Berg verzet mtb

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had 30t rond en een 11-51cassette.
Toen een 32t ovaal gemonteerd en ik verbeterde zonder moeite al mn PR's.
Ik woon in de bergen, geen meter vlak.
Voelde in het begin "anders" maar dat wende snel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Jaren lang een ovaal blad op mijn tijdritfiets gehad.

Ik had vooral het idee dat het als psychologisch voordeel werkte, want enig verschil met mijn racefiets (rond blad) merkte ik eigenlijk niet.

Is dat met de MTB anders dan, een ovaal blad ?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 16 september 2022, 18:58 Voelde in het begin "anders" maar dat wende snel.
Het voelde vooral raar als ik eens een fiets pakte met een rond blad :lol:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik voel zelfs geen verschil meer tussen de overstap tussen ovaal op MTB en rond op de Race/Gravel, na jaren met beiden fietsen. Geen gewenning dus meer nodig bij wisselen. Apart hoe spiergeheugen/trapbeweginggeheugen werken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Hier ook geen probleem , ovaal en rond , wen er binnen 1 minuut aan.

Mijn MTB's heb ik beide voorzien van AB oval , ik vind het alleen maar beter geworden. Vooral het "graven" werd minder ,dus in een soepele beweging ipv elke keer een ruk waardoor het achterwiel begint te spinnen. In Limburg de Cauberg route gedaan met 32T voor en GX cassette (10-50) , nu zit er 34T op , daarmee kom ik nauwelijks of niet in de 12e versnelling. Voordeel vond ik zelf dat je een tandje hoger zit op de cassette dus loopt de ketting "ronder" Volgens mij moet je met 36T storm hebben en bergaf gaan wil je daar voordeel van hebben :lol: Of ik ben gewoon niet sterk genoeg..

Op mijn racefiets ook beide voorbladen vervangen voor AB oval , ik kon er zo eerst niet veel aan merken maar begon op te vallen dat bijv. met wind tegen dat ik langer op een hogere snelheid door kon gaan. Onlangs een paar keer in Limburg geweest en daar deden de ovals prima hun werk vind ik. Of het op de racefiets beter is kan ik niet echt zeggen , vorig jaar wel met ronde bladen gefietst daar maar toen had ik nog niet de benen van nu.

Ik ben alleen maar positief over de Ovals van AB , dus in mijn ogen is dat al een upgrade.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

biker-rob schreef: do 15 september 2022, 19:13 Ik heb een Specialized Epic met Eagle xx1 10/50 cassette en 36t voorblad en xx1 eagle ketting. In het vlakke is het fijn rijden met een 36t voorblad, voor wat meer snelheid. Ook op de kortere klimmen heb ik geen probleem met deze setup. Nu ben ik afgelopen weekend in Houfalize geweest waar enkele lange steile klimmen waren, 1 of 2 klimmen zelf zo steil dat ze niet helemaal te fietsen zijn.
Door het 36 voorblad heb ik nu wat meer ruimte voor snelheid, nu zit ik te denken om er een 30t of 32t voorblad bij te kopen voor omgevingen waar topsnelheid niet het hoogste doel is. Hiermee heb ik dat meer ruimte om op hoge cadans steile klimmen te nemen. Wat denken jullie hier van ?
Sram gaat maar tot 32T, kan ik ook zonder problemen een Praxis 30T 104 BCD monteren ?
Wat zijn jullie ervaringen ?

Sram 32T

Praxis 30T
Daar is natuurlijk door ons geen antwoord op te geven, want wij weten niet hoe sterk jouw benen zijn ;-)

Maar wat er al gezegd werd, er klaagt vrijwel nooit iemand over een te kort aan zwaar verzet in de bergen maar er zijn er wel die graag nog een tandje lichter hadden kunnen schakelen... Hoe langer de klim duurt, hoe fijner het is om op souplesse te kunnen trappen.
De meeste reserves zal dan een 30 blaadje geven. En mijn eigen ervaring is dat je daar eigenlijk geen nadelen van ondervind.

Mijn Specialized Levo SL werd af fabriek ook met een 30 voorblad geleverd, icm een 50 cassette. Beviel mij prima tijdens een week biken rond de Mont Ventoux, en ook hier in NL voel ik niet de behoefte er iets aan te veranderen.

Ik voel overigens geen enkel verschil tussen een ovaal of rond blad.
Hoef er dus ook niet aan te wennen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Combi van 32voor en 50 achter is in het algemeen toereikend voor het normale klimwerk. Maar de kans is aanwezig dat je her en der nog moet lopen.

Als het echt flink klimmen is of je wil meer veiligheid dan kun je achter naar 52 en voor naar 30.
Dat is de afweging.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als 30 50 nog niet genoeg is wordt het tijd voor een e-bike :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een klein verzet is niet zozeer nodig bij een strak pad omhoog.
Maar wanneer je tussen de keien, wortels en geulen omhoog moet is het wel prettig. Zeker wanneer er geen eind aan lijkt te komen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

byorka schreef: di 20 september 2022, 07:50 Een klein verzet is niet zozeer nodig bij een strak pad omhoog.
Maar wanneer je tussen de keien, wortels en geulen omhoog moet is het wel prettig. Zeker wanneer er geen eind aan lijkt te komen.
Aan het einde vd dag, de laatste klim naar de berghut...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Vanuit een andere kant geredeneerd.
Hoe vaak fietsen jullie op een 32 voor 10 achter verzet?
Ik uiterst zelden en als ik de 10 achter gebruik springt ie over omdat ik hem te weinig gebruik. Dat was voor mij de reden om voor naar een 30 te gaan. Daardoor gebruik ik de cassette veel beter.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

byorka schreef: di 20 september 2022, 19:11 Vanuit een andere kant geredeneerd.
Hoe vaak fietsen jullie op een 32 voor 10 achter verzet?
Elke rit 400 meter, uit het bos, laatste stukje fietspad heuvel af naar huis :tong
Maar in het terrein praktische nooit.
anders ga ik wel op de fiets
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

byorka schreef: di 20 september 2022, 19:11 Vanuit een andere kant geredeneerd.
Hoe vaak fietsen jullie op een 32 voor 10 achter verzet?
Ik uiterst zelden en als ik de 10 achter gebruik springt ie over omdat ik hem te weinig gebruik. Dat was voor mij de reden om voor naar een 30 te gaan. Daardoor gebruik ik de cassette veel beter.
Ik fiets ook vaak over de weg heen naar het bos. Dan zit ik met een 30 altijd achter op de kleinste. Qua slijtage verre van ideaal. Daarom een 34 voor. Ik kom ook alles boven met 32-46. Nu dan 34-50 dus dat zal ook wel goed gaan.
Het is toch ook in jouw voorbeeld niet gunstiger dat hele kleine tandwieltje vaker te gebruiken?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

byorka schreef: di 20 september 2022, 07:50 Een klein verzet is niet zozeer nodig bij een strak pad omhoog.
Maar wanneer je tussen de keien, wortels en geulen omhoog moet is het wel prettig. Zeker wanneer er geen eind aan lijkt te komen.
Dit dus.

Deze zomer in ‘t Müllerthal was ik erg blij dat ik er toch maar een 30 op had gegooid. En zelfs daarmee nog veel technische klimmen moeten lopen.
De veel steilere Gladiator Hill kan je op souplesse (en de granny) dan weer veel “makkelijker” rijden. Maar die klim is nergens écht technisch.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

30/50 :winkie: misschien dat een beetje trainen idd ook wel een belangrijk deel van mountainbiken is.
Plaats reactie