Vervangen airseals voor oude Rodem/Rond Hydro1 voorvork.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
martinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 september 2022, 02:20

Hallo allen

Zoals de titel al zegt heb ik een probleempje met een fiets.

Ik heb een aantal dagen geleden een Trek 7000 aluminium uit 1993 overgenomen die voorzien is van een Rodem Hydro1 voorvork.
Deze voorvork hoort volgens mij niet op een 7000 uit die tijd,maar werkt prima en staat ook nog eens supercool :lol:

OP 1 ding na.
de seal van de rechter cilinder is lek.
Na heel veel gepruts met ventieltjes en plakband kreeg ik het voor elkaar een soort van ''verloopje'' te maken om de vork met een fietspomp weer van lucht te voorzien,maar zag en hoorde toen dat er lucht ontsnapte vanonder de afdichtring.

Nu de vraag,zijn deze seals nog ergens te krijgen? (Rodem/Rond hydro works) want op het net wordt ik niet wijzer.
Is er een standaard in dit soort airseals die voor dit soort oude vorken te gebruiken zijn?

Ik ben bij Trekcenter Rotterdam geweest maar die vragen meer dan 160 euro voor een compete onderhoudsbeurt van de vork alleen en aangezien ik 8 tientjes voor de fiets (die overigens supernetjes is voor een 93) heb betaald,zie ik dat niet zitten.

Ik had al het idee om een stel schroefveren over de cilinders te schuiven om het hele probleem te omzeilen :D

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij had Trek toen een "eigen" vork van Shova.
Dus of ze verstand hebben van Rond.?.

Je zult het zelf moeten doen, want 100a150 euro is een gangbaar bedrag.
Maar misschien dat een suspension specialist je wil adviseren als je de onderdelen daar bestelt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
martinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 september 2022, 02:20

De adviseur van Trek kon zich zelfs niet herinneren dat Trek ooit Dit merk voorvorken gebruikt heeft.
De 7000 had origineel een rigide voorvork (ook een optie als ik die zou kunnen vinden)

Had al begrepen dat de afdichtingen die Rond/Rodem gebruikte in dit type vork kwalitatief niet heel goed waren.
Ik gebruik de fiets alleen voor asfaltritten(ik neem af en toe een vluchtheuvel wat enthousiast alsie niet te hoog is :D )

Het punt is alleen nu dat de linkercilinder wel goed is en de vork wel in hoogste positie blijft staan,maar er nu 0 veerweg is.
Als ik hem nu verstel naar minder weerstand,word de vork heel lui.

Als er met ''huidige'' onderdelen een werkende vork van te maken is en dit ook nog een beetje redelijk geprijst is T.O de prijs van de fiets dan laat ik mij graag adviseren.
Laatst gewijzigd door martinator op do 29 september 2022, 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik kan mij voorstellen dat in deze generatie vorken vooral industriele afdichtingen gebruikt werden, die je nog wel in de handel kunt krijgen.
Kortom, uit elkaar trekken en meten is weten!

Misschien kan Gerard Rond er nog iets over vertellen?
martinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 september 2022, 02:20

ThaSingleTrackMastah schreef: do 29 september 2022, 14:48
Maar misschien dat een suspension specialist je wil adviseren als je de onderdelen daar bestelt?
Ik kwam via Het merk Rond/Rodem bij Magura uit en via daar weer bij HK suspension (via een heel oud topic over dezelfde vork)
Die houden zich echter nu alleen nog bezig met (cross)motoren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon een onafhankelijke vork specialist.

Maar wat de Baron zegt, er zal waarschijnlijk gewoon industrie standaard spul inzitten.
Een verende voorvork was toen nog geen mainstream, Rond was een kleine speler en gebruik van speciale onderdelen had zo'n vork onbetaalbaar gemaakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
martinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: do 29 september 2022, 02:20

Ik zal hem volgende week inderdaad demonteren en bekijken of deze afdichtingen bij een specialist te krijgen zijn.
Aangezien de linker cilinder wel goed is en de rechter cilinder minimaal lekt kan ik met de vork op ''locked'' nog fietsen,maar is verre van ideaal.

Ook gezien dat de voorderraileur (Shimano Deore LX) wat lui is want die schakelt niet ver genoeg naar rechts om de ketting op de grootste vertanding te zetten en niet ver genoeg naar links om de kleinste vertanding te bereiken.
Plaats reactie