Remmen vast ? help.... :~

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
jerxjac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 6 februari 2017, 13:50

Graag weer jullie advies,.
Deze ochtend een rit gemaakt, tegen het einde kon ik mijn rechter rem ver inknijpen,
eenmaal thuis gekomen bij het afspuiten van mijn fiets merkte ik dat mijn achterwiel niet meer wilde draaien,
nu lijkt mijn remklauw dicht te zitten en de remgreep kan ik ook bijna niet inknijpen !?
Ik begrijp niet wat er aan de hand kan zijn,. en voordat ik mijn wiel probeer te verwijderen wil ik dan ook even hier advies vragen.
Wil natuurlijk niet perongeluk meer stuk maken.

Iemand ervaring dat de remgreep ineens niet meer in te knijpen is en de rem er continue op staat.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een paar mogelijkheden;

- je hebt een grote luchtbel in je systeem zitten die nu de boel blokkeert
- je remblokken zijn zga versleten en de zuigers zijn te ver naar buiten gekomen en willen niet meer terug
- je hebt een probleem in je hendel

Ik zou starten met het checken van je remblokken. Deze proberen terug te duwen en als dat niet lukt heb je iig een ontluchtingsprobleem.

Daarna ontluchten waarbij je wel de remblokken moet kunnen terug duwen met open reservoir (anders is er iets stuk in je hendel of klauw).

Als het dan nog niet opgelost is wordt het een verhaaltje nieuwe remhendel/klauw.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Merk en type van de rem?

In principe zijn alle hydraulische remmen gelijk, net als alle auto's in principe hetzelfde zijn
Toch zijn er heel wat verschillen.
En vooral typische problemen en onhebbelijkheden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

jerxjac schreef: za 24 september 2022, 10:56 Iemand ervaring dat de remgreep ineens niet meer in te knijpen is en de rem er continue op staat.
Wel eens bij oude motorfietsen gehad waarbij de remslangen aan het "oplossen" waren.
Onlangs nog remvloeistof ververst?
TJJ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 20:54
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 (2021) / Grizl CF 8 (2022)

Ook wel eens met Avid remmen gehad dat er 'teveel' remvloeistof in het systeem zat. Schijnt vaker voor te komen specifiek bij Avid.
een heel klein druppeltje bij de hendel er uit laten lopen (i.c.m met de zuigers iets speling geven) lost het probleem vaak op.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog erger bij de Avid remmen: niets meer aan te doen. Heb er meerdere naar SRAM gestuurd en gewoon nieuwe voor gekregen. Nette service, maar toonde ook dat er echt iets aan de hand was.

Als er nu Avid op de remmen staat heb je echter pech: 10 jaar te oud om nog garantie te krijgen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jerxjac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 6 februari 2017, 13:50

Beetje olie er uit gelaten,. zuigers terug ingedrukt en nieuwe blokken gemonteerd.. hij remt weer 😄

Bedankt voor jullie input
Plaats reactie