Oval blad samen met normaal?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Op mijn gravelbike is het grootste blad 48T al een behoorlijk eind versleten. Ik zit dus wat te oriënteren op een vervangend buitenblad.

In die zoektocht zit ook de overweging om toch eens een oval te monteren. Nu vraag ik me alleen af of het ergens nog problemen oplevert als ik het binnenblad die veel minder gebruikt is nog niet vervang en dus daar nog even mee door kan rijden.

Dus een oval buitenbad en gewoon blad als binnenblad?

Betreft overigens (maar dat doet niet perse ter zake) een Praxis Alba 5 bolt (110BCD) crankstel/blad.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niemand die hier wat over kan zeggen? Of is de vraag te simpel/niet duidelijk genoeg? :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jij weet het niet maar je bent geïrriteerd dat wij het niet weten?
Dat zullen we dan maar als compliment opvatten. :kiss:

Ik denk dat het wel werkt, maar misschien minder soepel schakelt.
Voor schakel je toch minder en meestal zie je het schakelmoment ruim van tevoren aankomen.
Een voorderailleur die 2 ovalen voorbladen aankan zal ook wel een rond en ovalen voorblad aankunnen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Niet geïrriteerd maar verbaasd. :winkie:

Blijkbaar hebben maar weinigen ovalen bladen gereden icm een voor derailleur en of een 2e blad voor.

Je laatste opmerking is wel een goede. Wanneer is een derailleur geschikt...?

Het lijkt me idd dat deze anders afgesteld moet worden aangezien het blad niet rond is. Maar pakt ie hem dan op sommige plekken niet en op andere plekken bijna teveel. Dat soort vragen ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ik zie dit bericht nu pas. Dat kan functioneren. Op mijn mtb met kleinere bladen, triple werkte het. 24 ovaal-32 - 42 ovaal.

Het verschil rond ovaal ga je wel merken! Ik kon dan wat beter door stampen op de grote plaat door het ovaal voordeel.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
jorian
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: do 11 oktober 2007, 18:54

Welke tandbladen ga je steken en wat voor een derailleur heb je ? I.v.m. het verschil in tanden tussen die 2.

Ovalen bladen hebben rond de 12% ovaliteit. Een 48t zal dan op zijn grootste diameter ongeveer de gelijke diameter hebben van een 51t.

Een Shimano GRX derailleur heeft 17t aan capaciteit. In theorie zou je dus met een rond 34t blad geen problemen moeten krijgen. Misschien dat 32t ook nog lukt omdat Shimano vaak redelijk veilig zit.

Ikzelf rijd met 2 ovalen bladen (30-46) en ben juist het meest blij met het kleine ovale blad. Maakt lange klimmen net wat soepeler.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kijk dit zijn de reacties waar ik op zat te wachten :winkie:

Ik rijd nu met een 48/32 combi. Denk dat een oval en 32 nog wel gaat lukken maar idd wat Jorian zegt het voordeel bij langere klimmen heb je dan weer vooral met kleiner blad.

Maar 2 oval bladen van bijvoorbeeld Absolute black zijn bijna net zo duur als een nieuw crankstel ...

46/30 is dan met oval gelijk aan 48/32 begrijp ik?!

Derailleur is gewone 105 Shimano
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Mocht je Rotorbladen overwegen dan heb ik nog een amper gebruikte 34T binnenblad voor genoemd crankstel liggen. Is wel 4 tanden meer dan je wil.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

hanjovdberg schreef: ma 3 oktober 2022, 09:23 Kijk dit zijn de reacties waar ik op zat te wachten :winkie:



46/30 is dan met oval gelijk aan 48/32 begrijp ik?!

Je zin is wat onduidelijk geformuleerd. Ik lees hem zo dat je met ovaal minder tanden gaat rijden als met rond. Het is andersom.

Bij de keuze van het aantal tanden voor ovaal blad, neem je 2 tanden meer als het aantal tanden die er op de ronde bladen zitten. Hiermee is het verzet waar je mee nagenoeg gelijk.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 3 oktober 2022, 09:23 ...
Maar 2 oval bladen van bijvoorbeeld Absolute black zijn bijna net zo duur als een nieuw crankstel ...
...
Ik heb bij mn 1x NW voorblad op Ali geshopt.
Omdat ik geen idee had of ik 30, 32 of 34 nodig zou hebben en omdat ik nog geen idee had of ovaal überhaupt zou bevallen heb ik een goedkoop voorblad besteld op AliExpress.
Ooit had ik Shimano Biopace (3 voorbladen!) op de MTB en dat beviel minder dan gewoon rond.
De nieuwe oval bladen hebben een andere "timing" en voelen dus anders, maar ik was voorzichtig.

Wat ik bedoel te zeggen, wellicht hebben ze ook "jouw" ovalen voorbladen voor een zacht prijsje.
Als het dan ook zacht aluminium blijkt kan je altijd nog het spaarvarken stuk slaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

corex schreef: ma 3 oktober 2022, 18:44
hanjovdberg schreef: ma 3 oktober 2022, 09:23 Kijk dit zijn de reacties waar ik op zat te wachten :winkie:



46/30 is dan met oval gelijk aan 48/32 begrijp ik?!

Je zin is wat onduidelijk geformuleerd. Ik lees hem zo dat je met ovaal minder tanden gaat rijden als met rond. Het is andersom.

Bij de keuze van het aantal tanden voor ovaal blad, neem je 2 tanden meer als het aantal tanden die er op de ronde bladen zitten. Hiermee is het verzet waar je mee nagenoeg gelijk.
Ah dat heb ik dan verkeerd begrepen. Ik dacht idd dat je tot wel 2 kleiner kon.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 oktober 2022, 20:26
hanjovdberg schreef: ma 3 oktober 2022, 09:23 ...
Maar 2 oval bladen van bijvoorbeeld Absolute black zijn bijna net zo duur als een nieuw crankstel ...
...
Ik heb bij mn 1x NW voorblad op Ali geshopt.
Omdat ik geen idee had of ik 30, 32 of 34 nodig zou hebben en omdat ik nog geen idee had of ovaal überhaupt zou bevallen heb ik een goedkoop voorblad besteld op AliExpress.
Ooit had ik Shimano Biopace (3 voorbladen!) op de MTB en dat beviel minder dan gewoon rond.
De nieuwe oval bladen hebben een andere "timing" en voelen dus anders, maar ik was voorzichtig.

Wat ik bedoel te zeggen, wellicht hebben ze ook "jouw" ovalen voorbladen voor een zacht prijsje.
Als het dan ook zacht aluminium blijkt kan je altijd nog het spaarvarken stuk slaan.
Ik ga idd maar eens bij mijn Chinese vrienden rondneuzen. Misschien sturen ze er per ongeluk wel meerdere op. Heb ik ook met mijn carbon velgen .... :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie