Harde voorvering

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Megrootje
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500

Via zoekfunctie wel wat gevonden maar nog geen passend antwoord.

Ik ken twee (ex prof) wielrenners die in april 2005 gaan deelnemen aan de Cape Epic, een soort transalp etappe wedstrijd in Zuid Afrika. Een gulle sponsor heeft voor allebei een Trek 9.8 Elite ter beschikking gesteld. De fietsen worden op dit moment door de heren uitgeprobeerd tijdens de zondagse veldtochten in Brabant en de Belgische kempen. In hun wielercarriere hebben zij zich nooit zo bezig gehouden met het materiaal en ook nu zegt het hun eigenlijk allemaal niet zoveel. Dual Control, SID, Float enz. het zal hun allemaal een worst wezen, als het maar niet te zwaar is en vooral niet te veel sores geeft.
Tijdens de toertochten van afgelopen weken lopen ze al tegen de eerste problemen aan met de voorvork, een SID Team. Ze wegen allebei rond de 70 kg. en hebben de luchtdruk ingesteld op het maximum van 12,5 bar en nog vinden ze de vering te soft. Voortdurend geblokkeerd gereden en inmiddels beginnen de vorken ook iets olie lekken. Eén van de twee wil overstappen op een starre carbon vork (ik vermoed een Pace). Ook dachten zij eraan een bezemsteel in de vork te steken, iets wat kennelijk ook door prof mountainbikers gedaan werd/wordt (?).

Ik heb gezocht bij RockShox en kom daar ook niet veel verder
http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox ... rlands.pdf

Een ongeveerde vork lijkt me voor een dergelijke monstertocht toch niet aan te bevelen.
Wie heeft er een beter idee.....????
Jaaa, Me...Grootje
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Die wielrenners moeten gewoon gewoon leren rijden met een voorvork. Heel veel wielrenners die ik ken moeten enorm wennen aan het feit dat hun voorvork veert en zien pas later in welke voordelen een goede verende voorvork met zich meebrengt.

In Nederland stappen wedstrijdrijders inderdaad wel eens over op starre vorken, omdat de wedstrijdparcours in Nederland dat (bij een goede techniek) toelaten en het gewicht scheelt.

Op de door jou genoemde tocht is een verende voorvork echter zeer aan te bevelen om vermoeidheid te voorkomen.

Als ze dan toch met een starre vork willen rijden, dan een Pace of zo, die zijn er tenminste voor gemaakt. Een bezemsteel sloopt de vork (en dat profs dat doen is echt een fabeltje)

Maar de beste tip is dat ze door te spelen met luchtdruk (en dan minder dan ze nu gebruiken) en de demping toch moeten leren rijden met vering. Ze gaan daar veel plezier van ondervinden.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Martin Blom
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
Contacteer:

Laat ze lekker die tocht rijden met een starre vork, zal ze leren!

(en ik weet nog wel een adresje voor die SID) :wink:
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Prachtig verhaal, misschien moeten ze de vork gewoon op hun gewicht instellen en dan kijken of het misschien wel werkt? Ze moeten er wel rekening mee houden dat toertochten hier toch een ander verhaal is dan wat ze daar te wachten staat. Als ze per se iets willen hebben dat minder veert, of in ieder geval waarvan dat instelbaar is, kunnen ze omkijken naar een Magura Ronin, of een Fox F80RLT/F80X.
janman
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: do 4 november 2004, 18:27
Mijn mountainbike: Corratec Titan - 7.8 kg & Xcluziv carbon - 8.5kg

Ik heb mijn sid op mijn vorige fiets ook een tijdje geruild tegen een vast stalen vork.

Stuurt superscherp , supersnel optrekken maar je krijgt wel veel schokken te verwerken.

Maar ik denk wel dat de pace vork een beetje meegeeft. Je kan natuurlijk oook een vaste vork steken en 2.35 banden met 2.5bar daarin. Dan heb je ook nog iets of wat comfort :D
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Moet je er natuurlijk geen 2.5 bar in doen...
Thermo-Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 22 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Scale Carbon

Megrootje schreef:Via zoekfunctie wel wat gevonden maar nog geen passend antwoord.

Ik ken twee (ex prof) wielrenners die in april 2005 gaan deelnemen aan de Cape Epic, een soort transalp etappe wedstrijd in Zuid Afrika. Een gulle sponsor heeft voor allebei een Trek 9.8 Elite ter beschikking gesteld. De fietsen worden op dit moment door de heren uitgeprobeerd tijdens de zondagse veldtochten in Brabant en de Belgische kempen. In hun wielercarriere hebben zij zich nooit zo bezig gehouden met het materiaal en ook nu zegt het hun eigenlijk allemaal niet zoveel. Dual Control, SID, Float enz. het zal hun allemaal een worst wezen, als het maar niet te zwaar is en vooral niet te veel sores geeft.
Tijdens de toertochten van afgelopen weken lopen ze al tegen de eerste problemen aan met de voorvork, een SID Team. Ze wegen allebei rond de 70 kg. en hebben de luchtdruk ingesteld op het maximum van 12,5 bar en nog vinden ze de vering te soft. Voortdurend geblokkeerd gereden en inmiddels beginnen de vorken ook iets olie lekken. Eén van de twee wil overstappen op een starre carbon vork (ik vermoed een Pace). Ook dachten zij eraan een bezemsteel in de vork te steken, iets wat kennelijk ook door prof mountainbikers gedaan werd/wordt (?).

Ik heb gezocht bij RockShox en kom daar ook niet veel verder
http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox ... rlands.pdf

Een ongeveerde vork lijkt me voor een dergelijke monstertocht toch niet aan te bevelen.
Wie heeft er een beter idee.....????
Haha, denk dat ik hun wel ken (gingen hun ook niet naar naar Burkina Faso (de homos))

Ze moeten inderdaad gewoon die vork fatsoenlijk afstellen maar ik heb hem zelf op 170 psi staan dus dat scheelt niet zo heel veel, pace zou ik niet nemen, ik rijd ook bijna altijd star, maar met lange ritten blijf je frisser als je een goed ingestelde (verende)vork hebt
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

ik had er vanmiddag nog een in de winkel!!
ronin vork met een druk van 10bar :o
Ride First Work Later!!
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

bikybiky schreef:ik had er vanmiddag nog een in de winkel!!
ronin vork met een druk van 10bar :o


Typisch hollandse discussie; 'Ik wil een geveerde vork die (bijna) niet veert'.


Maar één antwoord; koop gewoon een starre jaap en léér er mee rijden.
Dr Paaj

DeKerfs schreef: Typisch hollandse discussie; 'Ik wil een geveerde vork die (bijna) niet veert'.


Maar één antwoord; koop gewoon een starre jaap en léér er mee rijden.
Laat mij hierbuiten ja....

Maar wel lekker tochtje, veel starre vorken gezien.... Die pace was errug mooi.

Maar laat die mannen eens een buitenlandse rit maken, dan komen ze wel terug hun verhaal.

een bezemsteel in een vork :~ Dat doen toch alleen heksen 8)
Adri
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 212
Lid geworden op: vr 19 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: 6 titaangrijze, een plastieken en een alu racekar
Contacteer:

Zo'n Pace RC31 is de max zolang je uit Ardennen of bergen blijft.
2.25 bandjes op 2 bar en rijen maar.
Corine Rulez
Copyright Adri Haine 2004 - ask nicely if you want a copy !
Megrootje
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500

Dank voor alle reacties. Hopelijk kan ik ze hiermee overtuigen van het nut van een verende voorvork.
Jaaa, Me...Grootje
Megrootje
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500

Megrootje schreef:Dank voor alle reacties. Hopelijk kan ik ze hiermee overtuigen van het nut van een verende voorvork.
Die dwarse wielrenners doen het helemaal niet gek he....

Zie Nieuws Cape Epic

...maar dus wel met een verende SID erin!!
Jaaa, Me...Grootje
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Had al een vermoeden dat ze dat waren.

Wel leuke quotes;
We hebben de eerste dagen iets te enthousiast die jongeren gevolgd. Daar krijgen we nu de weerslag van.“ Niet alleen omdat de jongeren jonger zijn. Ze zijn ook technisch veel behendiger dan de twee wegrenners. Vooral bergaf laat zich dat voelen bij de twee schijtlijsters.
Siemons: „Een col afdalen over een asfaltweg is al heel wat. Hier gaan ze even hard naar beneden over een rotspad. Normaal niet erg, maar je wilt mee in hun spoor.“ Omdat ze aan het koersen zijn.
Specialisten klimmen en dalen op techniek. En sparen zo kracht. Het koppel uit Rijsbergen en Zundert klampt aan op kracht en wilskracht.
Plaats reactie