Via zoekfunctie wel wat gevonden maar nog geen passend antwoord.
Ik ken twee (ex prof) wielrenners die in april 2005 gaan deelnemen aan de Cape Epic, een soort transalp etappe wedstrijd in Zuid Afrika. Een gulle sponsor heeft voor allebei een Trek 9.8 Elite ter beschikking gesteld. De fietsen worden op dit moment door de heren uitgeprobeerd tijdens de zondagse veldtochten in Brabant en de Belgische kempen. In hun wielercarriere hebben zij zich nooit zo bezig gehouden met het materiaal en ook nu zegt het hun eigenlijk allemaal niet zoveel. Dual Control, SID, Float enz. het zal hun allemaal een worst wezen, als het maar niet te zwaar is en vooral niet te veel sores geeft.
Tijdens de toertochten van afgelopen weken lopen ze al tegen de eerste problemen aan met de voorvork, een SID Team. Ze wegen allebei rond de 70 kg. en hebben de luchtdruk ingesteld op het maximum van 12,5 bar en nog vinden ze de vering te soft. Voortdurend geblokkeerd gereden en inmiddels beginnen de vorken ook iets olie lekken. Eén van de twee wil overstappen op een starre carbon vork (ik vermoed een Pace). Ook dachten zij eraan een bezemsteel in de vork te steken, iets wat kennelijk ook door prof mountainbikers gedaan werd/wordt (?).
Ik heb gezocht bij RockShox en kom daar ook niet veel verder
http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox ... rlands.pdf
Een ongeveerde vork lijkt me voor een dergelijke monstertocht toch niet aan te bevelen.
Wie heeft er een beter idee.....????
Harde voorvering
Die wielrenners moeten gewoon gewoon leren rijden met een voorvork. Heel veel wielrenners die ik ken moeten enorm wennen aan het feit dat hun voorvork veert en zien pas later in welke voordelen een goede verende voorvork met zich meebrengt.
In Nederland stappen wedstrijdrijders inderdaad wel eens over op starre vorken, omdat de wedstrijdparcours in Nederland dat (bij een goede techniek) toelaten en het gewicht scheelt.
Op de door jou genoemde tocht is een verende voorvork echter zeer aan te bevelen om vermoeidheid te voorkomen.
Als ze dan toch met een starre vork willen rijden, dan een Pace of zo, die zijn er tenminste voor gemaakt. Een bezemsteel sloopt de vork (en dat profs dat doen is echt een fabeltje)
Maar de beste tip is dat ze door te spelen met luchtdruk (en dan minder dan ze nu gebruiken) en de demping toch moeten leren rijden met vering. Ze gaan daar veel plezier van ondervinden.
In Nederland stappen wedstrijdrijders inderdaad wel eens over op starre vorken, omdat de wedstrijdparcours in Nederland dat (bij een goede techniek) toelaten en het gewicht scheelt.
Op de door jou genoemde tocht is een verende voorvork echter zeer aan te bevelen om vermoeidheid te voorkomen.
Als ze dan toch met een starre vork willen rijden, dan een Pace of zo, die zijn er tenminste voor gemaakt. Een bezemsteel sloopt de vork (en dat profs dat doen is echt een fabeltje)
Maar de beste tip is dat ze door te spelen met luchtdruk (en dan minder dan ze nu gebruiken) en de demping toch moeten leren rijden met vering. Ze gaan daar veel plezier van ondervinden.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 878
- Lid geworden op: wo 3 november 2004, 23:14
- Mijn mountainbike: Ti 456 2009, Ti Pro Road 2010
- Contacteer:
-
- Genius
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Scott Spark
- Contacteer:
Prachtig verhaal, misschien moeten ze de vork gewoon op hun gewicht instellen en dan kijken of het misschien wel werkt? Ze moeten er wel rekening mee houden dat toertochten hier toch een ander verhaal is dan wat ze daar te wachten staat. Als ze per se iets willen hebben dat minder veert, of in ieder geval waarvan dat instelbaar is, kunnen ze omkijken naar een Magura Ronin, of een Fox F80RLT/F80X.
-
- All rounder
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 4 november 2004, 18:27
- Mijn mountainbike: Corratec Titan - 7.8 kg & Xcluziv carbon - 8.5kg
Ik heb mijn sid op mijn vorige fiets ook een tijdje geruild tegen een vast stalen vork.
Stuurt superscherp , supersnel optrekken maar je krijgt wel veel schokken te verwerken.
Maar ik denk wel dat de pace vork een beetje meegeeft. Je kan natuurlijk oook een vaste vork steken en 2.35 banden met 2.5bar daarin. Dan heb je ook nog iets of wat comfort
Stuurt superscherp , supersnel optrekken maar je krijgt wel veel schokken te verwerken.
Maar ik denk wel dat de pace vork een beetje meegeeft. Je kan natuurlijk oook een vaste vork steken en 2.35 banden met 2.5bar daarin. Dan heb je ook nog iets of wat comfort
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 213
- Lid geworden op: ma 22 april 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Scott Scale Carbon
Haha, denk dat ik hun wel ken (gingen hun ook niet naar naar Burkina Faso (de homos))Megrootje schreef:Via zoekfunctie wel wat gevonden maar nog geen passend antwoord.
Ik ken twee (ex prof) wielrenners die in april 2005 gaan deelnemen aan de Cape Epic, een soort transalp etappe wedstrijd in Zuid Afrika. Een gulle sponsor heeft voor allebei een Trek 9.8 Elite ter beschikking gesteld. De fietsen worden op dit moment door de heren uitgeprobeerd tijdens de zondagse veldtochten in Brabant en de Belgische kempen. In hun wielercarriere hebben zij zich nooit zo bezig gehouden met het materiaal en ook nu zegt het hun eigenlijk allemaal niet zoveel. Dual Control, SID, Float enz. het zal hun allemaal een worst wezen, als het maar niet te zwaar is en vooral niet te veel sores geeft.
Tijdens de toertochten van afgelopen weken lopen ze al tegen de eerste problemen aan met de voorvork, een SID Team. Ze wegen allebei rond de 70 kg. en hebben de luchtdruk ingesteld op het maximum van 12,5 bar en nog vinden ze de vering te soft. Voortdurend geblokkeerd gereden en inmiddels beginnen de vorken ook iets olie lekken. Eén van de twee wil overstappen op een starre carbon vork (ik vermoed een Pace). Ook dachten zij eraan een bezemsteel in de vork te steken, iets wat kennelijk ook door prof mountainbikers gedaan werd/wordt (?).
Ik heb gezocht bij RockShox en kom daar ook niet veel verder
http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox ... rlands.pdf
Een ongeveerde vork lijkt me voor een dergelijke monstertocht toch niet aan te bevelen.
Wie heeft er een beter idee.....????
Ze moeten inderdaad gewoon die vork fatsoenlijk afstellen maar ik heb hem zelf op 170 psi staan dus dat scheelt niet zo heel veel, pace zou ik niet nemen, ik rijd ook bijna altijd star, maar met lange ritten blijf je frisser als je een goed ingestelde (verende)vork hebt
-
- Genius
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: N+1
- Contacteer:
bikybiky schreef:ik had er vanmiddag nog een in de winkel!!
ronin vork met een druk van 10bar
Typisch hollandse discussie; 'Ik wil een geveerde vork die (bijna) niet veert'.
Maar één antwoord; koop gewoon een starre jaap en léér er mee rijden.
Laat mij hierbuiten ja....DeKerfs schreef: Typisch hollandse discussie; 'Ik wil een geveerde vork die (bijna) niet veert'.
Maar één antwoord; koop gewoon een starre jaap en léér er mee rijden.
Maar wel lekker tochtje, veel starre vorken gezien.... Die pace was errug mooi.
Maar laat die mannen eens een buitenlandse rit maken, dan komen ze wel terug hun verhaal.
een bezemsteel in een vork Dat doen toch alleen heksen
-
- All rounder
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do 30 januari 2003, 23:57
- Mijn mountainbike: Cube AMS 110 Race en een Cannondale F500
Die dwarse wielrenners doen het helemaal niet gek he....Megrootje schreef:Dank voor alle reacties. Hopelijk kan ik ze hiermee overtuigen van het nut van een verende voorvork.
Zie Nieuws Cape Epic
...maar dus wel met een verende SID erin!!
Jaaa, Me...Grootje
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3057
- Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
- Contacteer:
Had al een vermoeden dat ze dat waren.
Wel leuke quotes;
Wel leuke quotes;
We hebben de eerste dagen iets te enthousiast die jongeren gevolgd. Daar krijgen we nu de weerslag van.“ Niet alleen omdat de jongeren jonger zijn. Ze zijn ook technisch veel behendiger dan de twee wegrenners. Vooral bergaf laat zich dat voelen bij de twee schijtlijsters.
Siemons: „Een col afdalen over een asfaltweg is al heel wat. Hier gaan ze even hard naar beneden over een rotspad. Normaal niet erg, maar je wilt mee in hun spoor.“ Omdat ze aan het koersen zijn.
Specialisten klimmen en dalen op techniek. En sparen zo kracht. Het koppel uit Rijsbergen en Zundert klampt aan op kracht en wilskracht.