Wielomtrek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Als deze bij GPS techniek moet staan, graag verplaatsen.

Ik rij met spullen van wahoo bolt i.c.m. wielsensor.

De wielsensoren kan je dus instellen qua wielomtrek in de app.

Nu twijfelde ik de laatste tijd of mijn wielomtrek wel goed was ingevoerd en vandaag de proef op de som genomen door met verschillende instellingen te rijden:

Ik rij met een 29" met 2.35 banden.

De app van wahoo geeft maar tot 2.3 een maat op (2.326m), hiermee leek mijn gemiddelde snelheid vrij aardig te kloppen
op de stand automatisch zakt mijn snelheid met gemiddeld 3 km/u in, terwijl ik het rondje in nagenoeg dezelfde tijd rij (strava corrigeerd deze tijd ook)

Nu heb ik mijn wielomtrek nagemeten door een spanband om het wiel te doen en een streepje te zetten waar deze de klem weer raakt, deze heb ik nagemeten met de rolmaat en kom dan uit op een omtrek van 2.345m.
In het verleden mat ik de wielomtrek na door 10 omwentelingen te doen, maar omdat je scheef kan gaan e.d. zijn deze ook onbetrouwbaar heb ik ervaren (10 keer geeft gemiddeld 2.308, waarme je nog een kleinere omtrek hebt dan een 2.3).

Hoe doen jullie dit? en misschien is het ook handig de maten op te geven voor de wielmaat + merk en type band.

Voor mij is het als volgt:

29" Specialized Fast Trak 2.35 - 2.345m
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Pi maal D
Ride like you stole it
aart93
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Rolmaat op de grond en minimaal 1 rotatie langs op maken. Belangrijk is wel dat je de bandendruk en belasting zo realistisch mogelijk maakt, want dat scheelt aanzienlijk in de omtrek!!

Een vaste waarde per merk/type band kan je dus niet geven, want dat hangt ook weer af van je velgbreedte, bandedruk en belasting
Laatst gewijzigd door aart93 op zo 27 november 2022, 20:01, 2 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

De enige manier om het goed te doen IMHO:

De band waar de magneet zit op de juiste druk zetten > streep met krijt op band en grond > al dan niet ondersteund door een 2e persoon een aantal omwentelingen rijden (zoveel mogelijk rechtuit) > krijtstreep zetten bij de streep op de band > afstand meten en delen door het aantal omwentelingen.

Edit: even verplaatst.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Het gaat wel om je 'dynamic rolling radius' in hoeverre je die met een spanband of pi*D correct meet?
2) Lijstjes maken is IMHO vrij onzinnig omdat het belasting en druk afhankelijk is (eigenlijk ook snelheid maar die component lijkt me redelijk verwaarloosbaar in dit geval).
3) Op een fiets zal het me persoonlijk een zorg zijn. Met voertuigen was het doorgaans een rechte weg zoeken met hectometer paaltjes om te "ijken".
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een beetje zoals de Baron, maar dan slechts 1 omwenteling, omdat het lastig is om meerdere omwentelingen precies rechtuit te rijden.

Dus streepje aan zijkant vd band, streepje op de grond.
Op de fiets en rechtuit rollen, met mn gewicht op het zadel.
Weer een streepje op de grond waar het streepje van de band uitkomt.
Meten.
Evt. dit 2x of 3x doen.

Uiteraard doe je dit met een andere band weer opnieuw.
Een Pietje Precies doet het ook nog een keer als de band begint te slijten.

De automatische calibratie die in sommige toestellen zit kan heel vreemde waarden opleveren. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat je de gps gaat gebruiken om je wielsensor te calibreren, terwijl je de wielsensor juist had gekocht omdat de gps meting teveel afwijkt :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dan zit ik met mijn spanband denk ik nog niet zo verkeerd, deze was ook enigzins aangetrokken, omdat hij anders niet bleef zitten.

Dat meten met omwentelingen heb ik dus gedaan, waarmee mijn omtrek dus effectief kleiner is, dat is wel de *DRR maar deze lijkt minder betrouwbaar.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Die standaardwaardes van Wahoo heb je niets aan als je nauwkeurig wilt meten. Het is sterk afhankelijk van merk en type band en de velgbreedte.
Of je wel of niet op de fiets zit kan ook zo'n 10cm verschil zijn per omwenteling, of ben ik nu zo zwaar? :D
Ik doe altijd 3 omwentelingen meten en dan ruim naar beneden afronden.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

baron062 schreef: zo 27 november 2022, 19:56 De enige manier om het goed te doen IMHO:

De band waar de magneet zit op de juiste druk zetten > streep met krijt op band en grond > al dan niet ondersteund door een 2e persoon een aantal omwentelingen rijden (zoveel mogelijk rechtuit) > krijtstreep zetten bij de streep op de band > afstand meten en delen door het aantal omwentelingen.

Hier ook, je wilt uiteindelijk de afgelegde weg meten onder werkelijke omstandigheden.
Lekker fietsen!
Eric_nl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 14 april 2021, 15:54
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 AL 2021

Toch heb ik goede ervaringen met de automatische bepaling van mijn Garmin. De omtrek waarde die mijn Garmin bepaald heeft was letterlijk maar 1 mm afwijkend van de waarde die Schwalbe opgeeft voor mijn type band.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Zogenaamd geen strava-ridders hier maar dit moet tot de millimeter uitgezocht worden :roll:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Strava doet niets met de wielsensor :bier:
cycloworld.cc schreef:Are you using a speed sensor?
Strava always uses GPS data to calculate average and total distance, even if you use a speed sensor. One of the reasons Strava does this is that a speed sensor can give false readings if you set the wheel circumference incorrectly.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 november 2022, 00:31 Strava doet niets met de wielsensor :bier:
Gelukkig niet. Daar moet Strava van af blijven.
Maar met de gemeten waarden van een wielsensor, van een Wahoo in mijn geval, daar doet 'Strava' wél wat mee. Zoals de afgelegde weg berekenen en de gemiddelde snelheid.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Johanson schreef: zo 27 november 2022, 23:55 Zogenaamd geen strava-ridders hier maar dit moet tot de millimeter uitgezocht worden :roll:
Dat niet zozeer, het is meer voor mijn trainingen betrouwbaarder te krijgen.
Bertus51 schreef: ma 28 november 2022, 03:44
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 november 2022, 00:31 Strava doet niets met de wielsensor :bier:
Gelukkig niet. Daar moet Strava van af blijven.
Maar met de gemeten waarden van een wielsensor, van een Wahoo in mijn geval, daar doet 'Strava' wél wat mee. Zoals de afgelegde weg berekenen en de gemiddelde snelheid.
Hier ben ik dus kritischer naar aan het kijken, wat strava met de data van mijn wahoo doet zal me een zorg zijn 90% staat toch op privé, nu is het wel zo dat om dit te controleren strava wel weer handig is.
Als ik mijn eigen gemiddelde snelheid langs die van strava leg ben ik altijd sneller op strava dan op de wahoo, dus wie heeft er dan gelijk?

Ik probeer mijn trainingen betrouwbaarder te krijgen.
Als je bergop of -af aan het rijden bent, heeft een gps nogal eens de neiging om vreemd te gaan te doen, maar als ik op een klim van 60 meter omhoog op een halve kilometer ineens consequent 1,5km/u langzamer ben, twijfel ik soms wel aan mijn materiaal.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Bertus51 schreef: ma 28 november 2022, 03:44Gelukkig niet. Daar moet Strava van af blijven.
Maak je geen illusies: Strava blijft nergens vanaf; de aangeleverde data wordt flink nabewerkt. Dat is niks om je zorgen over te maken, want dat gebeurt in alle fasen van ritregistratie. Je sensoren leveren ruwe data aan je GPS, en die moet geïnterpreteerd worden om er iets zinnigs van te maken.
Maar met de gemeten waarden van een wielsensor, van een Wahoo in mijn geval, daar doet 'Strava' wél wat mee. Zoals de afgelegde weg berekenen en de gemiddelde snelheid.
Tenzij er recentelijk grote wijzigingen zijn geweest, gebruikt Strava daarvoor —bij mijn weten— alleen de GPS-data.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie