nieuw crankstel nodig, vraag over 3x7 naar 1x7

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
sardimardi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 8 september 2022, 21:37

Beste mountainbikers,

Graag zou ik jullie een vraag stellen. Ik ben mijn collega aan het helpen om een zeer goedkope mountainbike te bouwen. We kochten een oud rockrider frame in perfecte staat. Aandrijving verroest, dus alles vervangen precies zoals het in de fabriek afgemonteerd was:

- 26 inch wielen.
- Freewheel 7 versnellingen 14x28 Shimano TZ500.
- Shimano Tourney TY300 achterderailleur.
- Nieuwe 7 speed ketting.
- Nieuwe 7 speed shifter + versnellingskabel.

-Ons crankstel: verroest vastgelast decathlon huismerk 'mtb' 3x crankstel met Vierkante trapas. Niks aan te repareren. Kost nieuw 25 euro.
Mijn technische vraag:
Deze fietser maakt alleen korte ritjes naar werk zonder voorderailleur, dus het liefst koop ik een goedkoop stadsfiets crankstel met 1 tandwiel voor 15 euro (32 of 36 tanden). 3x7 naar 1x7, past dat of krijgen we problemen met afstellen en scheve ketting enzo? (ketting is nog niet gemonteerd want ik wil eerst een nieuw crankstel monteren)

Met vriendelijke groet,
Sardi
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Op zich lijkt het me geen probleem, maar omdat je een nieuw voortandwiel en ketting monteert zou ik er ook een nieuwe cassette opzetten. Een oude cassette met ingevreten tanden i.c.m een nieuwe ketting levert vaak schakelproblemen op.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Een stadsfiets crankstel/kettingblad is vaak ( misschien niet altijd ) gemaakt voor een brede stadsfietsketting en dat kan problemen geven icm een smallere derailleurketting.
sardimardi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 8 september 2022, 21:37

bedankt voor de reacties. nieuwe casette zit er al op (freewheel TZ500). Het blijft moeilijk voor ons een goedkope crank te vinden. Je informatie heeft me goed geholpen, dikte van het blad is een begrijpelijk risico.

mvg
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Via bijvoorbeeld ali express express of amazon zijn er toch wel wat opties zoals deze:


https://nl.aliexpress.com/item/10050044 ... FJ6x5Svyd0

https://nl.aliexpress.com/item/10050031 ... wqHzxBlQzg
sardimardi
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 8 september 2022, 21:37

Bedankt voor de reacties. 1x speed blijkt niet goedkoper te zijn, dus ik monteer gewoon weer 3x speed. Zonder derailleur. Dan kan meneer gewoon alle bladen verslijten en er lang mee doen. Uiteindelijk de beste deal.

Ik heb veel van jullie geleerd, voor mijn eigen fietsen vind ik het wel interessant om die mooie 1x speed cranks te monteren maar dan koop ik gewoon dure shimano.

De vraag is beantwoord, veel dank.

mvg
Plaats reactie