MTB body/freewheel kapot, kom niet meer vooruit. Is dit te voorkomen?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
herpen-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 26 augustus 2022, 23:08
Mijn mountainbike: Cube Aim Race 2022

Hoi! Onlangs had ik hetzelfde probleem als in deze post https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=34330
Nou heb ik dat laten repareren bij de fietsenmaker, maar ik vroeg me af of ik dit kan voorkomen in de toekomst?
Ik heb mijn fiets namelijk pas sinds maart, en gebruik hem ongeveer 1 a 2 keer in de week in Herperduin waar veel los zand ligt.

Fiets: Cube Aim Race 2022

Hier een foto die ik van de fietsenmaker kreeg:
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt alsof er teveel vet in heeft gezeten.
Dat vet komt tussen de pallen en die gaan vastkleven in de vrije stand.
(Dat bruine is geoxideerd lithium er, ziet er uit als roest maar is iets anders, het metaal is nog roestvrij)
Wat heeft de fietsenmaker gedaan om dit te herstellen?
Vrijloop uitgespoeld of vervangen?
Als hij de boel weer lekker dik in het vet heeft gezet is het straks weer feest.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
herpen-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 26 augustus 2022, 23:08
Mijn mountainbike: Cube Aim Race 2022

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 september 2022, 13:45 Lijkt alsof er teveel vet in heeft gezeten.
Dat vet komt tussen de pallen en die gaan vastkleven in de vrije stand.
(Dat bruine is geoxideerd lithium er, ziet er uit als roest maar is iets anders, het metaal is nog roestvrij)
Wat heeft de fietsenmaker gedaan om dit te herstellen?
Vrijloop uitgespoeld of vervangen?
Als hij de boel weer lekker dik in het vet heeft gezet is het straks weer feest.
Thanks voor je antwoord!
De fietsenmaker heeft de onderdelen vervangen, hopelijk doet die het dan minder vet dan bij de fietsenwinkel waar de MTB gekocht is.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4721
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

herpen-mtb schreef: za 24 september 2022, 13:38 Hoi! Onlangs had ik hetzelfde probleem als in deze post https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=34330
Nou heb ik dat laten repareren bij de fietsenmaker, maar ik vroeg me af of ik dit kan voorkomen in de toekomst?
Ik heb mijn fiets namelijk pas sinds maart, en gebruik hem ongeveer 1 a 2 keer in de week in Herperduin waar veel los zand ligt.

Fiets: Cube Aim Race 2022

Hier een foto die ik van de fietsenmaker kreeg:
Afbeelding
Zo'n foto zegt me niets. Ja ik zie wat zand. Maar door alles los bij elkaar in een bak de fli****en lijkt het veel erger dan het in werkelijkheid is. Misschien was schoonmaken, ontvetten en weer in elkaar zetten wel voldoende geweest.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
herpen-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 26 augustus 2022, 23:08
Mijn mountainbike: Cube Aim Race 2022

hanjovdberg schreef: za 24 september 2022, 14:01 Zo'n foto zegt me niets. Ja ik zie wat zand. Maar door alles los bij elkaar in een bak de fli****en lijkt het veel erger dan het in werkelijkheid is. Misschien was schoonmaken, ontvetten en weer in elkaar zetten wel voldoende geweest.
Dat idee had ik ook, zover ik weet was er verder niet echt iets kapot ofzo. Zal het onthouden voor de volgende keer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De fietsenmaker kan niet in de vrijloop kijken en omdat hij geen zin in gezeur heeft is vervangen de veilige optie.
Doe het zelvers proberen het eerst een keer met uitspoelen, en daarna smeren met dunne olie. Dan weing vet op de lagers. Beter regelmatig schoonmaken en opnieuw smeren dan volproppen.
Veel vet in de lagers van zo'n naaf lijkt goed, maar werkt dus averechts. Het kruipt binnendoor in de vrijloop, waar het de pallen laat kleven.
Aan de andere kant kan teveel vet op de schijf terecht komen, ook geen goed plan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4721
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 september 2022, 14:16 De fietsenmaker kan niet in de vrijloop kijken en omdat hij geen zin in gezeur heeft is vervangen de veilige optie.
Doe het zelvers proberen het eerst een keer met uitspoelen, en daarna smeren met dunne olie. Dan weing vet op de lagers. Beter regelmatig schoonmaken en opnieuw smeren dan volproppen.
Veel vet in de lagers van zo'n naaf lijkt goed, maar werkt dus averechts. Het kruipt binnendoor in de vrijloop, waar het de pallen laat kleven.
Aan de andere kant kan teveel vet op de schijf terecht komen, ook geen goed plan.
Klopt veilige en goedkopere oplossing. Al die uren die erin gaan om schoon te maken, af te stellen enzovoort kosten meer dan goedkoop onderdeel vervangen.

Dat is ook altijd mijn antwoord aan mensen die mij vragen waarom ik niet als FM begin. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
herpen-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 26 augustus 2022, 23:08
Mijn mountainbike: Cube Aim Race 2022

ThaSingleTrackMastah schreef: za 24 september 2022, 14:16 De fietsenmaker kan niet in de vrijloop kijken en omdat hij geen zin in gezeur heeft is vervangen de veilige optie.
Doe het zelvers proberen het eerst een keer met uitspoelen, en daarna smeren met dunne olie. Dan weing vet op de lagers. Beter regelmatig schoonmaken en opnieuw smeren dan volproppen.
Veel vet in de lagers van zo'n naaf lijkt goed, maar werkt dus averechts. Het kruipt binnendoor in de vrijloop, waar het de pallen laat kleven.
Aan de andere kant kan teveel vet op de schijf terecht komen, ook geen goed plan.
Goed om te weten, thanks!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor mensen die meelezen en denken dat meer vet beter is:
Een vrijloop zoals van Hope heeft ook pallen, maar de veertjes daarvan zijn veel sterker dan wat gebruikt is in dit soort Shimano HG vrijlopen.
Een Hope vrijloop kan wel wat vet hebben, een Shimano vrijloop niet.

Bekijk hier de Shimano veer


Vergelijk met de Hope veertjes en pallen:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie