Brunox® Deo - voorvork onderhoud

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

100 man 100 meningen, maar iets dikkers zoals bovengenoemde of wpl is beter. Nog beter is de olie die al in de poot zit.

Ik heb het een tijdje op dropper gebruikt, ging hij stuk van. Al het dikke vet onder de ring opgelost.

Ik denk dat het schoonmaken van je poten en dan insprayen en afnemen prima is. Ik doe dat met de muc-off siliconenspray die ook op frame gaat. Maar dan ga ik niet zeiknat sprayen en daarna even lekker inveren..
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het belangrijkste is denk ik dat de boel schoongehouden wordt, en dat de foamringen onder de seals niet uitdrogen. Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je daar dan exact dezelfde olie voor gebruikt als in de demper, maar dun spul zoals Brunox, siliconenspray e.d. lijkt mij minder goed.

En natuurlijk moet iedereen lekker blijven doen wat-ie wil. Ik hoef andermans rekeningen niet te betalen ;-)
Voor mij werkt het zoals eerder beschreven en tot nu toe wordt dat idee telkens bevestigd door de staat van mijn vorken als ze opengemaakt worden. Dus blijf ik het maar zo doen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: wo 5 oktober 2022, 18:15
Voor mij werkt het zoals eerder beschreven en tot nu toe wordt dat idee telkens bevestigd door de staat van mijn vorken als ze opengemaakt worden. Dus blijf ik het maar zo doen...
Jouw methode > copy/paste :)

Psst iemand deo kopen ? :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

kermit schreef: wo 5 oktober 2022, 18:15 Het belangrijkste is denk ik dat de boel schoongehouden wordt, en dat de foamringen onder de seals niet uitdrogen. Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je daar dan exact dezelfde olie voor gebruikt als in de demper, maar dun spul zoals Brunox, siliconenspray e.d. lijkt mij minder goed.

En natuurlijk moet iedereen lekker blijven doen wat-ie wil. Ik hoef andermans rekeningen niet te betalen ;-)
Voor mij werkt het zoals eerder beschreven en tot nu toe wordt dat idee telkens bevestigd door de staat van mijn vorken als ze opengemaakt worden. Dus blijf ik het maar zo doen...
Ik gebruik altijd RockShox Pitstop Suspension Oil heb hier 10 WT en 15 WT staan zou dat nog wat uitmaken voor vorkpoten, demper en reverb dropper
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4318
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben altijd begonnen na elke rit siliconen spray. Voor vuil en daarna voor iets smering.
Inderdaad vaak af geraden. Toen deed ik het na een onderhoudsbeurt niet en veel meer slijtage op de poten en lekkende seals na 1500km.

Ik doe het gewoon lekker weer.
Op z,n kop zetten ook overigens, maar dat doe ik omdat ie bij mij soms 2 maanden stil staat.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Johangr schreef: di 4 oktober 2022, 11:09 Wij gebruiken dit spul op advies van de mannen bij Bikesuspension(na uitleg bij bikemotionbeurs )
https://www.bikesuspension.nl/webshop/v ... -50ml.html
ik smeer het op de stanchions van de vork en de demper. paar keer in en uit bewegen vervolgens het residu eraf poetsen. Op die manier drogen de foamringen minder snel uit.
Bovenstaande advies kreeg ik ook naar aanleiding van ingesleten vorkpoten. Slijtage was pas goed te zien toen de vork uitelkaar lag. Dus nieuwe vorkpoten erin (Fox). Volgens BS kwam het door de Brunox die ik gebruikte. Brunox lost het vet/olie op in de foamringen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan beter vorkolie gebruiken en af en toe de seals open wippen met een prikkertje of tiewrapjes en dan wat olie erin laten lopen. Dan blijft de boel soepel en gesmeerd.
Brunox bevat oplosmiddel, anders is het te dik om te sprayen.
Dat oplosmiddel helpt idd om ook vet en olie tussen je seals te verdunnen.

Bij de MX gebruiken ze een speciaal flapje dat meteen vuil er tussenuit lepelt.
Past misschien ook op een mtb vork?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 9 oktober 2022, 15:19
Bij de MX gebruiken ze een speciaal flapje dat meteen vuil er tussenuit lepelt.
Past misschien ook op een mtb vork?
Kleinste maat van zo'n seal reiniger is 35-45mm

Groet, Jan
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Heb het op mijn eerste ebike met Fox36 regelmatig gebruikt, om de paar honderd km.
Na 10000km zware omstandigheden (alpen, pyreneeen, sierra nevada etc) zien de stanchions er nog als nieuw uit. Geen enkele slijtageplek whatsoever.
Doch als ik de fiets nu op de kop houdt dan zweet er zeer langzaam (in de loop van weken) een paar druppels olie tussen de seals door. Dat deed ie in het begin niet. Maar goed, dit kan prima normale slijtage van de bushings en seals zijn.
Daarentegen is de vork door het "zweten" nu wel extreem soepel (=zeer comfortabel), de bovenkant is immers altijd prima doorgesmeerd.

Ik denk dat de brunox inderdaad helpt om de stanchions schoon en glad te houden, maar je moet inderdaad oppassen met het verdunnen van je olie in de veerpoten.
Daarom opsprayen, inveren, alle troep en het exces verwijderen. En regelmatig olie verversen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2979
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

RockShox heeft er zelfs een filmpje over gemaakt... die gebruiken Rockshox Suspension Cleaner. Dus wat is dit voor spul? Kijk vanaf ca. 2:10, hou de zaak schoon en droog.

Voor mij werkt de methode silicon oil + schoonhouden al vele vele jaren. Dus wat is de waarheid.

Ik kan wel beamen dat regelmatig de fork olie controlen en verversen absoluut nodig is, ik denk 200 uur is redelijk veilig, 50 uur is m.i. overkill. Er verdwijnt olie door de seals, door gebruik.

https://www.youtube.com/watch?v=G16n1BQKNP4

https://www.sram.com/en/service/models/ss-cln-sus-a1

https://bikerumor.com/suspension-tech-l ... tanchions/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie