Kabels Merida Big Nine 6000 vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Erik-Jan1974
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 2 november 2019, 22:43

Hoi,

Ik wil de de remklauw en remleiding achter van mijn Merida Big Nine 9000 vervangen. Nu zie ik onder aan mijn frame een inbusboutje zitten. Als ik dit los draai gaat er spanning van de kabel af. Bij de andere fietsen die ik heb zit hier een “dekseltje”. Als je dit losdraait zie je de kabels onder door het frame naar achter lopen. Is het bij dit Merida een zaak van die inbus er los te draaien en een nieuwe hydraulische kabel te trekken? Of moet je ook de bottom bracket demonteren? Wil hem dan geleiden met een draad welke ik eerst vast maak aan de oude leiding.

Groet
Erik-Jan
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Doe eens een foto?
Bij mijn Merida zitten er achter het balhoofd klemmen die de kabels/leidingen vasthouden. Deze moet je eerst uit het frame wippen (zit vast met een klein torxboutje) waarna je de klem kunt openen middels een tweede boutje. Het is bij dat systeem zeker nodig de klem te lossen anders krijg je er nooit een leiding doorheen.

Geen idee of dat hetzelfde is als bij jouw frame, daarom de vraag om een foto ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Erik-Jan1974
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 2 november 2019, 22:43

Hoi Kermit,

Bedankt voor je reactie. Klopt bij het balhoofd moet je losmaken. Gaat om de onderzijde bij de bottom bracket. Daar zit ook een imbusbout. Ik weet niet hoe ik een foto kan uploaden😬

Groet
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar hebben we aan gedacht ;-)
Ziehier hoe het werkt:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 37&t=53630

Mijn fiets is een e-mtb, aan de onderkant zitten daarom geen kabeluitgangen maar loopt het spul boven de motor langs.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan er niet veel over vinden, behalve onderstaand stukje tekst en foto van Bikerumor. Dat zou betekenen dat de kabels bij het bracket ook geklemd zitten, wat dan inderdaad weer met die inbusbout te maken kan hebben. Misschien ontkom je niet aan de crank verwijderen om een nieuwe leiding te trekken...

"Merida give the new hardtails their newest flexible cable routing port system called Smart Entry. The stops provide a more flexible solution for various cabling setups, and most importantly they clamp onto the housing at the stop and again at the bottom bracket to keep them from rattling around inside of the hollow carbon tubes."

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
wvdb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 16:41

Erik-Jan1974 schreef: vr 23 september 2022, 09:07 Hoi,

Ik wil de de remklauw en remleiding achter van mijn Merida Big Nine 9000 vervangen. Nu zie ik onder aan mijn frame een inbusboutje zitten. Als ik dit los draai gaat er spanning van de kabel af. Bij de andere fietsen die ik heb zit hier een “dekseltje”. Als je dit losdraait zie je de kabels onder door het frame naar achter lopen. Is het bij dit Merida een zaak van die inbus er los te draaien en een nieuwe hydraulische kabel te trekken? Of moet je ook de bottom bracket demonteren? Wil hem dan geleiden met een draad welke ik eerst vast maak aan de oude leiding.

Groet
Erik-Jan
Als ik me het goed herinner zit er een soort klemmetje in het frame die je losmaakt met dat inbusje. Je moet met het trekken van een nieuwe kabel erg geluk hebben dat die er precies doorheen wordt gevoerd. Ook als je de oude kabel daarbij gebruikt.
Ik had niet helemaal goed door hoe het zat en ontkwam er uiteindelijk niet aan om het BB te verwijderen. Maakte het klusje gelijk een stuk makkelijker. Als je de tools daarvoor hebt zou ik dat gewoon even doen.
Erik-Jan1974
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 2 november 2019, 22:43

Thx, we gaan het proberen. Heb een lagerpers besteld, voor het geval de BB eruit moet
Plaats reactie