Ervaringen topic met “Tire Plugs” tubeless reparatie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb ook die van Muc-Off, daarbij heb ik ook altijd een binnenband en een co2 patroon mee. Dit kan in principe allemaal aan een strap denk ik al heb ik het zelf in een heuptas zitten. Of je de band makkelijk weer opgepompt krijgt hangt ook af van je velg/band combinatie, bij mij zit de band er over het algemeen zo strak omheen dat ik de meeste banden denk ik zelf met een handpompje opgepompt krijg. Ik heb in ieder geval nog nooit een booster of co2 patroon nodig gehad om een band tubeless te monteren.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Natuurlijk een domme vraag, maar wel goed te weten ivm de houdbaarheid/vocht/warme (zadeltas/in zweetzakken)
Maar wat is is het materiaal van de bacon strips?
Er zit ook folie aan vast.

Las ergens dat iemand problemen met strips die te “oud” zouden zijn geweest, of door hogere temperaturen of vocht niet meer goed waren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is een soort kleverige rubberachtige substantie met daarin (natuurlijke?)vezels van touw.
Materiaal van de strips maakt eigenlijk niet uit, als er nog latex in de band zit dicht het vanzelf af.
Dus ik verwacht geen problemen met verouderde strips.
Een kaal stukje touw doet het ook, liefst sisal, henbep of vlas.
Het restproduct van je plantjes kan je dus slijten aan de bandenplakkers :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Gisteren voor het eerst op de trail een lek gestopt met zo'n rubber stripje. Klein scheurtje in de wang dat de latex niet dichtkreeg. Heb niet de prikker gebruikt maar meteen zo'n strip in het lek gedrukt met het vorlje. Daarna opgepompt en kon de tour afmaken. Trails met grote stenen maar de band bleef op druk. Thuis wel het stukje afgesneden dat uit de band stak. De volgende dag weer een tour gedaan met veel rotsen maar de band bleef perfect op druk. Dus een enorme uitkomst zo'n BBB setje 😀
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

is heel weinig gesproken over reparatie van Tubeless (met latex) onderweg
Er zijn best veel topics over geweest.

Dynaplug racer FTW.
Ja, het is duur, maar elke keer als ik mensen zie kutten met salami's denk ik had je maar een dynaplug :D
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

erwin.burgers schreef: wo 14 september 2022, 14:02
Peelrijder schreef: ma 12 september 2022, 18:00

Ik heb die leyzne en beaam je verhaal

Maar ik heb nog geen andere :D
hmm :~ heb net vanmorgen ter ere van mijn verjaardag van mijn kinderen een Lezyne set gekregen. Zo'n fraaie, die in je stuur gestopt kan worden.
Moet ik het bonnetje vragen??? :lol:
Gisteren op HV iemand weer op weg geholpen met m'n Lezyne set. Werkte prima. Goed kado geweest :-D
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Lees dat (veel?) mensen de band toch weggooien als de plug niet helpt. Ben misschien een beetje ouderwets maar ik heb vele Racing Ralphs en Racekings “gered” door er aan de binnenkant gewoon een Simson plakker op te doen als ik dan weer thuis was, zeker ook als ik vermoedde dat er een zwakke plek komt door gaten alleen gevuld door latex.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Goeie suggestie; iedere (onnodig) weggegooide band is er 1 teveel. Ik heb ook een aantal keer een scheur (1-2 cm) in de zijwang gefixed door hem dicht te naaien met ijzergaren en er een TipTop buitenband plakker op te plakken aan de binnenkant.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n TipTop buitenband plakker is wel nodig als je grotere gaten tubeless wilt plakken.
Daar zit een laag textiel in die de stevigheid vh canvas herstelt. En de plakker is veel dikker.
Een gewone plakker dicht wel af, maar rekt. De scheur gaat openstaan en grit prikt dan door de plakker heen. Sta je weer met een platte band.
Als een salami of baconstrip het niet afdicht, dan is de scheur te groot en de band afgeschreven. Dichtnaaien zou dan kunnen, maar ik neem mn verlies.
Leuke broekriem of chainstay protector.

Geen ervaring met dynaplugs, maar die lijken mij stugger dan bacon of salami en vormen zich dus slechter naar de vorm vh gat, dus meer kans op lekken langs de plug.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Is het niet zo dat als het karkas stuk gegaan is, de band dan ineens kan klappen? als je een snakebite hebt valt het wel mee, maar een grote scheur lijkt mij toch einde band...
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ja de grootte en plaats van het gat, het hoe en waar je fietst, en een soort van common sense van reparatie vs. het nemen van een nieuwe band is natuurlijk wel belangrijk…
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Johangr schreef: ma 26 september 2022, 17:04 Is het niet zo dat als het karkas stuk gegaan is, de band dan ineens kan klappen? als je een snakebite hebt valt het wel mee, maar een grote scheur lijkt mij toch einde band...
Als je hem dus dichtnaait en een buitenband plakker gebruikt (met weefsel/canvas/weetikhet erin) dan neemt dat de functie van het karkas over. Bovendien, dat ineens klappen, dat gebeurt ook bij het incident waarbij die scheur in eerste instatie onstaan is. Maargoed, iedereen moet daar zijn eigen keuzes in maken; ik ben te gierig (en verslijt teveel banden) om een band die nog te repareren valt weg te gooien.
Plaats reactie