel varieren dat het gewoon heel weinig zegt..

- Er is bij Strava een groot verschil tussen segmenten en totale rit gegevens. Voor zover ik het goed heb begrepen neemt strava voor je overal statistieken gewoon de waardes mee van je garmin of wahoo, dus als je die verkeerd insteld krijg je een afwijking in je afstand en gemiddelde snelheid. Voor segmenten met ranglijsten zou dat een beetje gek zijn, dus daar wordt gewoon gekeken naar het tijdsverschil tussen je segment start en eind + de GPS track moet voor XX % overeenkomen om ervoor te zorgen dat je niks hebt afgesneden :)

- een powermeter is altijd leuk, maar -naar mijn mening- op de MTB vooral interessant voor:
- analyse achteraf of een beetje accuraat bijhouden van TSS
- pacing op lange klimmen (wat je uiteindelijk ook wel met wat ervaring kan doen, maar dit is kan zeker wel nuttig zijn)
waar het op een racefiets wel nuttig is, maar op een MTB niet (of je moet je MTB op de weg gebruiken voor trainingen, zeker als je geen racefiets hebt is dat natuurlijk prima ;))
- structured workouts, een goed gepaced endurance ritje, sweetspot blokken, vo2 max intervallen etc, allemaal op de weg met power goed te doen, maar in het bos kan je om meerdere redenen niet een power target vasthouden voor een workout. Je hebt veel teveel bochten waar je de trappers moet stilhouden en weer op gang moet komen, veel te veel korte heuveltjes waarbij je over je target moet omhoog en onder je target omlaag etc.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik doe er nog een schepje bovenop :D
Heb je je wielsensor aan het voorwiel of achterwiel, dan heb je al meer meet verschil dan de bandenspanning :-{
Je achterwiel maakt over het algemeen een kortere bocht :roll: en nu :-? :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mario070 schreef: do 1 december 2022, 15:31 Ik doe er nog een schepje bovenop :D
Heb je je wielsensor aan het voorwiel of achterwiel, dan heb je al meer meet verschil dan de bandenspanning :-{
Je achterwiel maakt over het algemeen een kortere bocht :roll: en nu :-? :wink:
en je zal (hopelijk) minder vaak blokkeren met je voorwiel :roll:

komen we toch terug op deze:
emeel schreef: ma 28 november 2022, 20:20 Daarom: 2 wielsensoren en 2 gps devices mee. En telefoon met Strava aan. De langste/snelste/meeste PRs bewaren. :bier:
(of gewoon alleen voor, want meer afstand en hoger gemiddelde :bier: )
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik slinger deze nog een keer aan omdat ik vandaag wel op een bizar grote afwijking uit ben gekomen.

Vaste route Gemert gereden, segment is 33,88km lang hier heb ik volgens strava met 26,6 km/u gemiddeld gereden (1:16:23).

Dan mijn Wahoo, snelheidssensor heeft de nieuwste firmware en is goed ingesteld.
Ik heb een ronde gemeten vanaf thuis tot net iets na het einde van het segment.
38,84km lang met een gemiddelde van 29,2km/u (1:19:51).

Qua tijd scheelt het 3 minuten en 28 seconden die ik volgens mijn Wahoo langer onderweg ben geweest.
Ook heb ik volgens mijn Wahoo bijna 5km meer afgelegd (stuk van huis naar begin route is hooguit 1,5km) en laten we zeggen dat ik mijn ronde 500m na het segment afgedrukt heb.
Effectief heb ik dus ergens 3km meer afgelegd dan het segment aangeeft.

Ik twijfel steeds mee aan de betrouwbaarheid van het GPS signaal omdat al het andere simpelweg goed is ingesteld.

Bijzonder voorval vind ik het.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

verwijder de training eens van strava en laad hem daarna nog eens een keer handmatig in op de pc??
Dat gaat heel soms wel een mis
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Of de basisdata, die van de maker van het segment, klopt niet.

Bekijk je gpx eens In een andere viewer en meet de afstand van het rondje. Dan weet je hoe lang die echt is (als jou meetinstrument correct is :lol: )
Eric_nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 14 april 2021, 15:54
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 AL 2021

Ik vertrouw mijn Garmin eerder dan een Strava segment. Inderdaad is zo'n segment compleet afhankelijk van degene die em aangemaakt heeft.

Zo heeft bijvoorbeeld Bakelse bos een segment voor het hele rondje met de start aan de zuid lus. Die is 2 km korter dan de werkelijke afstand, wat hele lage gemiddeldes oplevert.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mijn beperkte ervaring, 2cents, met strava is dat die een goede gps track niet herkent.
Ben dus alweer afgemeld omdat ik niet eens segmenten kan vergelijken op deze manier.
Lekker fietsen!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

emeel schreef: wo 28 juni 2023, 22:33 Of de basisdata, die van de maker van het segment, klopt niet.

Bekijk je gpx eens In een andere viewer en meet de afstand van het rondje. Dan weet je hoe lang die echt is (als jou meetinstrument correct is :lol: )
Dit was het hem dus, waarschijnlijk.

Ik heb mijn gereden route aangemaakt als segment, met hetzelfde start en eindpunt, dan klopt mijn tijd/ afstand stukken beter, alhoewel dat voor de ranking geen reet verschil maakte.
(Ik troost me met de gedacht dat Thijs Zonneveld maar 00:01:08 sneller is dan mij).

Maar de gereden afstand en gemiddelde kloppen in ieder geval wel! Nu nog ergens 3,5 minuut sneller zien te worden :lol:
Eric_nl schreef: wo 28 juni 2023, 23:19 Ik vertrouw mijn Garmin eerder dan een Strava segment. Inderdaad is zo'n segment compleet afhankelijk van degene die em aangemaakt heeft.

Zo heeft bijvoorbeeld Bakelse bos een segment voor het hele rondje met de start aan de zuid lus. Die is 2 km korter dan de werkelijke afstand, wat hele lage gemiddeldes oplevert.
Zuid lus? Aan de kant van de rijpelberg bij het viaduct?

Ik rij altijd vanaf de fietsbrug van Dierdonk omdat ik vanaf Gemert kom, maar daar hoef ik voorlopig geen snellere tijd neer te zetten (zowel 1x, 6x, 7x en 10x niet :wink: ).
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Zo zie je maar weer, het toepassen van deductieve logica is zinloos als de premissen niet op orde zijn. :bier:

Jammer dat deze conclusie al zo snel kwam. Wilde net voorstellen om naast 2xGPS van verschillende merken en rotatiemeters op voor-en achterwiel, nog een atoomklok om je arm te hangen om te toetsen of de registratie van tijd door al die apparaten wel zuiver is.
Ja, doei !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mario070 schreef: do 1 december 2022, 15:31 Ik doe er nog een schepje bovenop :D
Heb je je wielsensor aan het voorwiel of achterwiel, dan heb je al meer meet verschil dan de bandenspanning :-{
Je achterwiel maakt over het algemeen een kortere bocht :roll: en nu :-? :wink:
Maar je aandrijving gaat via het achterwiel en aandrijving = slip. Zeker in mul zand maakt je achterwiel veel meer omwentelingen :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Vergeet de vele wheelies niet!
Mad Wally schreef: do 29 juni 2023, 08:06
Mario070 schreef: do 1 december 2022, 15:31 Ik doe er nog een schepje bovenop :D
Heb je je wielsensor aan het voorwiel of achterwiel, dan heb je al meer meet verschil dan de bandenspanning :-{
Je achterwiel maakt over het algemeen een kortere bocht :roll: en nu :-? :wink:
Maar je aandrijving gaat via het achterwiel en aandrijving = slip. Zeker in mul zand maakt je achterwiel veel meer omwentelingen :bier:
Proberen lukt altijd
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Vergeet de vele wheelies niet!
Mad Wally schreef: do 29 juni 2023, 08:06
Mario070 schreef: do 1 december 2022, 15:31 Ik doe er nog een schepje bovenop :D
Heb je je wielsensor aan het voorwiel of achterwiel, dan heb je al meer meet verschil dan de bandenspanning :-{
Je achterwiel maakt over het algemeen een kortere bocht :roll: en nu :-? :wink:
Maar je aandrijving gaat via het achterwiel en aandrijving = slip. Zeker in mul zand maakt je achterwiel veel meer omwentelingen :bier:
Proberen lukt altijd
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Peelrijder schreef: wo 28 juni 2023, 20:22 Ik slinger deze nog een keer aan omdat ik vandaag wel op een bizar grote afwijking uit ben gekomen.

Vaste route Gemert gereden, segment is 33,88km lang hier heb ik volgens strava met 26,6 km/u gemiddeld gereden (1:16:23).

Dan mijn Wahoo, snelheidssensor heeft de nieuwste firmware en is goed ingesteld.
Ik heb een ronde gemeten vanaf thuis tot net iets na het einde van het segment.
38,84km lang met een gemiddelde van 29,2km/u (1:19:51).

Qua tijd scheelt het 3 minuten en 28 seconden die ik volgens mijn Wahoo langer onderweg ben geweest.
Ook heb ik volgens mijn Wahoo bijna 5km meer afgelegd (stuk van huis naar begin route is hooguit 1,5km) en laten we zeggen dat ik mijn ronde 500m na het segment afgedrukt heb.
Effectief heb ik dus ergens 3km meer afgelegd dan het segment aangeeft.

Ik twijfel steeds mee aan de betrouwbaarheid van het GPS signaal omdat al het andere simpelweg goed is ingesteld.

Bijzonder voorval vind ik het.
Ik heb het juist andersom, ik vond de laatste tijd mijn gemiddelde snelheid erg laag en de afgelegde afstand wel erg kort. Ik fiets ook met een Wahoo (Roam). Als eerste heb ik de batterij van de wielsensor vervangen omdat ik twijfelde of deze nog goed was, maar geen verschil :(( . Toen maar eens in de instellingen van de Wahoo gekeken en wat schetst mijn verbazing, de vast ingestelde wielomtrek was verdwenen en de setting stond op auto calibrate en de door de auto calibrate vastgestelde waarde voor de wielomtrek stond maar liefst 10% lager dan de werkelijke waarde :evil: Het lijkt er op dat er een keer een update is geweest die alle waarden heeft gewist en de instelling terug heeft gezet. Bij mijn vrouw is namelijk precies hetzelfde gebeurd.

En dat verschil van 10% lijkt goed te kunnen: https://www.youtube.com/watch?v=8e0iLza2dYo
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie