Ik rijd een Canyon Endurace die ik ook als gravelaar gebruik.
Heb er een aparte wielset met bredere gravel banden voor aangeschaft.
Ik zou nog een iets lichter verzet willen hebben, zodat ik iets meer op souplesse steilere off road paden in Zuid L en Blg kan rijden, ipv te moeten stoempen.
Ik rijd een Shimano 105 (FC-R7000) 2x11 crankstel 50/34, dat is de lichts trappende Shimano 105 combi die er is.
Icm een 11-34 cassette, ook de lichtst trappende Shimano 105 cassette die er is.
Hoe kan ik nog lichter trappen?
Kan ik de 34 van het crankstel bv vervangen door een 32T? Welk merk/type past dan?
Grotere cassette evt een optie, bv 11-36? Welke zou dan passen?
Maar:
Ik wil mijn wielsets makkelijk kunnen wisselen, dus de achterderrie niet steeds hoeven aanpassen. Cassette op de lichte race-wielset en cassette op de gravelwielset (beiden nu dus 11-34) hetzelfde houden is dan wellicht het handigst, het makkelijkst uit te wisselen?
Kleiner 32 blad voor ipv 34 dan de beste en goedkoopste optie?
Maar kan dat dus, en welk merk/type past?
Iemand er ervaring mee?
Shimano 105 FC-R7000 crankstel 50/34: is daar 50/32 van te maken?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Voor een grotere cassette moet je de specs van je achterderailleur bekijken.
Een 11-36 zal wel passen, maar dat is maar 2/34 (6%) extra, dat schiet niet op
Je kan ook met een extender (verlengstukje van je der.patje) werken.
Dan past je derailleur onder een grotere cassette, maar das minder fraai.
Voor kleinere voorbladen heb je waarschijnlijk mtb cranks nodig.
Bij deze is de bcd 110mm en dan is 34 het kleinste.
Een 11-36 zal wel passen, maar dat is maar 2/34 (6%) extra, dat schiet niet op
Je kan ook met een extender (verlengstukje van je der.patje) werken.
Dan past je derailleur onder een grotere cassette, maar das minder fraai.
Voor kleinere voorbladen heb je waarschijnlijk mtb cranks nodig.
Bij deze is de bcd 110mm en dan is 34 het kleinste.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Over het algemeen past een kleiner blad dan 34T niet op een 110bcd crank.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Voor langere levensduur is het trouwens beter om een grotere cassette te kiezen, niet kleinere voorbladen.
Maar dan worden de stapjes tussen de versnellingen groter.
(Wat in jouw omgeving geen probleem is)
11-42 mtb cassette?
Extender:
https://m.nl.aliexpress.com/item/1005002119340457.html
Maar dan worden de stapjes tussen de versnellingen groter.
(Wat in jouw omgeving geen probleem is)
11-42 mtb cassette?
Extender:
https://m.nl.aliexpress.com/item/1005002119340457.html
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Absolute Black heeft een set 48-32 of 46-30 ovale voorbladen voor op shimano 105 (7000) . Wordt erg goed getest, maar niet goedkoop
https://absoluteblack.cc/oval-road-chai ... -110-4bcd/
Andere optie is een Shimano 48-31 of 46-30 GRX crankset monteren (past in bb lager) icm GRX voorderrie ivm andere kettinglijn. Gaat niet veel minder kosten met GRX 600 en meer met GRX 800
Verder is er nog een Miche Graf 46-30 crankset, die in de bb past en samen werkt met de gewone 105 voorderrie......maar die is vrijwel nergens leverbaar.
Ook kun je met een "roadlink" verlenger tussen je frame en achterderrie een Shimano SLX of XT 11-40 cassette plaatsen icm langere ketting. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, mits je een long-cage 105 achterderrie hebt ? ( neem ik wel aan icm 11-34 nu) . Nadeel is wel dat je dan grotere stappen in je cassette hebt.
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Combinatie van 11-40 en zg "subcompact" ( 46-30, 48-31, 48-32) voorbladen is evt ook mogelijk .
https://absoluteblack.cc/oval-road-chai ... -110-4bcd/
Andere optie is een Shimano 48-31 of 46-30 GRX crankset monteren (past in bb lager) icm GRX voorderrie ivm andere kettinglijn. Gaat niet veel minder kosten met GRX 600 en meer met GRX 800
Verder is er nog een Miche Graf 46-30 crankset, die in de bb past en samen werkt met de gewone 105 voorderrie......maar die is vrijwel nergens leverbaar.
Ook kun je met een "roadlink" verlenger tussen je frame en achterderrie een Shimano SLX of XT 11-40 cassette plaatsen icm langere ketting. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, mits je een long-cage 105 achterderrie hebt ? ( neem ik wel aan icm 11-34 nu) . Nadeel is wel dat je dan grotere stappen in je cassette hebt.
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Combinatie van 11-40 en zg "subcompact" ( 46-30, 48-31, 48-32) voorbladen is evt ook mogelijk .
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Van 34 naar 32 voorblad is ook maar 6%.
Dat is minder dan 1 versnelling extra terugschakelen.
Dat levert denk ik te weinig op.
Ik zie dat AB ook 46-30 set heeft, dat scheelt wel 12% of ong. 1 versnelling.
En kost €192...
Een 11-42 mtb cassette scheelt 24% !
Dat is minder dan 1 versnelling extra terugschakelen.
Dat levert denk ik te weinig op.
Ik zie dat AB ook 46-30 set heeft, dat scheelt wel 12% of ong. 1 versnelling.
En kost €192...
Een 11-42 mtb cassette scheelt 24% !
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Wow, dat zijn al een paar mooie snelle reacties, dank heren!
1 Verzetje lichter zou al mooi zijn. 2 is meegenomen.
Omdat ik dus ook een racewielset met identieke 11-34 cassette heb waarmee ik wissel, is het wellicht toch het minst ingrijpend om te proberen iets aan 'de voorkant' aan te passen, de voorbladen. Kan ik beide 11-34 cassettes en dezelfde afstelling blijven gebruiken.
1 Verzetje lichter zou al mooi zijn. 2 is meegenomen.
Omdat ik dus ook een racewielset met identieke 11-34 cassette heb waarmee ik wissel, is het wellicht toch het minst ingrijpend om te proberen iets aan 'de voorkant' aan te passen, de voorbladen. Kan ik beide 11-34 cassettes en dezelfde afstelling blijven gebruiken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4655
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik heb zelf een Praxis crankstel 165mm 48/32. Wat mij betreft ideaal. Icm Shimano 105 derailleur en cassette 34T.
Iets kortere cranks is nog iets soepeler rijden
Iets kortere cranks is nog iets soepeler rijden
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Volgens AB zou "oval" nog wat extra effect moeten geven bij het klimmen ( virtueel 28t ipv 30t). Vraag is of dat echt zo is natuurlijk.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 18 september 2022, 16:45 Van 34 naar 32 voorblad is ook maar 6%.
Dat is minder dan 1 versnelling extra terugschakelen.
Dat levert denk ik te weinig op.
Ik zie dat AB ook 46-30 set heeft, dat scheelt wel 12% of ong. 1 versnelling.
En kost €192...
Een 11-42 mtb cassette scheelt 24% !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik heb op mijn nieuwe racefiets 105 50-34 icm 11-30 met shortcage derrie. Bevalt uitstekend in vlak Nederland, maar voor serieuzer klimwerk is voor mij minimaal 11-34 cassette, langere ketting en (officieel) long-cage derrie nodig. Vandaar dat ik die AB 46-30 combi interessant vind. Scheelt steeds ombouw achter, ik kan mijn ketting en cassette houden, houd kleine stapjes en ik hebt meer klimvermogen. Feitelijk lever ik alleen de 50-11 in , maar die gebruik ik zelden tot nooit. Oval heb ik geen ervaring mee, maar ik lees ook niks negatiefs.aurelius schreef: ↑zo 18 september 2022, 16:55 Wow, dat zijn al een paar mooie snelle reacties, dank heren!
1 Verzetje lichter zou al mooi zijn. 2 is meegenomen.
Omdat ik dus ook een racewielset met identieke 11-34 cassette heb waarmee ik wissel, is het wellicht toch het minst ingrijpend om te proberen iets aan 'de voorkant' aan te passen, de voorbladen. Kan ik beide 11-34 cassettes en dezelfde afstelling blijven gebruiken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ik ga voor de oplossing met de Absolute Black 46/30 ovals.
Heb op mijn Lux Trail ook een 30T AB oval, rijd super, grote fan van.
En 46/30 met 11-34 cassette is gelijk aan wat er op een Grail, uitgerust met Shimano GRX RX810 GS icm 11-34, zit.
Verhouding wordt dan ongeveer 0,94-4,43.
En de ovaal zal ‘t nog wat lichter doen aanvoelen .
Dank voor de tips!
Heb op mijn Lux Trail ook een 30T AB oval, rijd super, grote fan van.
En 46/30 met 11-34 cassette is gelijk aan wat er op een Grail, uitgerust met Shimano GRX RX810 GS icm 11-34, zit.
Verhouding wordt dan ongeveer 0,94-4,43.
En de ovaal zal ‘t nog wat lichter doen aanvoelen .
Dank voor de tips!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Moderator
- Berichten: 16703
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Lijkt me een mooie setup.
Naar mijn idee zijn die 50~52 bladen voor veel hobbyfietsers aan de grote kant, da's meer voor wedstrijdrijders. Als ik terugdenk aan de tijd dat ik nog wat sneller was ( ) weet ik dat ik alles tot en met ongeveer 35km/h op de 42 reed (middenblad op een Campa triple). Pas daarboven schakelde ik naar de 52, maar met een 48 zou ik ook genoeg gehad hebben voor de snelheden die ik (op vlakke wegen) kon trappen.
Ik las dat er over een 110mm bcd gesproken werd, blijkbaar zijn er meerdere varianten want de FC-R 7000 heeft een asymmetrische vierbouts bevestiging terwijl er ook een symmetrische vijfbouts 110bcd is. En daar past als kleinste blad een 33 tands op, van bijvoorbeeld TA Specialités.
Naar mijn idee zijn die 50~52 bladen voor veel hobbyfietsers aan de grote kant, da's meer voor wedstrijdrijders. Als ik terugdenk aan de tijd dat ik nog wat sneller was ( ) weet ik dat ik alles tot en met ongeveer 35km/h op de 42 reed (middenblad op een Campa triple). Pas daarboven schakelde ik naar de 52, maar met een 48 zou ik ook genoeg gehad hebben voor de snelheden die ik (op vlakke wegen) kon trappen.
Ik las dat er over een 110mm bcd gesproken werd, blijkbaar zijn er meerdere varianten want de FC-R 7000 heeft een asymmetrische vierbouts bevestiging terwijl er ook een symmetrische vijfbouts 110bcd is. En daar past als kleinste blad een 33 tands op, van bijvoorbeeld TA Specialités.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De fc r7000 is nieuw, dus asymmetrisch, maar wel 110.
Zoals Shimano ook 96bcd rond en asym.heeft bij de MTB cranks.
Gewoon omdat hethandig beter is voor de consument
Zoals Shimano ook 96bcd rond en asym.heeft bij de MTB cranks.
Gewoon omdat het
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- erwin.burgers
- Pro Biker
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
- Contacteer:
Dit is een handige site om 2 set-ups te vergelijken. http://www.ritzelrechner.de/. Je ziet dan mooi het verschil in grootte in stappen gevisualiseerd.
Ik heb er veel aangehad om van mijn 2x10 een keuze naar 1x11 of 1x12 te maken. En uiteindelijk gebruikt om mijn 'ideale' 1x11 (30x11/46) te bepalen. Als er voorlopig geen buitenland of Zuid Limburg aankomt, ga ik weer terug naar een 32 voorblad overigens.
Succes ermee!
Ik heb er veel aangehad om van mijn 2x10 een keuze naar 1x11 of 1x12 te maken. En uiteindelijk gebruikt om mijn 'ideale' 1x11 (30x11/46) te bepalen. Als er voorlopig geen buitenland of Zuid Limburg aankomt, ga ik weer terug naar een 32 voorblad overigens.
Succes ermee!
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Een kleiner voorblad geeft een kleinere gain ratio --> makkelijker klimmen.hanjovdberg schreef: ↑zo 18 september 2022, 17:03 Ik heb zelf een Praxis crankstel 165mm 48/32. Wat mij betreft ideaal. Icm Shimano 105 derailleur en cassette 34T.
Iets kortere cranks is nog iets soepeler rijden
Een kortere crank geeft juist een grotere gain ratio en geeft dus precies het tegenovergestelde effect
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 18 september 2022, 16:24 Voor een grotere cassette moet je de specs van je achterderailleur bekijken.
Een 11-36 zal wel passen, maar dat is maar 2/34 (6%) extra, dat schiet niet op
6% lijkt weinig maar is het niet.
Een klim op moeten rijden op 106% van je FTP is al heel snel heel veel onaangenamer dan op 100%.
Everybody bought a new bike!