Hels kabaal sram level TLM

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Even een kleine inleiding: ik heb een Canyon lux trail CF8 en ben daar super tevreden over, behalve over de voorrem.

Hier zit Sram level TLM op incl. centerline (massieve) remschijf. Ik heb deze goed ingeremd volgens procedure maar vanaf het begin maakt de voorrem een hels kabaal bij stevig remmen en creert soms ook enorme trillingen door het hele frame met allerlei raar geluid. Achter gebeurt dit niet en werkt alles prima zonder geluid.

ik heb om te kijken of het aan de schijf/blokjes lag toen een centerline x gemonteerd met gesinterde blokjes van BBB, gaf geen resultaat het geluid bleef

Uiteindelijk terug naar de basis gegaan, de originele schijf en blokjes licht opgeschuurd en terug gemonteerd. Situatie blijft onveranderd en is nu al een hele tijd zo. Soms doet hij het zonder geluid bijvoorbeeld na een wat langere afdaling (ik woon in Zuid Limburg) maar 90% van de tijd blijft het , bij droog en nat weer.

Ik begrijp dat remschijven soms wel eens kunnen janken, maar dit is echt hortend en stotend stilkomen.

Ik ben op het punt iig voor gewoon een setje XT te monteren maar heeft iemand nog suggesties? Is dit een Sram probleem? Afhankelijk van de commanteren kunnen we het verder in dit topic allicht hebben over welke remset verstandig is te monteren zou ik over gaan tot vervanging.

Alvast bedankt voor jullie input!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ik heb dit ook en dit ligt simpelweg aan de combinatie remschijf & klauw.
Bij mij is het iets minder hevig, maar ik heb bij iets krachtiger remmen voor dat het een beetje schokt.
Vork, balhoofd, schijf en klauw zitten allemaal goed vast en zijn spelingsvrij.

Ik moest wennen aan de aangrijppunten van sram t.o.v. shimano maar daar ben ik nu ook wel overheen.

De schijven van shimano zijn sowieso stiller omdat ze iets dikker en massiever zijn, wat dus minder resoneert.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Ben ook Level TLM gebruiker; weinig kabaal bij droog weer, bij nat wel gepiep. Heb sinds een paar maanden Trickstuff schijven en die lijken wat stiller (zijn 2 mm. dik).
Als remmen herrie blijven maken-ook na blok en schijfwissel-, dan kan dat veroorzaakt worden door een zwetende remklauw, waardoor blokken en schijf door een klein beetje DOT remvloeistof worden vervuild.
Strong, light, cheap: pick two.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik dacht dat dit al jaren geleden was opgelost.
https://www.mtbr.com/threads/a-turkey-g ... ns.991378/
https://www.mtbr.com/threads/the-juicy- ... ad.425196/
https://singletrackworld.com/forum/topi ... -a-turkey/
https://singletrackworld.com/forum/topi ... ey-gobble/
https://www.socaltrailriders.org/thread ... ble.58685/

Avid=Sram.
Oude oplossingen voor een oud probleem?
Ik heb geen recente ervaring omdat ik na mn squirtende Avids overgestapt ben op Shimano.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Dankjulliewel voor de reacties!

Ik was nog vergeten te vermelden, dat de remmen reeds ook nog eens extra ontlucht zijn, wat tijdelijk verbetering gaf, maar snel kwam het vibreren en kabaal weer terug.

De oplossingen zoals in alle genoemde topics heb ik, met uitzondering van het vasttapen van de remleiding, reeds geprobeerd zonder succes.

Ik heb mijn oude fiets nog staan, een Trek Xcalibur uit 2018 waar Shimano M315 remmen op zitten. Hoewel simpel, hebben deze nog nooit kabaal gemaakt. Ik denk dat ik even de voorrem monteer met de centerline x schijf die ik nog heb liggen en kijk of het dan weg is.

Is dat het geval, plaats ik een ander setje remmen, in ieder geval aan de voorzijde. Ik wil dan XT pakken, maar is het verstandig dan 2 of 4 zuigerig te nemen? (ik woon in Zuid Limburg en moet nog wel eens bergaf, maar wil geen overdreven overkill enduro remmen plaatsen)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

RaoulGS schreef: di 18 oktober 2022, 12:28 (ik woon in Zuid Limburg en moet nog wel eens bergaf, maar wil geen overdreven overkill enduro remmen plaatsen)
Zijn remmen eigenlijk ooit overkill? Wat de een overkill noemt dat vind de ander reserve inbouwen. Ik zou iig liever met reserve achter de hand lange afdalingen ingaan. :bier:
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

I.p.v. XT 2 pots zou ik dan eens kijken maar SLX 4 pots. Kost bijna hetzelfde maar betere performance. Net als Dice zie ik goede remmen inderdaad ook niet als overkill....
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb nog wel een 4 zuiger set liggen trouwens, XT hendels met voor XT zuiger en achter SLX zuiger.
Stuur maar pm als je interesse hebt.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

jmdp schreef: ma 17 oktober 2022, 12:59 Als remmen herrie blijven maken-ook na blok en schijfwissel-, dan kan dat veroorzaakt worden door een zwetende remklauw, waardoor blokken en schijf door een klein beetje DOT remvloeistof worden vervuild.
+1

Als het vanaf aanschaf is zou ik dit probleem voorleggen bij Canyon.
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Ik ben het natuurlijk met iedereen eens dat het fijn en belangrijk is goede en niet onderbemeten remmen te hebben :D

Er is natuurlijk wel een verschil tussen hoe ik mijn fiets gebruik, en stevig downhillen in de Alpen.

Ik zal allereerst even proberen hoe de Shimano voorrem het doet, waarna ik kan beoordelen of een andere remset , al dan niet tweedehands, zinvol is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dennis17e schreef: di 18 oktober 2022, 13:30 I.p.v. XT 2 pots zou ik dan eens kijken maar SLX 4 pots. Kost bijna hetzelfde maar betere performance. Net als Dice zie ik goede remmen inderdaad ook niet als overkill....
Zelfs Deore 4-pots doet het heel lekker.
(Ik heb ook XT en Zee 4-pots, en XT en SLX 2-pots dus ik kan aardig vergelijken)

De 4-pots van Shimano happen iets minder dan de 2-pots. Beginnen iets rustiger, maar remmen uiteindelijk iets harder.
Ik vind ze daarom fijner dan de Shimano 2-pots.

2e hands zou ik niet snel doen, tenzij van een bekende.
Je hebt natuurlijk kans de ellende van iemand anders te kopen, vooral via MP.
Maar vooral vanwege de leidingen.
Die zijn 2e hands misschien te kort voor jouw fiets, en als je nieuwe moet kopen is de 2e hands ineens al veel minder interessant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Gisteravond wou ik even mijn Shimano rem proberen, maar trof ik een ander probleem. Er zit al speling op het balhoofd.

Voor de duidelijkheid: geen gekraak, echt voelbare speling. Beetje balen dat dit al zo snel is (fiets is 24 januari gekocht).

Natuurlijk Google weer even aangeslingerd en ik lees op dit forum dat de Acros headsets veel problemen geven, maar dat gaat meestal over gekraak.

Is eerst schoonmaken zinvol of kan ik beter direct aan de onderzijde de Hope versie met afdichting plaatsen?

En ik realiseer me heel goed dat dit eigenlijk Canyon zijn probleem is, maar voor de kosten van zo'n lager wil ik mijn fiets niet te lang missen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor nu schoonmaken, invetten, afstellen.
En dan meteen zo'n Hope onderkant bestellen.
Dan zit je niet zonder fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RaoulGS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 1 januari 2021, 15:22

Dankjewel,

is onderstaande Hope de juiste (IS52)?

https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... up-p64919/

En is het wijs dan meteen dit bovenste lager mee te plaatsen?

https://www.bike-components.de/en/Hope/ ... up-p34891/

Vergeef mijn onwetendheid; het technische aspect van plaatsen etc is geen probleem, wel de juiste delen uitzoeken..
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

RaoulGS schreef: do 20 oktober 2022, 09:56 Gisteravond wou ik even mijn Shimano rem proberen, maar trof ik een ander probleem. Er zit al speling op het balhoofd.

Voor de duidelijkheid: geen gekraak, echt voelbare speling. Beetje balen dat dit al zo snel is (fiets is 24 januari gekocht).

Natuurlijk Google weer even aangeslingerd en ik lees op dit forum dat de Acros headsets veel problemen geven, maar dat gaat meestal over gekraak.

Is eerst schoonmaken zinvol of kan ik beter direct aan de onderzijde de Hope versie met afdichting plaatsen?

En ik realiseer me heel goed dat dit eigenlijk Canyon zijn probleem is, maar voor de kosten van zo'n lager wil ik mijn fiets niet te lang missen.
Snelste oplossing is alles even uit elkaar halen en opnieuw monteren. Ik rij zelf ook met acros en ik heb (nog) nergens last van. In het begin speling gehad omdat het eea niet goed vast zat.

Een andere bestellen kan altijd nog.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 18 oktober 2022, 23:12
Dennis17e schreef: di 18 oktober 2022, 13:30 I.p.v. XT 2 pots zou ik dan eens kijken maar SLX 4 pots. Kost bijna hetzelfde maar betere performance. Net als Dice zie ik goede remmen inderdaad ook niet als overkill....
Zelfs Deore 4-pots doet het heel lekker.
(Ik heb ook XT en Zee 4-pots, en XT en SLX 2-pots dus ik kan aardig vergelijken)

De 4-pots van Shimano happen iets minder dan de 2-pots. Beginnen iets rustiger, maar remmen uiteindelijk iets harder.
Ik vind ze daarom fijner dan de Shimano 2-pots.
Tussen de XT en SLX voel ik persoonlijk geen verschil, wat is jouw ervaring daarmee in vergelijking met de Deore 4-pots?

Als daar ooo geen merkbaar verschil is dan scheelt dat weer geld namelijk :-D
Laatst gewijzigd door Dennis17e op do 20 oktober 2022, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Plaats reactie