Goedemiddag technisch onderlegde MTB vrienden
Ik heb op mijn MTB een SRAM PG-1210 EAGLE CASSETTE(12 versnellingen).
https://www.sram.com/en/sram/models/cs-pg-1210-a1
Ik merkte vandaag dat er speling zit op de cassette.
1. De 8 grootste versnellingen (en dus kleinste tandwielen) - zitten muurvast tov de as.
2. De 4 kleinste (= grootste tandwielen). Bewegen t.o.v. de as.
Het is geen zijwaartse speling.
Maar in de looprichting - dus voor- en achterwaarts t.o.v. de as.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn.
Is dit zelf te herstellen - zit er iets los, en zo ja, wat dan. Wat voor gereedschap heb je nodig.
https://photos.app.goo.gl/bRqnJM3buxVmoyWu8
PS: tandwiel pakt wel en draait goed, wisselt ook netjes, maar lijkt me niet zo'n goed idee om hiermee 200 km door te rijden
Cassette - speling voor-achterwaarts tov as
Je hebt een cassette tool nodig en moet de lockring op de cassette daarmee aandraaien. Bij deze cassette zijn de kleinste 4 tandwieltjes los.. Niet mee doorrijden, dan sloop je de body waar je cassette op zit.
Waar woke is, is vuur
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Je kan ook een tool met zweep erbij kopen (handig als je later eens de cassette wil vervangen). Dan kan je het er bovendien nu eerst afhalen schoonmaken en er weer opzetten. Aandraaien op 40NM. Dat is behoorlijk stevig. Tandbladen zitten los van elkaar als het niet goed vastzit, krijg je speling.
Bedankt voor je reactie.
Bij mij zitten de 8 kleinste vast, en de 4 grootste (qua diameter) los.
Kettingzweep heb ik al, cassette tool niet.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Dan lijkt erop.dat je een shim/vulring als eerste op je body moet schuiven voordat je de cassette terug plaatst.
Die zijn ook maar gewoon van kunststof dus wellicht is de originele "op" of platgedrukt...
Die zijn ook maar gewoon van kunststof dus wellicht is de originele "op" of platgedrukt...
Wat ik sowieso niet snap.
Op internet plaatjes zie je dat de body een soort grove vertanding of ribbels heeft, waar de tandbladen overheen vallen.
Hoe kunnen die 4 grootste tandbladen dan bewegen voor-achter?
De 8 kleinste zitten muurvast tov de as.
Op internet plaatjes zie je dat de body een soort grove vertanding of ribbels heeft, waar de tandbladen overheen vallen.
Hoe kunnen die 4 grootste tandbladen dan bewegen voor-achter?
De 8 kleinste zitten muurvast tov de as.
Als ze niet konden bewegen heb je een hamer nodig om ze op de body te meppen.
Probeer de cassette vast te zetten. Kun je de sluitmoer wel vastdraaien maar blijft de speling, dan heb je een 1.85 mm ring nodig achter de cassette omdat je dan waarschijnlijk een bredere 11s weg body hebt in plaats van een 8/9/10 normale body. MTB cassettes, ook 11s/12s zijn passend op een 8/9/10s body.
het kan geen kwaad om de cassette er eens af te halen. De kleinere kunnen vast lijken te zitten omdat ze zijn ingevreten op de body.
Probeer de cassette vast te zetten. Kun je de sluitmoer wel vastdraaien maar blijft de speling, dan heb je een 1.85 mm ring nodig achter de cassette omdat je dan waarschijnlijk een bredere 11s weg body hebt in plaats van een 8/9/10 normale body. MTB cassettes, ook 11s/12s zijn passend op een 8/9/10s body.
het kan geen kwaad om de cassette er eens af te halen. De kleinere kunnen vast lijken te zitten omdat ze zijn ingevreten op de body.
Ik zei het verkeerd om, maar je hebt echt een cassette tool nodig. Die cassette zal gewoon los zitten. Wat Marke zegt, het grote blok zal ingevreten zijn, dat is vrij normaal.
Waar woke is, is vuur