Dropper post zit vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
michielios2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 juni 2022, 10:22

Hoi,
Een paar maanden geleden heb ik een Canyon Lux Trail CF6 gekocht. Nou heeft mijn dropper post (Fox transfer SL) sinds een week kuren na een regenachtige rit. Zowel omlaag als omhoog moet je veel kracht zetten, zie https://youtu.be/qCN8TWQvwgU . Iemand enig idee waar dit aan ligt? Ik heb ondertussen ook Canyon gemaild, maar nog geen reactie terug.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat lijkt me inderdaad niet goed. Is de luchtdruk aanpasbaar? En is dit er eentje die je zelf eenvoudig kunt servicen door de collar van nieuw vet te voorzien?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
michielios2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 juni 2022, 10:22

Dacht ik eerst ook aan maar is niet op lucht druk maar maakt gebruik van een veer (learned that the hard way). Collar heb ik nog niet eraf gehaald, heb geen goede sleutel hiervoor (is iets van 35 mm)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bij de droppers op luchtdruk waar ik aan refereer, is het mogelijk om die collar met de hand, zonder sleutel, los te draaien. Jouw dropper met veer, in combinatie met het gegeven dat je een sleutel nodig hebt voor de collar, doet mij jou aanraden eerst een service manual op te snorren. Dan weet je wat je kunt verwachten.

Je hebt niet de zadelpenklem los gehad en veel te vast aangedraaid?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De zadelpenklem te strak is het meest voor de hand liggend.
Hier een review met wat technische plaatjes, misschien wordt je er iets wijzer van :
https://m.pinkbike.com/news/review-fox- ... -post.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Er staat highly preloaded spring. Zou dus wel inderdaad voorzichtig zijn als je het deel uit elkaar haalt.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

na montage van deze fox had ik precies hetzelfde nadat ik de zadelpenklem op de voorgeschreven Nm had vastgezet. Na het iets losser draaien geen enkel probleem meer.
michielios2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 juni 2022, 10:22

Ondertussen ook reactie van Canyon, geven inderdaad aan om zadelpenklem op maximaal 3.5NM te zetten ipv de 6NM die staat aangegeven. Snap niet zo goed waarom dat dit 2 maanden lang geen problemen heeft gegeven, maar goed heb het aangepast. Wordt dan duidelijk wel iets soepeler maar nog steeds clunky. Ook als ik naar 1NM ga (ongeveer het laagste wat kan zonder de zadelpen in het frame te drukken) zitten er nog haperingen in, alhoewel het ook dan nog iets soepeler wordt.

Ik heb opnieuw Canyon gemaild, ben benieuwd wat ze zeggen. Aangezien het na een zeer regenachtige rit ontstaan is denk ik toch meer aan een probleem met de smering.
Yemapa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 6 november 2022, 15:40

Ik heb hetzelfde probleem gehad en ik heb het opgelost door Dynamic Galli Grease Pro op de gehele zadelpen te smeren. Gewoon een filmlaagje en even handmatig een keer of 15 omhoog en omlaag doen.
michielios2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 16 juni 2022, 10:22

Uiteindelijk bericht van Canyon: geven aan dat ze verwachten dat het verholpen is met lagere torque van zadelpenklem en wat olie (float fluid) tussen sleeve door met een zip tie klein gaatje te creëren. Gedaan, en heeft wel wat geholpen maar heb het idee dat het nog steeds suboptimaal werkt. Het werkt redelijk soepel als ik de zadelpenklem op maximaal 2NM zet, maar heb het idee dat de zadelpen dan toch wat zakt op hobbelige trails. Ik probeer het nog even maar anders maar opsturen naar canyon ben ik bang.
Welke torque houden jullie normaal aan voor de zadelpenklem?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op gevoel meestal... Als de pen niet zakt is het strak genoeg en heeft nog strakker aandraaien weinig zin.
Als je met een momentsleutel werkt kun je de maximale waardes opzoeken van frame/klem/zadelpen om te bepalen hoe ver je kunt gaan.

Maar als je de klem zo strak moet zetten om zakken te voorkomen dat je dropper niet meer (goed) werkt is er toch ergens wat mis in de maatvoering. Frame te ruim, pen te krap... misschien een combinatie van frame en pen die afzonderlijk wel binnen de toleranties liggen maar allebei aan de "verkeerde"kant van het spectrum. En dus samen niet strak genoeg op elkaar passen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welke torque houden jullie normaal aan voor de zadelpenklem?
Aandraaien en telkens de dropper op en neer bewegen.
Zodra er een stroef stukje in de beweging komt draai ik de klem 1/4 slag terug en dat is het.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Goku
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: do 25 november 2021, 22:11

kermit schreef: vr 25 november 2022, 15:57 Op gevoel meestal... Als de pen niet zakt is het strak genoeg en heeft nog strakker aandraaien weinig zin.
Als je met een momentsleutel werkt kun je de maximale waardes opzoeken van frame/klem/zadelpen om te bepalen hoe ver je kunt gaan.

Maar als je de klem zo strak moet zetten om zakken te voorkomen dat je dropper niet meer (goed) werkt is er toch ergens wat mis in de maatvoering. Frame te ruim, pen te krap... misschien een combinatie van frame en pen die afzonderlijk wel binnen de toleranties liggen maar allebei aan de "verkeerde"kant van het spectrum. En dus samen niet strak genoeg op elkaar passen.
Geen/te weinig (carbon) montage pasta is dan ook nog een mogelijkheid lijkt me.
Goku
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: do 25 november 2021, 22:11

Zit te kabel ook wel strak genoeg aangesloten? Ik heb vaker gehad dat wanneer de kabel 'net strak genoeg' staat om de op/neer bewegingsmogelijkheid te activeren het wat moeizaam gaat. De kabel dan net wat strakker zetten opent het geheel wat meer en maakt de beweging soms soepeler. (Al was dit wel met wat oudere/goedkopere droppers).
Plaats reactie