Specialized stumpjumper comp29 trapas

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Ken123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 november 2022, 12:16

Hallo,

Ik had mijn zoon een stumpjumper gekocht, 2dehands voor zijn verjaardag.
Fiets beviel hem goed.
Na 4 weken kwam de trapper 2x los van de as.
Fietsenwinkel binnen gedaan.
Nu blijken er voor 400 euro kosten aan te zijn.
Ik ben zelf een leek qua fietsen maar is 400 euro een normale prijs voor een nieuwe trapas?
Is er een goedkoper alternatief?

Foto van de fiets :
Afbeelding

Groeten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alleen voor de trapas(lagers)? Of zijn er nog andere dingen met de fiets die (volgens de FM) moeten gebeuren?
Voor 400 euro koop ik een complete nieuwe crank met lagers uit een dure groep, dus als er niet meer gebeurd dan een trapasje vervangen voor dat geld wordt je volgens mij opgelicht...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ken123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 november 2022, 12:16

Merci voor het snelle antwoord.

Ik heb hem binnen gedaan en telefonisch de melding gekregen dat er toch wat kosten aan zijn.
Zoals ik al zei ben ik een leek qua fietsen maar de man zei dat er te lang met speling op de trapas gereden is en de trappers zelf moeten ook mee vervangen want die is ook dol gedraaid...
Ook zou er iets aan een schijf schelen waar ik niks van gemerkt heb maar goed.
Dinsdag haal ik de fiets op en gaat hij terug naar de man van wie ik hem gekocht heb.hij gaat kijken of hij hem zelf kan maken.
Maar 2dehands gekocht dus niet veel te vertellen qua garantie dus is even afwachten hoe dat lopen gaat.
Stel dat ik er met de verkoper niet uit geraak en dit zelf moet bekostigen.
Is dit soort fiets het waard om zo een kosten aan te maken?

Groeten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

400 euro is belachelijk duur voor een trapas en een paar cranks. Of een setje lagers en een crankstel.
Maar als de fietsenmaker de fiets weer in absolute nieuwstaat brengt, dan is 400 euro een koopje.

Probleem is wat je zelf al zegt, je hebt er zelf geen verstand van.
Das geen schande, jij hebt weer verstand van iets heel anders, ieder zn ding.
Maar in zo'n geval betaal je iemand anders die er wel verstand van heeft.
De fietsenmaker dus.
Als je dit zelf op gaat lossen kost het aan onderdelen minder (crankstel, lagers en remschijf), maar je moet wel speciaal gereedschap aanschaffen.
En je moet kunnen beoordelen wat nog goed is en wat niet. Bijv. bij die remschijf, of bedoelde hij schijfrem?
Hier op het forum kan je hulp en info krijgen, maar je zult het zelf moeten doen.

Eerst maar eens kijken waar de verkoper mee komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ah, de crank is dus gewoon uitgelubberd, de trapas is waarschijnlijk nog goed, want een nette kwaliteit staal. Echter bij twijfel ook vervangen.

Als je er niet uitkomt met de verkoper en je bent een beetje handig zou het met een pedaalsleutel, cranktrekker, trapassleutel en een setje knappe Inbus™sleutels op te lossen moeten zijn, een crankstel hoeft niet veel te kosten: https://www.bike24.com/mtb-cranksets.ht ... erm=&sort=

Maar als je niet heel handig bent of het zelfvertrouwen mist zou ik er mee naar de fietsenmaker gaan, die voor ca 150-200 euro voor alleen die crank en as klaar zou moeten zijn, incl montage . 400 euro is gewoon te veel voor alleen deze reparatie.

Is de fiets het waard? Dat kan je alleen zelf beoordelen.
Ken123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 november 2022, 12:16

Dinsdag krijg ik de offerte mee van de fietsenmaker om aan de verkoper te laten zien en dan kan ik zeggen wat er juist voor die 400 euro zou gebeuren.
Heb de fiets voor 450 euro gekocht, het leek me toen een koopje maarja wie ben ik :-D
Is die fiets het waard om 400 euro in te steken?
Is het een beetje een goeie fiets voor een 15 jarige om wat in de bos te rijden?
Ken123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 27 november 2022, 12:16

Update :

trapas,crank en trappers kosteloos vervangen door de verkoper alsook voor en achter nieuwe remblokken.


Groeten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Netjes :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Zeker netjes. Al had ik hem zelf anders verkocht, eerst gefixt. Of het vooraf gemeld.
Plaats reactie