RockShox Revelation 120mm tokt, en het is geen kip

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Af en toe loop ik de fiets bewust even goed na, zit alles vast, goed gesmeerd en afgesteld etc.
Wie doet dat nu niet.

Ik ben een beetje allergisch voor kraakjes, piepjes en andere bijgeluiden.
En als ik dan zo iets op merk dan wil ik graag weten waar het vandaan komt en waar dat door komt, beetje OCD zeg maar gerust :)

Stel je voor, fiets heb je vast, voorrem goed ingeknepen en zachtjes met de fiets voor en achteruit bewegen (beetje wiebelen in het ritme van de fiets). Ik weet ook niet hoe ik hier op ben gekomen, maar het is zo :)

Als ik dat doe dan hoor ik een zacht "tok" geluid en na goed luisteren en voelen (waar dat tokje vandaan komt) ben ik er achter gekomen dat het van de linker voorpoot (onder poot) komt.
Dacht eerst het balhoofd, maar dat is het niet (100% zeker). Ook niet de remblokjes of remschijf.
Steekassen zitten ook goed vast.
Er tokt dus iets in de onderpoot en dan ook alleen links.

De vork doet het gewoon prima, en tijdens fietsen merk je daar niets van (hoor je dan ook niet).
Fiets is nog geen jaar oud, dus betreft meest recente Revelation Fork.

Ik ben niet ongerust of wat dan ook, maar heb de onweerstaanbare behoefte om te snappen waar het vandaan komt.
Iemand die dit kan verklaren?
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Te ruime bushings misschien? Die zitten in je onderpoten en geleiden de stanchions bij het in-/uitveren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Remblokjes in je remklauw?
(Ik neem aan dat je de voorrem inknijpt als je de vork induwt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Interne geleiders / afdichters, ja zou kunnen maar is wel vreemd. Fiets is nog geen jaar en geen extreme dingen gedaan.
Remblokjes zijn het niet, daar komt het geluid niet vandaan en daar voel je ook niets.
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Heb je centerlock remschijven? Daar heb ik bij gemerkt dat die dat ook wel eens doen bij wat je beschrijft. Remklauw heeft de schijf vast en om een of andere reden zit er iets speling tussen het wiel en de centerlock en dat maakt dat geluid bij heen of weer bewegen. Beter kan ik het niet uitleggen :winkie:
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Hoi Fanja,

Dat is heel duidelijk uitgelegd hoor 🙂
Ik heb ook centerlock, maar dat is het bij mij nu niet.

Dat heb ik achter wel eens gehad, even opnieuw natrekken met 40nm (voorgeschreven) en dat was daarmee opgelost.

Ik vermoed zo langzaam toch dat het met de interne bushing te maken heeft.
Misschien toch maar eens laten servicen binnenkort.
Plaats reactie