Uitwisselbaarheid body/cassette sram en shimano

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Hoi,

Omdat er relatief zware (2,3 kg) velgen op mijn fiets zitten ben ik op zoek naar een lichtere set. Nu heb ik op MP twee sets gezien die me aanspreken, maar beide zijn voorzien van een XD body, terwijl ik een Shimano 12spd groepset op mn fiets heb en nu ben ik zoekende wat de mogelijkheden gaan zijn.

Daarbij ook wel relevant om te vermelden dat ik overweeg om 2 sets velgen/banden te gaan gebruiken. Hier in de buurt hebben we namelijk geen bos dus ik rijd ook vrij veel op de weg en de overweging is om mijn huidige set daarvoor te houden (met smallere band met lager rolweerstand) en een lichtere (en mogelijk wat bredere) set met grovere/bredere banden voor in het bos/andere tochten.

Bij voorkeur zijn beide setjes dan, ivm gemak van wisselen, voorzien van eigen remschrijven/cassette, ik weet alleen niet in hoeverre ik ook bijvoorbeeld met een sram cassette zou kunnen rijden (ivm xd body op de beoogde velgen) als de rest (voorblad/ketting/derailleur) van Shimano is.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Shimano heeft 2 smaken, t/m 11-speed de ouderwetse HG body en vanaf 12-speed de MS body.
Maar je kan met een XD body en 12-speed XD cassette ook in een 12-speed Shimano fiets rijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En je kunt met een HG 11 speed body ook 12 speed cassettes van Sunrace en de niet XD cassettes van Sram gebruiken.

In principe zijn cassettes goed uitwisselbaar met schakelsystemen. Sommigen zweren zelfs bij Shimano/sram combinaties die de fabrikant niet zo snel zal aangeven.

Ik rijd bijvoorbeeld op een van mn MTB's met een 2e wielset met Sunrace cassette en eigen ketting. Ook eigen remschijven overigens.

En doordat jij (inside info 8) ) met CL naven rijdt zijn die met shims makkelijk aan te passen aan de 6 bolt naven.

Mocht je ook een hele andere vertanding gebruiken met minder grote verzetten voor bijvoorbeeld op de weg dan moet je wel rekening houden met het verschil in lengte van je ketting. Maar het is allemaal makkelijk te overkomen.

Mocht je overigens met XT(R) rijden dan bestaat de versie dat je een palletje hebt op je shifter om deze om te zetten naar 11 speed. Dan zou je dus ook nog 11/12 speed kunnen combineren. Ene wielset 11 speed en de andere 12 speed.

Ps/Edit: houdt er rekening mee dat de XD cassettes een behoorlijk prijskaartje hebben :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Reden dat ik uit principe geen XD cassettes wil...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: vr 30 september 2022, 22:43 Reden dat ik uit principe geen XD cassettes wil...
#metoo :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Nou Shimano 12 speed is een aardige inhaalrace gestart hoor (qua prijs).
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik zit net even te kijken op de bekende Duitse webshops, maar Shimano loopt idd hard in op Sram. Alleen zit je met een Sram XD-body altijd vast aan minimaal een GX cassette, terwijl je bij Shimano op een MS-body verder naar onderen in de range kunt met SLX.

Maar je ziet tegenwoordig wel veel wielmerken zowel een XD- als MS-body bij hun wielsets leveren. Dan kun je alle kanten op.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

hanjovdberg schreef: vr 30 september 2022, 19:47En doordat jij (inside info 8) ) met CL naven rijdt zijn die met shims makkelijk aan te passen aan de 6 bolt naven.
Bedoel je hiermee de uitlijning/offset voor je remschijven aan je remklauw?
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor de shifter maakt het niet heel veel uit, de indexering is praktisch gelijk. Je kan dus gewoon wisselen.
Ik zou wel (als je voor een 2e set met XD gaat), een SRAM ketting erbij nemen om de slijtage binnen de perken te houden en het schakelen te optimaliseren. Een HG-ketting op een SRAM cassette schijnt toch iets minder te schakelen, al kan ik dat niet zelf bevestigen. Maar een GX cassette en ketting icm een SLX shifter, derrie en crankset doet het hier al een jaar of wat prima.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nespresso schreef: za 1 oktober 2022, 11:06
hanjovdberg schreef: vr 30 september 2022, 19:47En doordat jij (inside info 8) ) met CL naven rijdt zijn die met shims makkelijk aan te passen aan de 6 bolt naven.
Bedoel je hiermee de uitlijning/offset voor je remschijven aan je remklauw?
Uitlijnen tussen 2 wielsets. Voor 6 bolt zijn die we ook. Maar die heb ik dan weer niet op voorraad liggen :wink:

TS koopt bij mij een wielset dus vandaar de inside info 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Jouke74 schreef: za 1 oktober 2022, 09:51 Nou Shimano 12 speed is een aardige inhaalrace gestart hoor (qua prijs).
Daarom blijf ik lekker bij 11 speed Shimano. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ook, zie geen voordelen -voor mijn gebruik- in 12-speed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 345
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

TenZNL schreef: za 1 oktober 2022, 11:23 Ik zou wel (als je voor een 2e set met XD gaat), een SRAM ketting erbij nemen om de slijtage binnen de perken te houden en het schakelen te optimaliseren.
Het is nu een wielset (voor op de weg) met 12spd deore Shimano op een ms body en een wielset (voor in het bos) met een 12spd sram nx eagle op een ‘gewone’ Shimano body.
Daarvoor het zelfde advies om met een 2e ketting, van sram, te gaan fietsen?
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ketting is het onderdeel vd aandrijving dat het snelste slijt.
Dus het is sowieso verstandig om die slijtage over twee kettingen te verdelen.
En als je cassettes verschillende afmetingen hebben, dan heb je zeker twee kettingen nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

jpandriesse schreef: ma 3 oktober 2022, 23:43
TenZNL schreef: za 1 oktober 2022, 11:23 Ik zou wel (als je voor een 2e set met XD gaat), een SRAM ketting erbij nemen om de slijtage binnen de perken te houden en het schakelen te optimaliseren.
Het is nu een wielset (voor op de weg) met 12spd deore Shimano op een ms body en een wielset (voor in het bos) met een 12spd sram nx eagle op een ‘gewone’ Shimano body.
Daarvoor het zelfde advies om met een 2e ketting, van sram, te gaan fietsen?
Wat TSTM al zegt. Kort gezegd, de schakelhulpen van Shimano en SRAM zijn verschillend dus ja, een 2e ketting is beter.
Plaats reactie