Wielomtrek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je je trainingen betrouwbaarder wil krijgen koop dan een vermogensmeter.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je cijfertjes bekijkt is het leuk dat de cijfertjes kloppen.
Daarom een wielsensor.
De tijd van hartslag- en vermogensmeting heb ik gehad, Strava is alleen om ritjes te delen en te te downloaden.
Maar als ik een stukje ga fietsen vind ik het fijn als de teller aangeeft wat ik gereden heb, en niet ongeveer 10% minder. :-{
Voor nattevingerwerk heb je geen toestel van >€150 nodig. :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Alien schreef: ma 28 november 2022, 10:58
Bertus51 schreef: ma 28 november 2022, 03:44Gelukkig niet. Daar moet Strava van af blijven.
Maak je geen illusies: Strava blijft nergens vanaf; de aangeleverde data wordt flink nabewerkt. Dat is niks om je zorgen over te maken, want dat gebeurt in alle fasen van ritregistratie. Je sensoren leveren ruwe data aan je GPS, en die moet geïnterpreteerd worden om er iets zinnigs van te maken.
Maar met de gemeten waarden van een wielsensor, van een Wahoo in mijn geval, daar doet 'Strava' wél wat mee. Zoals de afgelegde weg berekenen en de gemiddelde snelheid.
Tenzij er recentelijk grote wijzigingen zijn geweest, gebruikt Strava daarvoor —bij mijn weten— alleen de GPS-data.
Mijn ervaring is dat Strava de wielsensor die verbonden is met mijn Wahoo fietscomputer neemt als uitgangspunt voor het berekenen van afstand en gemiddelde snelheid. De resultaten kunnen nog steeds afwijken tussen Strava en de Wahoo app omdat beide de nabewerkingen van de data vermoedelijk niet precies op dezelfde manier uitvoeren. Maar in mijn geval zijn die verschillen nooit groot. (Tientallen meters op een ritje Zeisterlitz). Ik besteed wel wat tijd aan het goed meten en instellen van de wielomtrek.

Strava vermeldt twee methodes voor het bepalen van de afstand:
Bron, Strava, 16 September 2022
https://support.strava.com/hc/en-us/art ... lculations

"...
Methods of Calculating Distance
There are two main ways to calculate the distance for most sports - Ground Speed Distance and GPS-calculated Distance. Ground speed will measure your speed along the surface you are traveling (counting the revolutions of a wheel), and GPS-calculated distance will "connect the dots" between your GPS points and triangulate the distance between the coordinates. Each method of gathering data can and may introduce some inaccuracy..."
Laatst gewijzigd door Bertus51 op ma 28 november 2022, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In jouw linkje lees ik dat Strava de GPS data gebruikt. Maar als je een wielsensor hebt wordt die data gebruikt om de totale afstand en het gemiddelde weer te geven.
Voor de segmenten wordt de gps data gebruikt.
support strava.com schreef: How Strava measures and displays distance
When a GPS file is uploaded, Strava takes the distance data recorded in the file and parses it into a data stream to calculate total distance, average speed, and max speed. Depending on which method for recording distance is used (see explanation below), that data will be reflected in the distance stream and thus on Strava. Under normal conditions, differences should be minimal when comparing distance or speed metrics on Strava versus the GPS device. Still, any minor inconsistencies are likely due to number crunching on both ends - Strava processes and analyzes the data in the file independently. In contrast, most GPS devices tabulate these values on the device itself.

On Strava, distance contributes to your overall distance totals, whether in your Training Calendar, the bar graph on the Profile page, or your overall and yearly stats in the Profile sidebar. Additionally, distance readings contribute to your average speed, as average speed is calculated from distance over your total moving time. Distance does not, however, contribute to your segments or segment times. Segment times are based on when you cross the start and endpoints of a segment. Therefore, distance is mostly a personal metric and statistic, except when Strava runs a distance-based challenge, like the monthly distance challenges, and in that case, the distance would be competitive.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Daarom: 2 wielsensoren en 2 gps devices mee. En telefoon met Strava aan. De langste/snelste/meeste PRs bewaren. :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Daarom heb jij van die lange mouwen. Er zitten allemaal apen in!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Makkelijk schreef: ma 28 november 2022, 11:55 Als je je trainingen betrouwbaarder wil krijgen koop dan een vermogensmeter.
Zeker waar!

Die zijn alleen zo ontzettend duur en wegens de 'intervallende' aard van mountainbiken totaal zinloos op een mtb.

Op de racefiets overweeg ik er wel eentje op gaan te zetten.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1579
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 november 2022, 20:00 In jouw linkje lees ik dat Strava de GPS data gebruikt. Maar als je een wielsensor hebt wordt die data gebruikt om de totale afstand en het gemiddelde weer te geven.
Voor de segmenten wordt de gps data gebruikt.
Hier heb ik al eens een keertje van wakker gelegen :bier: Tijd voor een experimentje waarbij ik de wielomtrek van mijn Garmin wielsensor eens absurd hoog zet en dan een Utrechtse Heuvelrug gaan rijden met de Garmin 1030 en kijken wat daaruit in Garmin Connect en in Strava rolt. (Strava wordt automatisch gevoed vanuit Garmin Connect, draait dus niet zelfstandig parallel naast Garmin).
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haha, ik denk dat Strava te grote afwijkingen ook niet zomaar accepteert :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou die oude fietscomputer weer eens uit de kast trekken en daar de wielomtrek nauwgezet in instellen.
Dan krijg je pure onbewerkte data over je afstand en gereden tijd ;-)

En de meeste van die dingen zijn gewoon erg nauwkeurig (uiteraard afhankelijk van hoe goed je de wielomtrek gemeten hebt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 november 2022, 22:43 Haha, ik denk dat Strava te grote afwijkingen ook niet zomaar accepteert :wink:
Zelf heb ik geen Strava.....maar Strava neem klakkeloos 38km met een rondje LV HV met een verkeerd ingesteld wielomtrek over :( zag ik hier laatst op het forum voorbij komen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Klopt Mario, ik weet waar je op doelt.

Voor mij is het net zo'n raadsel waarom dat zo was.

Bij de Dutch Masters had ik 210km op een rit van 200km en daar heb ik geen meter omgereden.

Dan heb ik daar 5% afwijking gehad, als dat ook voor HV/LV doet kom je uit op 36km, wat alsnog tussen de 3 en 5 km meer is :~
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

LV HV = max 32km
De 0,019mm afwijking die jij opgeeft = precies 6 km
Ik zou dat later helemaal uitgerekend hier posten :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Houd er ook rekening mee dat je band onderweg slijt en zo neemt je daadwerkelijke wielomtrek tijdens het rijden af :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Peelrijder schreef: ma 28 november 2022, 21:51
Makkelijk schreef: ma 28 november 2022, 11:55 Als je je trainingen betrouwbaarder wil krijgen koop dan een vermogensmeter.
Zeker waar!

Die zijn alleen zo ontzettend duur en wegens de 'intervallende' aard van mountainbiken totaal zinloos op een mtb.

Op de racefiets overweeg ik er wel eentje op gaan te zetten.
Nou dat is niet helemaal waar.
De vraag is waarom je hem koopt.

Ik vind het fijn dat ik bv weet op vermogen X kan ik deze klim prima rijden.
En als ik bv 350 watt rijd en ze vliegen me voorbij, weet ik dat ik ze snel weer tegenkom of dat het mvdp was.

Op de racer is het natuurlijk makkelijker pacen, maar op de MTB heeft het zeker zijn. Juist als je er 1 op de racer hebt.
Ik zou wel starten met de racer en dan MTB.

Wat is duur ik heb twee quarqs als je dat handig doet is de meerprijs iets van 400 per crank.
Als ik hier de meeste fietsen voorbij zie komen is dat toch voor een aantal geen probleem.

En de wielomtrek, sensor op automatisch zetten, dan bepaald de GPS af en toe je wielomtrek en dat klopt het beste.
Ik heb geen enkel probleem met GPS overigens ook niet op de MTB routes. Ik rijd nooit met een wielsensor
Plaats reactie